Nebamun reliefs British Museum

Moderator: yuti

Nebamun reliefs British Museum

Berichtdoor Rozette » Di Jan 20, 2009 2:12 pm

Video en artikel over de schittterend gerestaureerde reliefs uit het graf van Nebamun (British Museum).

http://www.telegraph.co.uk/culture/cult ... eview.html
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jan 26, 2009 8:31 pm

Ik heb het geluk dat ik de muurschilderingen van Nebamen binnen een goeie maand ga bekijken in Londen.

http://www.britishmuseum.org/explore/ga ... _life.aspx

Vanzelfsprekend kijk ik er naar uit. :)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Anneke » Ma Jan 26, 2009 9:39 pm

Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Mrt 01, 2009 7:12 pm

Nebamun alive and kicking ... een hele zaal voor hem alleen in het BM ... prachtige presentatie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Taa Seqenenre » Ma Mrt 02, 2009 6:34 pm

Prachtig, zeer mooi.

Het aantal bezoekers viel nog mee zie ik als dat in het weekend gefotografeerd werd?

Dat zijn dus eigen foto's philip?
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mrt 02, 2009 8:19 pm

Taa Seqenenre schreef:
Prachtig, zeer mooi.
Het is inderdaad een prachtige presentatie, met heel wat voorwerpen die in connectie kunnen gebracht worden met een dergelijk privé-graf.

Het aantal bezoekers viel nog mee zie ik als dat in het weekend gefotografeerd werd?
Er was zeer veel volk in het museum, vooral in de mummie-zalen, zoals altijd ... daar was het eigenlijk niet te doen qua drukte.

In de zaal 61 van Nebamun viel het nog een beetje mee. Maar inderdaad veel drukker dan in de week.

Terzijde: in de tentoonstelling 'Babylon'
http://www.britishmuseum.org/whats_on/a ... bylon.aspx
was het koppen lopen, niettegenstaande niet alle voorwerpen mee verhuisd waren uit het Louvre, waar ik dezelfde expositie eerder al gezien had.

Het Petrie Museum was ook wat drukker dan tijdens de week, maar dat valt - zoals gewoonlijk hoor ik - wel mee ... maar goed ook, want het is een véél kleiner museum, met véél minder plaats, maar met héél véél kleine voorwerpen. Maar toch iets meer voor de echte liefhebber.

Dat zijn dus eigen foto's philip?
Ja hoor, net zoals de meeste foto's die ik reeds op het forum gepost heb.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Video en artikel Nebamun reliefs British Museum

Berichtdoor Jef » Di Mrt 03, 2009 6:16 pm

Rozette schreef:Video en artikel over de schittterend gerestaureerde reliefs uit het graf van Nebamun (British Museum).

http://www.telegraph.co.uk/culture/cult ... eview.html

Mooi filmpje, en goed commentaar.
Wil zo weer terug als ik deze beelden zie.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Taa Seqenenre » Do Mrt 05, 2009 8:23 pm

Philip
Ja hoor, net zoals de meeste foto's die ik reeds op het forum gepost heb.

Dan zit je er niet mee dat ze gekopieerd worden en voor andere zaken gebruikt zonder naamvermelding?
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Mrt 06, 2009 8:11 pm

Taa Seqenenre schreef:
Dan zit je er niet mee dat ze gekopieerd worden en voor andere zaken gebruikt zonder naamvermelding?

Nee absoluut niet, maar ik vind het wel fijn en zeer voorkomend wanneer iemand bij gebruik van een foto mijn naam vermeld, zoals Anneke dat bijvoorbeeld doet.

Anderzijds weet ik - en vind ik het maar normaal - dat wanneer je iets onbeschermd op het internet plaatst, het gepikt - of laat ons zeggen: gekopieerd - kan worden.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Mrt 27, 2011 8:01 pm

Sa-Tjoe postte een bericht over het fragment van de tombe van Nebamun welke zich in het Musée Calvet Bevindt in Avignon, met een link naar zijn foto:
viewtopic.php?f=38&t=2561

Het is het niet enige dat zich elders bevindt ... naast de grotere stukken in het British Museum, zijn er nog enkele van kleiner formaat:
- Eentje dus in het Musée Calvet in Avignon
- Twee fragmenten van de banketscène in het Musée des Beaux-Arts in Lyons (H 1358 - 1359)
- Berlijn: ÄM 18529 - 32 en ÄM 18539
- En dan zijn er nog zwart-wit foto's uit 1950 die genomen werden van drie fragmenten die ooit in bezit waren van antiekhandelaar Moïse Lévi de Benzion, maar nu ergens in het Museum van Caïro. Twee daarvan maakten deel uit van de wand met de jachtscène hieronder, die oorspronkelijk bijna twee keer zo groot moet geweest zijn.

