A Masterpiece with Three Lives ,The Vatican’s Statue of Tuya

Moderator: yuti

A Masterpiece with Three Lives ,The Vatican’s Statue of Tuya

Berichtdoor Rozette » Do Mei 25, 2006 12:04 pm

A Masterpiece with Three Lives -- The Vatican’s Statue of Tuya, koningin van Seti I en moeder van Ramses II

Artikel over een heel prachtig standbeeld dat zich momenteel in het Vaticaan museum bevindt en origineel toebehoorde aan koningin Tiye, echtgenote van Amenhotep III.

Dit schitterende standbeeld onderging een herbewerking ten voordele van koningin Tuya, moeder van Ramses II.

Volgens A. Kozloff en B. Bryan zijn er indicaties die er op wijzen dat er veel meer dan tot nu toe aangenomen was, kunstwerken vervaardigd tijdens de regering van Amenhotep III zijn herbewerkt door Ramses II en zijn opvolgers. Dit standbeeld is er één van.

Tenslotte werd het ook nog eens gerestaureerd in de 18de eeuw.
Vandaar de titel "Meesterwerk met drie levens".

Toen ik het artikel las onlangs, herinnnerde ik me dat Betsy Bryan in januari een soortgelijk standbeeld van mogelijk koningin Tiye ontdekt had in de Mut Temple Precinct . De gelijkenis is sprekend. Zie link
http://www.jhu.edu/neareast/pages/12206-2.html

96.0694
KOZLOFF, Arielle P., A Masterpiece with Three Lives -- The Vatican’s Statue of Tuya, in: Studies Simpson, 477-485. (ill.).

Discussion of the restorations carried out on the over-lifesize granodiorite statue of Tuya, mother of Ramses II, which was recut from a statue of Queen Tiy, wife of Amenhotep III and probably restored in the 18th century (Vatican Museo Gregoriano Egizio, inv. no. 22).
The pose, the rosettes on the breasts, the combination of heavy wig, vulture headdress, floral wreath, and modius, the scaled-down proportions, the recutting of face, modius, and jewellery all point to this statue inscribed for Tuya as having started out as a statue of Queen Tiy.

However, the figure below the waist, bears no resemblance to any traditional Egyptian style of any dynasty. Perhaps it was done in the 18th century by people like Cavaceppi or some other gifted restorer of ancient classical marbles. Perhaps it was then, too, that some of the other repairs were made to this statue, such as the nose, the knuckles of the left hand and the attachment to a new base. M.W.K.

http://www.leidenuniv.nl/nino/aeb96/aeb96_5.html

Het volledige artikel met bijbehorende foto's kan gelezen worden op de bijgevoegde link van de Giza Digital Library:
Studies in Honor of William Kelly Simpson
Volumes 1-2, 1996
http://www.gizapyramids.org/code/emuseu ... fs_simpson
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Anneke » Do Mei 25, 2006 2:40 pm

Ik vond het ook heel apart om te zien dat de restaurateur de figuur van Prinses Henutmire had gerecreeerd als een prins :shock:
Het is duidelijk dat zij een prinsesje was.

Ik heb later ook wel gelezen dat de mooie beelden van Meryetamen uit Akhmin ("de witte koningin") oorspronkelijk uit de 18e dynasty stammen.
In een artikel van KMT stond echter dat deze misschien oorspronkelijk aan Ankhesenamen toebehoorden? (Als ik het me goed herinner.)

Maar het zou dus ook nog een beeld uit de tijd van Amenhotep III kunnen zijn? Vraag me af of het oorspronkelijk beelden van Tiye waren of misschien beelden van Sitamen. In het geval van Meryetamen komen haar titels nauwer overeen met die van Sitamen dan met die van Tiye.

Hetzelfde geld eigelijk voor het beeld van Tuya, het zou toch ook oorspronkelijk van Sitamen zijn geweest? Of zelfs van Princess-Koningin Iset.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Rozette » Do Mei 25, 2006 4:40 pm

Quote Anneke : Ik heb later ook wel gelezen dat de mooie beelden van Meryetamen uit Akhmin ("de witte koningin") oorspronkelijk uit de 18e dynasty stammen.

Ik heb dit ook al eerder eens gelezen :D . Als ik me goed herinner stond er wel bij dat de cartouches origineel waren. Het is ook mogelijk dat de cartouches er nadien werden op aangebracht tijdens de regering van Ramses II.

Het recent gevonden beeld door Betsy Bryan bevat ook geen cartouche met de naam van de eigenaares. Daarom is men waarschijnlijk niet 100% zeker dat het om Tiye gaat. Het beeld kan ook één van haar dochters voorstellen, die eveneens de echtgenotes van hun vader waren.
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Mei 26, 2006 12:45 am

Goed artikel, alleen snap ik weer iets niet.
-Oorspronkelijk was het standbeeld dus van Tiye, zonder afbeelding aan de zijkant.
-Tijdens de aanpassing naar de beeltenis van Tuya wordt ook haar dochter Henutmire afgebeeld.
-Bij de restauratie (vermoedelijk in de 18de eeuw) wordt een aandoenlijk minirokje toegevoegd aan de figuur van Henutmire.
Maar Henutmire is toch een meisje, waarom hebben ze het voortdurend over een prins en een jongen in het artikel. Ontgaat er me hier weer iets?

