Stele van Hatsjepsut

Moderator: yuti

Stele van Hatsjepsut

Berichtdoor Ranoferhotep » Za Feb 26, 2011 2:46 pm

Naar aanleiding van het topic over de stele van Herihor, schiet me plotseling iets te binnen. Ik heb al een aantal jaar een grote stele in huis hangen in polyester. Nu herkende ik de naam Maat Ka Ra, Hatsjepsuts troonsnaam. Maar omdat één van de figuren in de andere richting staat had ik altijd het idee dat dit een vervalsing was.

groot was echter mijn verbazing dat deze werkelijk bestaat, en ik bezit dus een afgietsel op ware grote. Wat ik niet snap is waarom de afbeelding Godin van het Westen (denk ik toch) naar een andere richting kijkt. Dit lijkt me redelijk ongebruikelijk.
Heeft iemand daar een verklaring voor?

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Re: Stele van Hatsjepsut

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Feb 27, 2011 7:44 pm

Dat is een stèle die zich in de musea van het Vaticaan bevindt, als ik me niet vergis?

( Hoop dat je er foto's mag nemen, want daar ga ik binnen enkele maanden naartoe. )

Ik vind geen lectuur over deze stèle, maar ik vermoed sterk dat het Waset is die hier afgebeeld wordt ... afgebeeld met boog en pijlen ... als beschermgodin van Thebe of als teken van de militaire macht van Thebe, of van beide misschien.

Geen idee waarom ze de andere kant opkijkt, dat zal ik eens moeten opzoeken. Of kan iemand helpen?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor vangilspatrick » Ma Feb 28, 2011 2:55 pm

Deze stele is idd. te zien op de egyptische afdeling van het Vaticaanmuseum. Afgelopen donderdag nog geweest en deze op foto gezet. Hiermee is dus de vraag of je in het museum van het Vaticaan foto's mag nemen meteen beantwoord.
Deze stele is tijdens de regering van Achnaton beschadigd, de figuur van Amon. Later in Post-amarna periode gerestaureerd.
Opvallend is dat Hatshepsut op deze stele niet is beschadigd, hieruit mag je concluderen dat de damnatio-memoriae campagne tegen Hatshepsut niet zo gedegen was als de campagne tegen Amon.
Gebruikers-avatar
vangilspatrick

Berichtdoor Ranoferhotep » Ma Feb 28, 2011 7:00 pm

Hartelijk dank voor de info. Verwonderde me ook dat deze stele idd zowel Hatsjepsut als Thoetmozes III afbeeld
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Berichtdoor william » Ma Feb 28, 2011 10:16 pm

De figuur die in de andere richting is afgebeeld zou een een personificatie zijn van Waset (Thebe) volgens de hiërogliefen

Herdenkingsstèle van Hatsjepsoet en Thutmosis III

Uit Thebe, de Tempel van Amon in Karnak
18e dyn., 1475-1468 voor Christus
Gele zandsteen
Hoogte 115,0 cm
cat. 22780

De stèle herdenkt het oprichten van een monument aan de god Amon in de heilige ruimte van de tempel van Karnak. De twee vorsten worden getoond in het centrum (links Hatsjepsoet gevolgd door Toetmosis III) voor de god; aan de rechterkant is een personificatie van Thebe, als een godin gewapend met pijl en boog. De gezamenlijke vertegenwoordiging van Hatsjepsoet en Thoetmosis III maakt het mogelijk om het monument te dateren in de periode van hun gezamenlijke regering, in het midden van de 15e eeuw v. Chr.

William
william

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Mrt 02, 2011 7:54 pm

Ranoferhotep schreef:
Verwonderde me ook dat deze stele idd zowel Hatsjepsut als Thoetmozes III afbeeld

Ook op de Rode Kapel, mooi samen in betere tijden :wink:
viewtopic.php?f=30&t=258

Ik schreef:
Geen idee waarom ze de andere kant opkijkt, dat zal ik eens moeten opzoeken.

Voorlopig nog niets gevonden.

Even over nagedacht ... misschien net omdat het een 'plaatsbepaling' is, en de personificatie of beschermgodin van Thebe dus eigenlijk geen deel uitmaakt van de offerscène.

Maar ik weet niet of deze redenering klopt.

Interessant zou zijn gelijkaardige afbeeldingen te vinden.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Ranoferhotep » Wo Mrt 09, 2011 7:06 pm

Nogmaals bedankt voor de extra info.

Even over nagedacht ... misschien net omdat het een 'plaatsbepaling' is, en de personificatie of beschermgodin van Thebe dus eigenlijk geen deel uitmaakt van de offerscène.

Maar ik weet niet of deze redenering klopt.

Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. Zelf ken ik geen andere dergelijke afbeeldingen waarin slechts één persoon de andere kant uitkijkt.
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Aug 02, 2011 7:14 pm

Nogmaals de stèle in het Vaticaan en een close-up.

Het gaat inderdaad om museumnummer Vaticaan inv. 22780

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Kunst