Terzijde ...
we hadden het nog over Nebamon in onder meer deze posts:

- verwijderen van zaken onder Echnaton (en herstellen achteraf):
viewtopic.php?f=11&t=1759

- een knapzak van Nebamun:
viewtopic.php?f=17&t=2355

- guirlandes en doeken rond staande kruiken:
viewtopic.php?f=11&t=1619&start=15

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mrt 28, 2011 1:53 pm

Daar waar het Musée Calvet stelt
http://www.musee-calvet-avignon.com/ind ... 3&Itemid=9
dat er twee dienaressen zijn, met de rechtse een kaalgeschoren meisje,
staat in ‘The Painted Tomb-Chapel of Nebamun’ van Richard Parkinson (2008), p.91
dat het gaat om een mannelijke bediende die een bloemenkrans aanbiedt, of aanstalten maakt dit te knopen rond de nek van de man voor zich.

Gelijkaardige dienaars zie je in de scènes hieronder, met détail:

Afbeelding

Afbeelding

Sommige van de mannelijke gasten hebben ook zo’n kaal kopje:

Afbeelding

(Nog klein verschil is de beschrijving van wat het dienstmeisje vast heeft:
volgens Musée Calvet gaat het om een kom met zalfkegels,
volgens Richard Parkinson een kom met bloemenkransen.)

Terwijl de fragmenten in Lyon wel in de reconstructie van de banketscène opgenomen worden op p.70 van het boek van Richard Parkinson, staat voor het fragment in het Musée Calvet in Avignon dat het mogelijk rechts te situeren is van een fragment van de Benzion (dat dus enkel bekend is van een zwart-wit foto met afmetingen op de achterkant), waarvan echter gezegd wordt dat het lichtjes te groot zou zijn om tot de banket-muur te behoren.

Niettegenstaande dit fragment in het Musée Calvet in Avignon niet in de reconstructie van de banketscène opgenomen is, voor zover ik zie
http://www.britishmuseum.org/explore/ga ... ation.aspx
(Outer room – central view – A feast for Nebamun)
maakt het er ergens wellicht wel deel van uit, want wanneer je de afbeelding in Avigon vergelijkt met deze hieronder – bijvoorbeeld stoel, kussen pruik, kledij van de meest rechtse dame - dan is dezelfde stijl en opzet zeer duidelijk.

Het de Benzion fragment lijkt me linksboven thuis te horen (misschien waren de vermelde afmetingen niet helemaal correct?) wegens de offertafel en het Avignon fragment kan er inderdaad rechts van gestaan hebben, zoals Richard Parkinson als mogelijkheid geeft, maar ook rechtsonder op deze muur met de banketscènes.
Indien dit twee gedeeltes (de Benzion en Avignon) zouden zijn van de muur aan de andere kant van de doorgang, dan zou de offertafel aan de verkeerde kant staan en de kijkrichting van de zittende figuren niet kloppen, denk ik. (En ten andere moeilijker in te passen.)

Afbeelding

Wat iets moeilijker ligt op het eerste zicht is de vernietiging van de ogen op het fragment van het Musée Calvet.
http://www.musee-calvet-avignon.com/ind ... 3&Itemid=9
Richard Parkinson zegt dat dit gebeurde door “een bezoeker aan de tombekapel, misschien in moderne tijden wanneer d’Athanasi de tombekapel had blootgelegd”.
Zoals men kan zien zijn de ogen in andere gedeeltes niet weggehakt, wat zou kunnen betekenen dat het Avignon fragment langer in de tombe gebleven is dan de fragmenten in het British Museum, die in Lyons, in Berlijn en de Benzion, want daar werd deze schade niet toegebracht.
Dat kan kloppen want de fragmenten in het British Museum zijn duidelijk de grootste, welke ontdekker van de tombe Giovanni d’Athanasi uithakte voor Henri Salt, en het Avignon fragment komt uit de collectie van François Sallier, gevormd door antiekhandelaar Giovanni Anastasi, die een zekere Piccinini als verzamelaar had, een concurrent van d’Athanasi.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Nebamun reliefs British Museum

Berichtdoor Taa Seqenenre » Di Mrt 29, 2011 12:00 pm

Mooie uitleg

Die twee foto's van de zittende vrouwen hebben een ander kleur. Hoe komt dat? Teveel met photo shop bezig geweest?
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Mrt 29, 2011 7:42 pm

Taa Seqenenre schreef:Mooie uitleg

Die twee foto's van de zittende vrouwen hebben een ander kleur. Hoe komt dat? Teveel met photo shop bezig geweest?

