Houten hoofd farao in het Allard Pierson

Moderator: yuti

Houten hoofd farao in het Allard Pierson

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Nov 29, 2011 5:52 pm

In het Allard Pierson Museum in Amsterdam
viewtopic.php?f=22&t=2696
is volgend voorwerp te zien, waar als uitleg bij vermeld wordt:

' Bovendeel van een staande farao. Hout, Nieuwe Rijk of later (inv. 16.475) '

Het lijkt mij een eigenaardig voorwerp. Weet iemand meer hierover? Herkomst bijvoorbeeld?

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Houten hoofd farao in het Allard Pierson

Berichtdoor gaspard » Di Nov 29, 2011 6:31 pm

Ik denk dat het Ramses II is :lol:
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Nov 29, 2011 7:03 pm

gaspard schreef:Ik denk dat het Ramses II is :lol:

:)
Nee, even ernstig Gaspard ... ik vind het stilistisch een eigenaardig - of interessant - trekje hebben en ik kan me er niet direct een bepaalde farao bij voorstellen.

Ik kan me echter ook moeilijk inbeelden dat een vervalsing de geëxposeerde voorwerpen het Allard Pierson zou insluipen.

Het zal dus wel echt zijn.

Maar - en dat ligt volledig aan mij - ik kan ik me niet direct een gelijkaardig beeld herinneren, daarom mijn vraag.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Wo Nov 30, 2011 8:23 pm

Ik heb zojuist de catalogus van het museum er op nageslagen en daar staat het beeld niet in.
Dus ik kan je ook niet helpen Philip.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Wo Nov 30, 2011 11:52 pm

Het is inderdaad een eigenaardig voorwerp.
Op het eerste zicht lijkt er niet aan "gesleuteld" te zijn zoals dat voor 1900 bon ton was.
Het materiaal zelf (robuust bijna steenachtig hout) lijkt me dat ook niet vanzelfsprekend te maken.
En als het dan echt een origineel en onveranderd stuk is, zijn er wel een paar vreemde "vloeken" in stijl.

Het gezicht zelf doet denken aan Middenrijkse of Kushitische stukken. Hard, introvert en menselijk.
De baard is kort en deed me eerder denken aan die van een gewone man dan van een koning.
De nemes is absoluut niet breed. De onderkant van het beeld is ook vreemd netjes "afgesneden".
De uraeus is op zich ook al vreemd. Dat het lichaam onderaan de kop opgekruld wordt afgebeeld lijkt me Ptolemaeisch of zelfs Romeins.
Dat krullende lichaam strekt zich ook verbazend geprononceerd en ver uit over de top van de nemes (lichtelijk te zien op de tweede foto).

Eigenlijk moet ik denken aan een herwerkt beeld van een privé persoon in dat van een koning.
Niet dat ik daar veel steek in zie... Maar de nemes bv. ligt feitelijk dieper dan het voorhoofd (vooral te zien op de derde foto).
Dat zou de beperkte breedte van de nemes verklaren en waarom de uraeus "recenter" lijkt in stijl dan de rest van de kop.
Met een héééél erg grote hoop zout: een Middenrijks privé portret veranderd in een Late Tijds koningsportret?
Klemtoon op hééééél...
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Terug naar Kunst