Gewoon ter info:
In het begin van het artikel is er sprake van een standbeeld van Ramses in het Louvre. Is dit het?
http://perso.wanadoo.fr/anciennegypte/s ... amses.html

In het artikel wordt vermeld dat Hourig Sourouzian, Christine Strauss-Seeber, Claude Vandersleyen en anderen een 'identificatiemethode' ontwikkeld hebben om beelden te dateren aan de hand van anatomische details.
Net zoals Nadine Cherpion heeft gedaan om reliëfs in de mastaba's van het Oude Rijk te dateren aan de hand van de wijze waarop stoelen, offergaven, ... werden afgebeeld.
Zou er ook van het onderzoek van de eerstvermelde methode iets gepubliceerd zijn? Een leidraad om aan de hand van stilistische kenmerken de beelden te dateren?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Vr Mei 26, 2006 1:49 pm

Quote Philip : Maar Henutmire is toch een meisje, waarom hebben ze het voortdurend over een prins en een jongen in het artikel. Ontgaat er me hier weer iets?

Ik had het ook vorige week al (op het andere forum) opgemerkt dat er sprake was van een jongen maar werd er door Anneke attent opgemaakt dat de naam Henutmire verwees naar een dochter was van Ramses II.
Ik begrijp ook niet goed vanwaar de verwarring komt. De titels zouden duidelijk verwijzen naar Henutmire als koningsvrouw.

Quote Philip : In het begin van het artikel is er sprake van een standbeeld van Ramses in het Louvre. Is dit het?

Ik heb naar het beeld op de link gekeken, maar ik zou het echt niet weten. Waarschijnlijk wel of staan er meerdere van deze grote beelden van Ramses II opgesteld in het Louve?

In mijn boek Amenhotep III Perspectives on His Reign by David O'Conner and Eric H. Cline , Chapter 3 " Monuments an Monumental Art under Amenhotep III: Evolution and Meaning by W. Raymond Johnson" worden nog een paar beelden vermeld die Ramses II voorstellen maar die oorspronkelijk aan Amenhotep III toebehoren.

"Recently it has been pointed out that at least one of two seated colossi in the Ramesseum are recarved Amenhotep III originals. The face has been completely reworked to reflect Ramses II's features( Vandersleyen, Kozloff and Bryan). "And this author suspects that Ramses toppled "Ozymandias" colossus in granite, named RA-of-the-Rulers, is actually a missing granite colossus of Amenhotep III that went by the same name.
Likewise, not a single Ramses III or deity statue found in Ramses mortuary temple at Medinet Habu can be certified as original to his reign. Every one that this author has seen, either in or from Ramses III's precinct, is unquestionable usurped from his predecessor, Amenhotep III (Habachi).

Quote Philip : In het artikel wordt vermeld dat Hourig Sourouzian, Christine Strauss-Seeber, Claude Vandersleyen en anderen een 'identificatiemethode' ontwikkeld hebben om beelden te dateren aan de hand van anatomische details.

In het bovenvermelde boek beschrijft W. Raymond Johnson de vier kunststijlen die de regering van Amenhotep III domineren.

Using the consecutive styles of Amenhotep's Luxor temple as a guide, the following four-phase chronological framework for Amenhotep III's monuments decoration throughout Egypt can now be proposed, roughly corresponding to the four decades of his reign :

1. An early, fir-decade style continuing the carving tradition of Thutmose IV, characterized by low, flat relief work with squared-off edges, proportionally similar to the earlier king.

2. A second-decade "classic" Amenhotep III style, still conservative, but more polished, characterized by a longer leg on human figures ; a moderately high raised relief, well rounded but with low sharp edges.

3.A third-decade style characterized by a more naturalistic rendering of the human form, including a larger, more detailed ear. This style is found during the years just before Amenhoep III's first jubilee, not after.

4. After year 30, a dramatically exaggerated, very highly raised or deeply cut relief style, emphasizing youthfulness and solar/funerary iconography. The king's face is dominated by an immense oversize eye balanced by enlarged lips an a smaller ear and nose. The intended effect is one exaggerated youthfulness, a mayor motif of the new style.

http://oi.uchicago.edu/OI/PROJ/EPI/NN_F ... Fal96.html

THE REVOLUTIONARY ROLE OF THE SUN IN THE RELIEFS AND STATUARY OF AMENHOTEP III

By W. Raymond Johnson, Assistant Director, Epigraphic Survey
and Assistant Professor, The Oriental Institute and the Department
of Near Eastern Languages and Civilizations
The University of Chicago
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mei 27, 2006 6:34 pm

Verschrikkelijk interessant vind ik dit Rozette, dat opsporen van evolutie in de kunst.
Het doet je helemaal anders naar de beelden kijken, niet?