Bedankt om het een mooie uitleg te vinden.

De verschillende kleuren op beide foto's komen in de eerste plaats door een ander fototoestelletje.

Ik gebruik inderdaad Photoshop, maar vooral om de kleuren zoveel mogelijk aan te passen aan de werkelijke kleuren - als dat al mogelijk is - bijvoorbeeld door te vergelijken met identieke foto's, gepubliceerd in boeken.

Voorbeeld van de eenden, vergelijk met de allereerst geposte foto hier helemaal boven:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Okt 29, 2012 6:22 pm

Forumlid Patricia F stuurde me via Facebook deze link door:
http://pharaon-magazine.fr/actualites/a ... M.facebook
" Une équipe allemande fouillant dans la vaste nécropole de Dra Abou el-Naga Louxor annonce avoir retrouvé la tombe perdue de nebamon. "

Zou de Duitse ploeg het DAI kunnen zijn?
http://www.dainst.org/index.php?id=55&s ... anguage=en

Omdat er op de website van het magazine Pharaon staat:
" Selon le rapport allemand, des cones funéraires ont été retrouvés mais la tombe a beaucoup souffert. ",
met een bedanking voor Kento Zenihiro,
moest ik onmiddelijk denken aan deze website:
http://www.funerarycones.com/

Met in 'Highlights from my catalogue', de gegevens over nr.66:
http://www.funerarycones.com/Hilights_f ... logue.html

Het ziet er dus naar uit dat er nu redenen zijn om een specifieke tombe in Dra Aboe el Naga toe te wijzen aan Nebamon, en het zou fijn zijn er wat meer over te weten te komen. Dus als iemand het Duitse rapport kent, waarvan sprake in het magazine Pharaon ... welkom.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Okt 30, 2012 1:20 pm

Ik schreef in mijn laatste bericht hierboven:
Forumlid Patricia F stuurde me via Facebook deze link door:
http://pharaon-magazine.fr/actualites/a ... M.facebook
" Une équipe allemande fouillant dans la vaste nécropole de Dra Abou el-Naga Louxor annonce avoir retrouvé la tombe perdue de nebamon. "

Dit blijkt dus nièt zo te zijn, toch niet de bekende Nebamon waarvan de reliëfs zich in het British Museum bevinden.

Via het EEF
http://www.egyptologyforum.org/
publiceerde Dr. Daniel Polz van het DAI volgend bericht, welke ik hier integraal weergeef:

1. We never "announced" the discovery or even possible discovery of the tomb of Nebamun of the famous painted BM fragments of wall decoration. Someone must have grossly misunderstood our text of the "Rundbrief". We just announced the identification of a tomb of a certain Nebamun, "Vorsteher der beiden Scheunen des Amun" (i.e. "overseer of the two granaries of Amun"), on the basis of numerous funerary cones discovered inside the tomb and its immediate vicinity.

2. On the basis of altogether 93 specimens (!) of cone Dav/Mac #66 found so far, tomb K10.1 is without doubt the tomb of THIS Nebamun. The tomb belongs to the early New Kingdom type of Saff-tombs. Before it could be finished in antiquity, it was partially destroyed, most probably by seismic activities. Although it was used for burials at the time, it was NEVER decorated, not even prepared for carrying any kind of decoration, neither in the transverse (= pillared) hall, nor in the corridor, nor in the small chapel at the western end of the corridor. A technically close to perfect wall decoration like the
one of the BM Nebamun, including several layers of different plaster, would definitely have left traces on the walls. On the walls of K10.1, however, there is not a single instance of remains of any kind of plaster.

3. Consequently, there is not even the slightest possibility, that funerary cone Dav/Mac #66 has anything to do with the Nebamun of the BM wall decoration fragments. All the cones and cone fragments discovered by the DAIK mission at Dra Abu el-Naga over the past 20 years are extensively dealt with in the Institute's latest publication AV 124, Elisabeth Kruck, Dra' Abu el-Naga I. Eindrücke. Grabkegel als Elemente thebanischer Grabarchitektur, AV 124, Harrassowitz Verlag, Wiesbaden 2012. Cone Dav/Mac #66, its owner and his tomb are part of this publication (pp. 60-61, p. 98, pl. 3a).

Best wishes,
Yours,
Daniel Polz
PD Dr. Daniel Polz
Wissenschaftlicher Direktor
Deutsches Archäologisches Institut Kairo

Toch nogmaals dank aan Patricia F omdat ik anders niet van deze 'controverse' op de hoogte was (wegens een slechte Facebook-bezoeker :oops: ), en aan het EEF en Dr. Polz voor de rechtzetting.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Volgende

Terug naar Kunst