Unieke hanger?

Moderator: yuti

Unieke hanger?

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Mei 02, 2010 7:10 pm

In het Louvre is deze hanger / amulet te zien:
E 22862, met beschrijving
hanger in electrum, in de vorm van een uraeus.

Is dit geen eigenaardig voorwerp? Het lijkt me zo on-oudegyptisch.
Kent iemand gelijkaardige voorwerpen?

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Unieke hanger?

Berichtdoor Ranoferhotep » Do Jun 17, 2010 10:01 pm

Lijkt me totaal on-Egyptisch. Het laswerk is me van geen enkel oud Egyptisch juweel bekend. De Egyptenaren kenden die techniek trouwens niet, hier zie je duidelijk lasnaden. Vormgeving, met de krullen doet me eerder aan de Kelten denken. Maar ook van hen zijn me dergelijke lasnaden niet bekend. Het materiaal "electrum" is dan weer wel verrassend, goud/zilver legering. Niet direct het materiaal waar je "namaak" mee doet?
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jun 18, 2010 1:13 am

Ranoferhotep schreef:Lijkt me totaal on-Egyptisch. Het laswerk is me van geen enkel oud Egyptisch juweel bekend. De Egyptenaren kenden die techniek trouwens niet, hier zie je duidelijk lasnaden. Vormgeving, met de krullen doet me eerder aan de Kelten denken. Maar ook van hen zijn me dergelijke lasnaden niet bekend. Het materiaal "electrum" is dan weer wel verrassend, goud/zilver legering. Niet direct het materiaal waar je "namaak" mee doet?

Raar stuk inderdaad.

Ik ga nu misschien iets doms zeggen, maar ik heb niet zo direct een idee of men wist wat lassen was (hogere temperatuur en medesmelten van de te verbinden voorwerpen), maar solderen (lagere temperatuur en niet samensmelten van de te verbinden voorwerpen) dacht ik wel ... ook bij juwelen.

'Ancient Egyptian Materials and Technology', edited by Nicholson and Shaw (Cambridge University Press, 2000) bevestigd dit p.165 en zegt dat het gebruik van solderen voor gouden voorwerpen algemeen was en dat mechanische verbindingen zeldzamer waren, terwijl dat bij koperen voorwerpen net het omgekeerde was.

Meestal werd als soldeer op goud wat extra zilver of koper (of allebei samen) toegevoegd. Voor zeer fijne samenvoegingen kon men wat natuurlijke lijm samen met kopercarbonaat aanbrengen op de te verbinden onderdelen, waarna verhitting het vrijgekomen zuivere koper de delen aan elkaar verbond. Wellicht werd dit laatste systeem ook gebruikt om te granuleren.

Dit was ook zo ongeveer het enige wat ik hiervan wist.

Maar je hebt gelijk: ik zou ook eerder aan iets Keltisch denken.

Ik zou wel eens een profesionele bespreking van dit voorwerp willen lezen.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Ranoferhotep » Vr Jun 18, 2010 10:01 am

Solderen, dmv samensmelten op lage temperatuur, waarbij koper of zilver gebruikt werd kende men idd. Dit staat beschreven in "Juwelen van de Faraos, Cyril Aldred, P24 isbn 90-228-36177"

Bij geen enkele van de foto's in dit boek vind ik dergelijke lasnaden, zoals bij dit juweel terug, met uitzondering bij een paar gouden oorknoppen van Ramses XI terug gevonden in Abydos.

De stijl doet ook niet onmiddellijk Egyptisch aan, maar dat doet wat ik noem "de hertenkroon" ook niet. http://www.metmuseum.org/works_of_art/collection_database/egyptian_art/headband_with_heads_of_gazelles_and_a_stag_between/objectview_zoom.aspx?page=1&sort=0&sortdir=asc&keyword=diadem&fp=1&dd1=10&dd2=0&vw=1&collID=10&OID=100000274&vT=1

Ik heb lassen gekregen op school, Egyptologie is een hobby van mij, en dit lijken mij verdacht moderne lasnaden
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Berichtdoor Ranoferhotep » Vr Jun 18, 2010 10:16 am

Ik wou die oorringen van Ramses zoeken op het net, maar kwam iets anders tegen. Dateert uit de Ptolemaïsche periode

Afbeelding

Voor de beschrijving: http://www.globalegyptianmuseum.org/detail.aspx?id=16103
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Berichtdoor dua nefer anpu » Vr Apr 12, 2013 12:29 pm

wacht, het lijkt wel op een cobra
Gebruikers-avatar
dua nefer anpu

Terug naar Kunst