Bedankt om dit door te geven i.v.m. Amenhotep III. Dit is duidelijk wel een periode waar jij geweldig veel van afweet hé.

Vraag me af waar al die overgenomen beelden vandaan kwamen. De tempel bij Kom el-Hetan is niet voor niets leeg.

Zou er dan niemand deze evolutie van kunstuitingen, een hulpmiddel dus om beelden te dateren, over verschillende dynastieën heen en niet enkel van koningsbeelden, gebundeld hebben en gepubliceerd?

Het valt me te binnen dat ik vroeger eens iets gelezen heb van dergelijk werk over de evolutie in de vorm en de beschildering van sarcofagen, met hetzelfde doel: datering. Maar ik ben de titel van dat werk kwijt. Indien iemand hierin kan raad geven?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Zo Mei 28, 2006 11:14 am

Quote Philip : Het valt me te binnen dat ik vroeger eens iets gelezen heb van dergelijk werk over de evolutie in de vorm en de beschildering van sarcofagen, met hetzelfde doel: datering. Maar ik ben de titel van dat werk kwijt. Indien iemand hierin kan raad geven?

http://egyptstudy.org/main_pages/OstraconArchives.html
The Burke Resurection Machine by Susan Cottman( From the winter issue 2003-04)

Zie bijgevoegde link voor artikel over datering "yellow coffins". Ze werden gebruikt vanaf de 19de dynastie tot de vroege 22ste dynastie.

Eveneens op de bijgevoegde link zijn er ook nog 5 verschillende heel goede artikelen over Thutmose III te vinden. Waaronder een bespreking van de kunststijl tijdens z'n regering.
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Mei 31, 2006 6:41 pm

Bedankt Rozette,
er staan mooie artikels op die site.

In dat artikel van Susan Cottman wordt (nog eens) "The Mummy In Ancient Egypt (Equipping The Dead For Eternity)" van Salima Ikram vernoemd.
Heb jij (of iemand anders) dit boek? Wordt hier iet of wat uitvoering de evolutie besproken van mummificatietechnieken en van de uitvoering en versiering van privé-sarcofagen? Over welke periodes?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Mei 31, 2006 7:40 pm

En naar dit werk wordt ook regelmatig gerefereerd:
"Egyptian Sculpture: Cairo and Luxor", door Edna R. Russman, University of Texas Press, 1989.
Kent iemand dit of een bespreking hiervan?

Of heeft iemand kennis van een van deze twee boeken?
James, T. G. and W. V. Davies: "Egyptian Sculpture", Harvard University Press, 1986.
Murray, Margaret A.: "Egyptian Sculpture", Greenwood, 1970.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Vr Jun 02, 2006 9:24 pm

Zekers te weten dat het en bijzonder mooi beeld is van Tuya.
Ik heb het twee jaar geleden mogen aanschouwen.
Ze hebben daar in het vaticaan ook een bijzonder mooie Ibis.
Jammer dat ik nog niet zo handig :oops: ben om foto's in de berichten te zetten, dan had ik er een foto van kunnen laten zien.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jun 09, 2006 10:43 pm

Jef schreef:
Jammer dat ik nog niet zo handig ben om foto's in de berichten te zetten, dan had ik er een foto van kunnen laten zien.

Ik zal een berichtje hierover plaatsen in mededelingen, Jef. Misschien ben je er wat mee. :)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Di Jul 18, 2006 10:50 pm

Quote Philip :
Gewoon ter info:
In het begin van het artikel is er sprake van een standbeeld van Ramses in het Louvre. Is dit het?
http://perso.orange.fr/anciennegypte/si ... amses.html

Ja Philip, het gaat wel degelijk over dit beeld.

In mijn boek Egypt's Dazzling Sun, Amenhotep III and His World World wordt een volledige beschrijving gegeven over dit standbeeld van Amenhotep III en de vele veranderingen die zijn aangebracht door de kunstenaars van Ramses II.

In de Metropolitan Museum New York bevindt zich eveneens éénzelfde standbeeld van Amenhotep III maar dan herbewerkt door de kunstenaars van Merenptah. Die ook nog eens z'n cartouches plaatste op de schouders en de borst van het beeld. pg 172-173-174-175
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Jul 19, 2006 2:56 pm

Het gaat dus over twee (bijna?) identieke standbeelden van Amenhotep III waarvan één aangepast wordt door kunstenaars onder Ramses II en één door kunstenaars onder Merenptah?

Wel fascinerend.
Ik heb even gezocht naar foto's op het net (een betere ook dan dat in het Louvre) om te kunnen vergelijken, maar vond niet direct iets.

Vraag me af of er stylistisch verschil in de aanpassing was onder vader en zoon.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Sep 06, 2006 12:15 am

Dit is een (iets) betere foto van het standbeeld in het Louvre.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: A Masterpiece with Three Lives ,The Vatican’s Statue of

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Aug 02, 2011 7:30 pm

Enkele eigen foto's van 'het beeld met drie levens' in de Musei Vaticani:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin