Steensoorten voor beelden

Moderator: yuti

Steensoorten voor beelden

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Mei 16, 2010 1:29 pm

In het Louvre bevindt zich een vitrinekastje waar een paar steensoorten samenstaan, gebruikt voor beelden en amuletten. De roene jaspis vond ik verassend, de grootte van het lapuslazuli beeldje en van het rotskristal. De eerste foto linksboven geeft ook een indruk van de grootte van de stukken; alle foto's komen uit deze vitrine.

Afbeelding
dioriet, lapis-lazuli en rotskristal

Afbeelding
zandsteen (zachtere steensoorten werden dikwijls beschilderd) en grauwacke

Afbeelding
graniet (Amenhotep III) en kwartsiet

Afbeelding
gabbro, hematiet en groene jaspis

Afbeelding
silex (Horemheb), amethyst, rode jaspis en kornalijn

Afbeelding
kalksteen (net zoals het zandstenen voorbeeld hierboven, beschilderd) (Neferhebef, vrouw en zoon - in speciale houding)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Steensoorten voor beelden

Berichtdoor Anneke » Za Mei 22, 2010 3:14 pm

Bedankt voor deze post! Je leest zo vaak over het materiaal, maar ik moet heel eerlijk toegeven dat die beschrijvingen me nooit zoveel zeiden. "Greywack" was er zo een waarvan ik me geen echte voorstelling kon maken :D

Dat kristallen beeldje is wel heel apart. De Lichaams vorm doet een beetje Amarna achtig aan, alhoewel het me ook een beetje aan Amenhotep III doet denken.

De beschilderde beelden vind ik altijd mooi. Doet me ook denken aan het beeld van Meryneith en Anuia.
Gebruikers-avatar
Anneke

Re: Steensoorten voor beelden

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mei 22, 2010 10:25 pm

Anneke schreef:Bedankt voor deze post! Je leest zo vaak over het materiaal, maar ik moet heel eerlijk toegeven dat die beschrijvingen me nooit zoveel zeiden. "Greywack" was er zo een waarvan ik me geen echte voorstelling kon maken :D

Dat kristallen beeldje is wel heel apart. De Lichaams vorm doet een beetje Amarna achtig aan, alhoewel het me ook een beetje aan Amenhotep III doet denken.

De beschilderde beelden vind ik altijd mooi. Doet me ook denken aan het beeld van Meryneith en Anuia.

Ik vind het fijn dat je mijn berichtje goed vond.

Misschien beetje teleurstellend voor de Amarna-fans: het voorbeeld uit rotskristal is Ptolemaeïsch volgens het Louvre, maar ze zetten er wel een vraagteken achter. :!:
Rotskristal kwam voor in de woestijnen en werd naast voor inleg van ogen in beelden vanaf het Oude RIjk en kleine vaasjes, reeds in predynastische tijden gebruikt voor onder meer kralen.
Het gaat om E 11772, zonder herkomst.

Het beeldje op de laatste foto heeft als nummer A 57 in het Louvre
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... ien-04.jpg
en wordt op deze uitstekende webpagina vermeld:
http://euler.slu.edu/~bart/egyptianhtml ... tepII.html
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Kunst