Het beschilderen van standbeelden

Moderator: yuti

Berichtdoor Jef » Ma Jan 05, 2009 1:41 pm

Zonder wat af te willen doen aan de schilderkunst van William, spreken de beelden met de toevoeging van pupillen meer.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Anneke » Ma Jan 05, 2009 6:54 pm

De ietsje grotere irissen van de ogen maakt ook een verschil. Ze kijken daardoor wat "rustiger" de wereld in. Teveel "wit van de ogen" geeft de indruk dat ze net ergens van geschrokken zijn.
Dat was iets wat ik geleerd heb met het schilderen van Egyptische scenes trouwens.

:D Elke keer als ik zie wat William voor elkaar krijgt ben ik weer onder de indruk.

Het is eigenlijk jammer dat ik de mislukte poging van mezelf heb weggegooid. Ik denk dat jullie in een deuk haddden gelegen. In een wilde poging om er nog iets van te maken zaten er zelfs hele witte "gaten" in het beeld toen ik per ongeluk op de verkeerde knopjes drukte .....
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Anneke » Ma Jan 05, 2009 8:56 pm

This is the best I can do so far:
Afbeelding

I wish I could make the skin tone on the face look better ....
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Jan 06, 2009 7:11 pm

Anneke schreef:
I wish I could make the skin tone on the face look better ....

't Is dat hé.
De bedoeling is kleur aan te kunnen brengen terwijl je de onderliggende structuur blijft zien. Maar ook weer niet te veel, want die structuur is meestal niet meer dezelfde als toen het beeld gemaakt werd. In het voorbeeld van Maya en Merit zou je het beeld eigenlijk eerst moeten retoucheren - nagelnieuw maken - en dan pas kleuren toevoegen.
Dit dus wanneer je standbeelden (of reliëfs) wilt tonen met kleuren hoe ze vroeger bedoeld waren.

Een helemaal andere zaak is dat bij het realistisch proberen weer te geven van een gezicht aan de hand van een dodenmasker bijvoorbeeld, je dan nog zit met het vervangen van gezichtsdelen (zoals de wenkbrauwen) door idem van realistisch uitzicht.

Maar in geen van beide slaag ik, terwijl William dat eerste alvast uitstekend gedaan heeft. De grotere ogen van jou vond ik geslaagd, in de optiek van 'weergeven zoals vroeger bedoeld', maakt dit ook geen inbreuk.

Ik vraag me soms wel eens af hoe Williams impressie op doek zou zijn van een bekend faraogezicht ... echter als je weet hoeveel een 'echte William' op de veiling gaat dezer dagen ...

Ten andere: vond iemand die bekende Toetanchamon reconstructie geslaagd? Ik weet het nog altijd zo niet goed.
http://wwwimage.cbsnews.com/images/2005 ... 94582x.jpg
http://www.cbsnews.com/stories/2005/05/ ... 4510.shtml
In vergelijking met een profiel van het dodenmasker vielen de lippen me bijvoorbeeld al tegen. http://www.touregypt.net/MUSEUM/tutl18.jpg
(Sorry dat ik dit nu ter sprake breng terwijl er al wellicht al te veel over gediscusieerd werd, maar in die periode huppelde ik met Tuchmans 'waanzinnige veertiende eeuw' rond in het Château de Coucy :oops: , volledig weg van mijn enige ware roeping: Egypte :lol: )
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor william » Di Jan 06, 2009 11:05 pm

Philip schreef:

Ik vraag me soms wel eens af hoe Williams impressie op doek zou zijn van een bekend faraogezicht ...

Er zijn er hier die mij graag zien werken door mij uit te dagen, maar voor ik aan Philip zijn gedachtenkwelling begin ga ik eerst rustig de tijd nemen voor iets anders dat op stapel ligt, een replika van een Fayoem-portret met was en pigment, de zogenaamde encaustic-techniek. Ik heb in elk geval al een geschikt houten paneeltje.

william :)
william

Berichtdoor Anneke » Wo Jan 07, 2009 10:33 pm

Philip Arrhidaeus schreef:'t Is dat hé.
De bedoeling is kleur aan te kunnen brengen terwijl je de onderliggende structuur blijft zien. <snip>

Maar in geen van beide slaag ik, terwijl William dat eerste alvast uitstekend gedaan heeft.

Ja, ik krijg het ook niet voor elkaar :) Ik vond het al heel mooi wat william had gedaan maar na het zelf te proberen had ik nog veel meer respect en bewondering voor zijn werk.

Ik ben inmiddels overgegaan op het "inkleuren" van reliefs. Het 3-dimensionale krijg ik niet voor elkaar, maar ook de platte weergaves zijn soms interessant om te bewerken. Soms zijn er zelfs nog kleine stukjes van de oorspronkelijke pigmenten te zien.

