Faraobaard?

Moderator: yuti

Faraobaard?

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Dec 05, 2010 8:17 pm

In het 'Alexandria National Museum' bevindt zich volgende beeld.

De catalogus heeft het over een beschilderd kalkstenen beeld uit Edfu.
"De man draagt een pruik tot schouderhoogte en een korte kilt. Zijn gelaatstrekken tonen de stijl van het Oude RIjk. De cartouche van Koning Menkaure staat op de basis vermeld."

Is dat geen faraobaard?

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Faraobaard?

Berichtdoor keramiek » Zo Dec 26, 2010 4:02 pm

Ik denk eveneens dat de man werd afgebeeld met de nepbaard die aan de onderkant breder is en bijgevolg de levende farao voorstelt.
Gebruikers-avatar
keramiek

Re: Faraobaard?

Berichtdoor meretseger » Ma Dec 27, 2010 5:40 pm

keramiek schreef:Ik denk eveneens dat de man werd afgebeeld met de nepbaard die aan de onderkant breder is en bijgevolg de levende farao voorstelt.

Philip en Keramiek, sorry dat ik wat van de discussie afwijk, maar : bestaat er een boek waarin die symboliek uitgelegd wordt ?
Ik hoorde bvb ook dat een afbeelding van een farao met beide handen op de kilt betekent dat die farao in aanbidding is.
Kan iemand mij een soort verklarend of vertalend woordenboek voor egyptische beelden of afbeeldingen aanbevelen?
meretseger

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Dec 27, 2010 8:25 pm

Keramiek schreef:
Ik denk eveneens dat de man werd afgebeeld met de nepbaard die aan de onderkant breder is en bijgevolg de levende farao voorstelt.
Dat dacht ik ook ... het beeld wordt anders, zeiden mijn medereizigers die hier eerder geweest waren, voorgesteld als van een privé-persoon dacht ik.

Meretseger schreef:
Ik hoorde bvb ook dat een afbeelding van een farao met beide handen op de kilt betekent dat die farao in aanbidding is.
Dat dacht ik ook.

Meretseger schreef:
Kan iemand mij een soort verklarend of vertalend woordenboek voor egyptische beelden of afbeeldingen aanbevelen?
Dit zal geen antwoord geven op je vragen, maar het eerste waar ik moet aan denken is:
'Reading Egyptian Art, a hieroglyphic guide to ancient egyptian painting and sculpture', door Richard H. Wilkinson, Thames & Hudson 1992, dikwijls gespot bij boekhandel De Slegte. Dit is eigenlijk een bespreking van een 100-tal hiërogliefische tekens, maar wel uitstekend.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor meretseger » Di Dec 28, 2010 9:40 am

OK. Bedankt Philip !
meretseger

Faraobaard?

Berichtdoor keramiek » Di Dec 28, 2010 12:58 pm

meretseger schreef:Kan iemand mij een soort verklarend of vertalend woordenboek voor egyptische beelden of afbeeldingen aanbevelen?

Het spijt me ten zeerste, beste Meretseger, maar ik kan je evenmin een boek of een link aanbevelen. Wat ik over de symboliek weet heb ik her en der gesprokkeld.

Maar een dergelijk degelijk boek zou uiterst welkom zijn.
Gebruikers-avatar
keramiek

Berichtdoor meretseger » Di Dec 28, 2010 1:38 pm

Geen erg, Keramiek.
Misschien vind ik Philip's boek bij de Slegte, dan weet ik al wat meer.
meretseger

Terug naar Kunst