Een knapzak

Moderator: yuti

Een knapzak

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Mei 21, 2010 12:43 am

Ik was even aan het twijfelen waar ik dit zou posten ... in 'dagelijks leven' omdat het over een 'knapzak' gaat, of in 'kunst'. Het laatste dan maar, vooral om de prachtige manier waarop het rietwerk weergegeven wordt. Je zou bijna gaan denken dat er echte strookjes riet overheen de muurschildering aangebracht zijn ... zo realistisch komt het over.

Uit de tombe van Nebamun, nu in het British Museum.
In 'The Painted Tomb-chapel of Nebamun' (2008) schrijft Richard Parkinson hierover op p.106 (en op p.98 bij een gelijkaardige afbeelding) dat het over een 'kit-bag' gaat.
Een plunje-zak, een reistas, een knapzak ... zoiets dus.

In het British Museum waren wij nochtans overtuigd dat het om een brandblusser ging.
Zo ernstig gaat het er dus aan toe wanneer we op stap zijn. :wink:

Toch waren we allemaal onder de indruk van het vakmanschap van de kunstenaar.
Zeer knap.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Een knapzak

Berichtdoor yuti » Zo Jun 06, 2010 12:50 pm

Afbeelding
(Brittish Museum)
Wat die dame hier draagt lijkt ook op een 'knapzak'. Ik veronderstel dat het kunstwerkje iets met cosmetica te maken heeft.
De inhoud van de 'draagzak' ook?
Gebruikers-avatar
yuti

Re: Een knapzak

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Jun 09, 2010 8:20 pm

Dat komt er van Yuti wanneer je te veel musea bezoekt :wink: ... dit voorwerp bevindt zich in het Louvre, E 8025 bis:

http://www.louvre.fr/llv/oeuvres/detail ... mLocale=en

Ik dacht vroeger dat ze gewoon een hoopje bloemen bij de stengels vasthad - misschien is ze met wijn op weg naar een (begrafenis-)buffet - maar op de site staat inderdaad 'een zak'.
Of het iets identieks is als die van Nebamun, dat weet ik niet.
Misschien werd er in het geval van Nebamun gewoon een ronde versteviging over de zak geschoven, maar dan moet de bodem van de zak ook een versteviging gehad hebben, anders viel die toch om?
Maar mischien inderdaad: indien de ronde versteving over de zak ver genoeg naar de bodem doorgeschoven werd, kon die dan op zich staan.

Over die 'cosmetic spoons' postte Rozette hier al wat over (er staat ook iets over dit voorwerp):
viewtopic.php?f=17&t=909
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Kunst