Het werk is heel eerlijk gezegd een beetje verslavend :)

... ga ik eerst rustig de tijd nemen voor iets anders dat op stapel ligt, een replika van een Fayoem-portret met was en pigment, de zogenaamde encaustic-techniek. Ik heb in elk geval al een geschikt houten paneeltje.

Ben zeer benieuwd ...

Heb je trouwens meer fotos van je eigen werk?
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Jan 08, 2009 8:36 pm

William schreef:
ga ik eerst rustig de tijd nemen voor iets anders dat op stapel ligt, een replika van een Fayoem-portret met was en pigment, de zogenaamde encaustic-techniek. Ik heb in elk geval al een geschikt houten paneeltje.

Maar heb je al een model?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor william » Do Jan 08, 2009 10:03 pm

Philip vroeg:

Maar heb je al een model?

Ik dacht in de eerste plaats aan een bestaand Fayoem-portret om te copieren zodat ik eerst de techniek onder de knie krijg.
Verder weet ik niet of er veel modellen zitten te wachten om een dodenmasker te laten maken (en om een proffesioneel model te betalen om enkel het gezicht te portreteren :?: , dan liever ten voeten uit, maar dan zijn we natuurlijk niet meer bezig aan een Fayoem-portret :lol: :lol: )

Dus voor we verdere stappen zetten, eerst het resultaat afwachten :wink:

william

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jan 10, 2009 8:05 pm

William schreef:
Verder weet ik niet of er veel modellen zitten te wachten om een dodenmasker te laten maken ...
Die dingen werden wellicht bij leven gemaakt ... maar ik begrijp je wel.

Ik heb zelf eens een poging gedaan met een illustere overledene:
Afbeelding

Herkent iemand hem?
(Hint: zijn familienaam laat ons weten dat hij de zoon was van een bekende Engelse autofabrikant, wiens merknaam in de jaren '80 verdween.)

Even ernstig:
ik kijk met veel belangstelling uit naar jou experiment, William!
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor william » Vr Jan 16, 2009 10:17 pm

Anneke ik heb het beeldje uit het Louvre met mijn methode herwerkt. De bruine kleur van het aangezicht heb ik afgeleid van de verfresten die nog aanwezig zijn ter hoogt van de hals. De halskraag is uiteraard een vrije interpretatie aangezien er geen resten meer aanwezig zijn. Voor de opmaak van de ogen heb ik de lichte reliëfs die nog aanwezig zijn rond de ogen gevolgd. Voor de reconstructie van de schouder heb ik de aanwezige contourlijn gevolgd en verlengd waaruit blijkt dat de armen waarschijnlijk langs het lichaam afgebeeld waren. Vooraleer ik de bruine huidskleur aangebracht heb, heb ik eerst een kleine neuscorrectie gedaan en de krassen in het aangezicht weggewerkt.

Afbeelding

william

Berichtdoor Anneke » Zo Jan 18, 2009 5:28 pm

Deze is heel mooi william. Ik heb haar geprint en ik wil dat nog een keer overdoen, maar dan op foto papier.

De kraag is mooi gedaan. Er is een wesekh kraag net als deze, toch? Ik kan me niet meer herinneren waar ik hem van ken :)
Ik dacht eerst een kraag uit de 5e dynastie, maar misschien is er ook een uit de 18e dynastie?
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Jef » Zo Jan 18, 2009 7:50 pm

Helemaal eens met Anneke, deze is inderdaad heel mooi.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Rozette » Ma Jan 19, 2009 3:30 pm

William,

Is het mogelijk dat de kraag van prinses Neferuptah, Twelfth Dynasty, reign of Amenemhat III model heeft gestaan voor de prachtige kraag :welldone: op het door jou schitterend ingekleurde beeldje van het Louvre?

http://www.nga.gov/exhibitions/2002/egy ... t/40-1.htm
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor william » Ma Jan 19, 2009 6:33 pm

Beste Rozette,

ze heeft niet alleen model gestaan maar het is ze ook, ik beken dat ik eigenlijk een fout gemaakt heb door een kraag te gebruiken uit de vijfde dyn. voor de reconstructie van een beeldje uit een latere periode maar het was op dat moment de enige voor handen zijnde kraag die enigszins kon ingepast worden.

Ik zie dus dat ik beter op mijn tellen moet beginnen passen voor een reconstructie want jullie zien ook alles :oops:

Op naar het betere werk zou ik zeggen met meer aandacht voor het historisch correcte. Ik denk dat ik mij aan een gevelreliëf ga wagen om de kleuren te reconstrueren.

william

Berichtdoor Anneke » Ma Jan 26, 2009 2:29 am

http://i236.photobucket.com/albums/ff121/bart-anneke/amarna-princess.jpg

Ik denk dat dit hoogst waarschijnlijk Merytaten voor zal stellen.
Een van de velen talatat
Gebruikers-avatar
Anneke

VorigeVolgende

Terug naar Kunst