Nefertiti in Ontario

Moderator: yuti

Nefertiti in Ontario

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Ma Apr 11, 2011 8:19 pm

Per toeval kwam ik deze afbeelding tegen:
http://www.flickr.com/photos/10647023@N04/1325743765/sizes/z/in/set-72157601069914080/
Aangezien ie op Flickr staat, ga ik geen directe link leggen.
Maar een andere versie (groter fragment) zie je hier:

Afbeelding

Blijkbaar dus een talatat uit Amarna, nu gelegen in het ROM (Royal Ontario Museum) in Canada.
De officiële site van het ROM geeft deze info:

Afbeelding

Relief sculpture of Nefertiti and Akhenaten
Limestone; sunk -- Centimetres: 20 (height), 45.5 (width)
1352-1336 BC -- Amarna Period // Area of Origin: Amarna; Egypt -- Area of Use: Amarna
958.223 -- ROM2004_1039_7

En na een redelijk algemene uitleg over Amarna:
"Here Nefertiti is seen wearing her crown (the same as the one on the famous bust of Nefertiti in the Egyptian Museum of Berlin) and
receiving signs of life (the ankh) emanating from the (now missing) sun disk. The inscription indicates at least one of their daughters
was part of this scene. A gypsum plaster was applied to the surface of the limestone before carving."

Ik vind het in ieder geval een fantastisch mooi stuk.
En ik vroeg me af of iemand hier meer over weet: (een meer exacte) plaats van origine of zo?
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Re: Nefertiti in Ontario

Berichtdoor Rozette » Do Apr 14, 2011 11:13 pm

Sa-Tjaoe schreef :
Ik vind het in ieder geval een fantastisch mooi stuk.
En ik vroeg me af of iemand hier meer over weet: (een meer exacte) plaats van origine of zo?

Bedankt om te posten! Prachtig relief !

Zou interessant zijn om te weten vanwaar precies te Amarna het relief vandaan komt.
De uitleg die het Royal Ontario Museum is nogal vaag. Geen enkele verwijzing hoe het relief in hun bezit gekomen is.
In Günther Roeder 's boek ,Amarna Reliefs aus Hermopolis, is het relief in ieder geval niet terug te vinden.
Ik heb het tweemaal gecontroleerd.

Het Royal Ontario Museum is wel in het bezit van een aantal talatat die afkomstig zouden zijn van the main palace at Tell el-Amarna. Misschien is het relief op de foto er wel een van.
http://tech.groups.yahoo.com/group/ssea ... essage/476
Gebruikers-avatar
Rozette

Terug naar Kunst