treurende mannen

Moderator: yuti

treurende mannen

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jun 27, 2009 8:54 pm

In 'Mort et au-delà dans l'Egypte ancienne' van Jan Assmann las ik dat een reliëf in Munchen 'nouvellement acquis' een zeldzame scène te zien is waar een man (geen dame) aan het rouwen / treuren is ... één van twee afgebeelde viziers.

Enkel een tekening in het boek, er wordt dacht ik niet verwezen naar een museum nummer ... tentoongesteld?

Weet iemand over welk reliëf dit precies gaat en of dit in een context geplaatst wordt?

Nog iemand treurende mannen - behalve Echnaton ?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Za Jun 27, 2009 10:41 pm

Philip schreef :
In 'Mort et au-delà dans l'Egypte ancienne' van Jan Assmann las ik dat een reliëf in Munchen 'nouvellement acquis' een zeldzame scène te zien is waar een man (geen dame) aan het rouwen / treuren is ... één van twee afgebeelde viziers.

Enkel een tekening in het boek, er wordt dacht ik niet verwezen naar een museum nummer ... tentoongesteld?

Weet iemand over welk reliëf dit precies gaat en of dit in een context geplaatst wordt?

Philip,

Ik ben gaan zoeken tussen mijn nota's want toen ik een tijdje geleden op zoek was naar info over vizier Usermontu (regering Tutankhamun) had ik op 31-5-2009 een foto gevonden op de website van Sotheby's met de viziers van UPPER AND LOWER EGYPT IN PROCESSION, late 18th dynasty, zie foto
Afbeelding

Ik herinnerde mij dat ik gelezen had er sprake was van een " related relief fragment in Munich see J. Berlandini, "Cortège funéraire de la fin XVIIIe dynastie. Staatliche Museen Munich ÄS 7127," Bulletin de la Société française d'égyptologie, no. 134, 1995, pp. 30-49 (J. Assmann, Tod und Jenseits im alten Ägypten, Munich, 2003, p. 408, fig. 55)".
http://www.sothebys.com/app/live/lot/Lo ... =159534142

Dus toen ik ging zoeken op naam van J. Berlandini vond ik dit :

BERLANDINI, J., Cortège funéraire de la fin XVIIIe dynastie. Staatliche Museen Munich ÄS 7127, Bulletin de la Société Française d'Égyptologie 134 (Octobre 1995), 30-49. (ill.).

Publication of a limestone relief in the Staatliche Sammlung Ägyptischer Kunst at Munich (inv. no. NI 71270). In the upper register, of which little remains, food offerings and human feet are visible. In the lower register, eleven persons are depicted taking part in a funerary procession and affecting various gestures of mourning. Among the mourners are the two viziers. The composition is closely related to that of the well-known "Trauerrelief" in Berlin. It can be dated to the period Ay-Horemheb-Ramses I and came doubtless from the N.K. necropolis at Memphis.

Wat denk, zou het hier om het relief fragment gaan dat je zoekt?
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Rozette » Zo Jun 28, 2009 5:31 pm

Philip schreef :
Nog iemand treurende mannen - behalve Echnaton ?

Relief afkomstig uit het graf van de High Priest of Ptah Ptahemhat called Ty regering Tutankhamun/Ay

ZIVIE, Alain-Pierre, La localisation de la tombe du grand-prêtre de Ptah Ptahemhat-Ty, Revue d'égyptologie 35 (1984), 200-203.

Unpublished papers of Harris (dated 1847/1848) indicate that the stela BM 972, which was formerly in his possession and which shows the High Priest of Ptah PtH-m-HAt 6y receiving offerings from his son 4Ay, a functionary of the temple of Bastet, was found in the cat necropolis of Saqqara. This may suggest that the unknown tomb of PtH-m-HAt, which yielded i.a. the famous Berlin Trauerrelief (see P.M. III, 711-712), is located somewhere in this area.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jun 29, 2009 5:47 pm

Rozette schreef:
BERLANDINI, J., Cortège funéraire de la fin XVIIIe dynastie. Staatliche Museen Munich ÄS 7127, Bulletin de la Société Française d'Égyptologie 134 (Octobre 1995), 30-49. (ill.).

Publication of a limestone relief in the Staatliche Sammlung Ägyptischer Kunst at Munich (inv. no. NI 71270). In the upper register, of which little remains, food offerings and human feet are visible. In the lower register, eleven persons are depicted taking part in a funerary procession and affecting various gestures of mourning. Among the mourners are the two viziers. The composition is closely related to that of the well-known "Trauerrelief" in Berlin. It can be dated to the period Ay-Horemheb-Ramses I and came doubtless from the N.K. necropolis at Memphis.

Wat denk, zou het hier om het relief fragment gaan dat je zoekt?

Dat is 'm inderdaad !
Ongelooflijk hoe jij dat allemaal vindt, Rozette.
Bedankt.
Nu heb tenminste een museumnummer ... kan ik eens verder zoeken ... als er tenminste nog iets te vinden is hierover, het lijkt me een mooi uitgevoerd stuk.

Bedankt ook voor die andere foto.

Het is wel eigenaardig dat dergelijke scènes van treurende mannen niet zoveel voorkwamen en enkel in die periode.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Ptahemhat Ty

Berichtdoor yuti » Do Jun 04, 2015 11:52 am

Het inventarisnummer E8420 (uit het Louvre museum) verwijst naar een voorwerp van Ptahemhat Ty.
Ik laat hier in het midden of het gaat om een stop van een vaas dan wel om een begrafeniskegel.
(Bouchon de vase ? du chancelier Ty - met vraagteken op de site van het museum)

Afbeelding

retemty-bity sem our reper hemout ty maâ-rerou
Le chancelier de Basse-Egypte, le prêtre-sem, le grand des contrôleur des artisans, Ty juste de voix

Prachtig hoe de transliteratie en de vertaling van deze afdruk schematisch wordt uitgelegd op:
http://hieroglyphes.over-blog.com/article-33252379.html

Afbeelding
Gebruikers-avatar
yuti

Terug naar Kunst