pigmenten

Moderator: yuti

pigmenten

Berichtdoor steven » Vr Dec 08, 2006 12:19 am

Is er al iets op het forum verschenen ivm de gebruikte pigmenten voor het beschilderen van oa. tombes, papyrussen, toegepaste kunsten enz.

Waar haalde men ze, moest men ze importeren en dergelijke vragen.

Wat was het medium dat ze gebruikten en dachten ze ook aan één of andere vorm van bescherming ervan (vernis?)

grt,
steven
steven

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Dec 08, 2006 3:53 pm

Ik denk dat je hiervoor bij Anneke moet zijn, Steven. Zij heeft o.a. de schilderij gemaakt rechtsboven op het forum.

Voorlopig kan dit misschien al enige informatie geven:
viewtopic.php?t=133&mforum=prkmthetegyptef
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Malfliet » Za Dec 09, 2006 11:57 am

Er bestaan wel boeken over. De belangrijkste is het boek over het symposium in Londen.

W.V.Davies, Colour and Painting in Ancient Egypt, British Museum Press

Sylvie Colinart & Michel Menu, La couleur dans la peinture et l'émaillage de l'Egypte ancienne, Edipuglia

A. Lucas, Ancient Egyptian Material and Industries

En natuurlijk mogen we het volgende referentiewerk niet vergeten.

Nicholson & Shaw, Ancient Egyptian Materials and Technology, Cambridge
Gebruikers-avatar
Malfliet

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Dec 10, 2006 9:26 pm

Een goeie opsomming van effenaf prachtige werken over dit onderwerp, Malfliet. :welldone:

'Ancient Egyptian Materials and Technology' stond al een tijdje op mijn verlanglijst (en bleef er staan door de prijs), maar ik heb dit nu besteld bij Oxbow.

Ik kijk er naar uit.

Steven,
indien de reacties tot nu toe je vraag niet beantwoorden, kun je Anneke een pm sturen. Zoals je misschien al weet heeft ze het momenteel wat te druk, maar op een pm over dit onderwerp zal ze zeker wel reageren.
Malfliet gaf reeds goeie referenties en Rozette weet ook veel over dit onderwerp.
Sorry Anneke en Rozette, maar 'noblesse oblige'. :wink:

Van mij zal je moeten wachten tot ik bovenvermeld boek heb, omdat dit niet mijn specialiteit is.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Ma Dec 11, 2006 7:28 pm

1. Polychromatic Wall Painting Decorations in Monuments of Pharaonic Egypt: Compositions, Chronology and Painting Technique

The nature of ancient Egyptian painting materials and the spectrum of colours represented by them experienced continuous progressive evolution over three millennia, from the Old Kingdom to the Roman period.

The ancient Egyptians employed both natural and, synthetic pigments whose nature and pattern of use permit the construction of an accurate chronological scheme and the recognition, in some cases, of restriction to royal or sacred use. The present paper delineates the nature of both natural and synthetic pigments, their chronology, the identification of domestic and imported materials, and their earliest use. It also discards several polychromatic materials which were thought erroneously to be primary pigments, but which have turned out to be weathering products. A further important result of the survey of more than 1500 pigment samples is the ability accurately to date changes in bronze composition, from arsenical copper to tin bronze and finally to tin-lead bronze. This not only permits accurate dating of bronze technology to within 12 years, but also opens up the possibility of dating polychromatically decorated monuments of otherwise uncertain date.
Ahmed El Goresy

Max-Planck-Institut für Chemie, Joachim-Becker-Weg 27, D-55128 Mainz, Germany

http://www.therafoundation.org/articles ... techniques

2. The Egyptian Character of Certain Egyptian Painting Techniques

This paper presents a brief survey of some of the most typical representational techniques used in Egyptian wall painting from the late predynastic to the Amarna period, and the conceptual conventions which determined them .
Edna R. Russmann

Department of Egyptian Art, The Brooklyn Museum, 200 Eastern Parkway, Brooklyn, NY 11238-6052, USA

http://www.therafoundation.org/articles ... techniques

3. The Maze Tableau from Tell el-Dab'aDocument Actions This contribution is a preliminary report of a joint study by M. Bietak, N. Marinatos and C. Palyvou. It will shortly be published in full as "The wall paintings of Avaris" vol. I (Vienna).
M. Bietak

Institut für Ägyptologie der Universität Wien, Frankgasse 1, A-1090 Wien, Austria
- N. Marinatos http://www.therafoundation.org/articles ... omtelldaba

4. The Technique of Plaster Preparation for the Minoan Wall Paintings at Tell el-Dab'a, Egypt - Preliminary Report

This paper presents the preliminary results of the analysis of plaster structure and colours used in the Minoan wall paintings at Tell el-Dab’a. Four different types of plaster structure can be distinguished.
Rudolfine Seeber

Geblergasse 33, A-1170 Wien, Austria
http://www.therafoundation.org/articles ... naryreport
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Dec 19, 2006 6:23 pm

'Ancient Egyptian Materials and Technology' heb ik dus op 10/12 besteld en gisteren, 18/12 ontvangen met de post. Rappe mannen bij Oxbow.

Een prachtig werk, fenomenaal.

Inhoud:
1. Introduction Paul Nicholson and Ian Shaw
Part I. Inorganic Materials:
2. Stone Barbara Aston, James Harrell and Ian Shaw
3. Soil Barry Kemp
4. Painting materials Stephen Quirke and Lorna Lee
5. Pottery Janine Bourriau, Pamela Rose and Paul Nicholson
6. Metals Jacke Ogden
7. Egyptian faience Paul Nicholson
8. Glass Paul Nicholson and Julian Henderson
Part II. Organic Materials:
9. Papyrus Bridget Leach and John Tait
10. Basketry Willeke Wendrich
11. Textiles Gillian Vogelsang-Eastwood
12. Leatherwork and skin products Carol van Driel-Murray
13. Ivory and related materials Robert Morkot and Olga Krzyszkowska
14. Ostrich eggshells Jacke Phillips
15. Wood Geoffrey Killen, Nigel Hepper, Peter Gasson and Rowena Gale 16. Mummies and mummification A. Rosalie David
17. Oil, fat and wax Margaret Serpico and Raymond White
18. Resins, amber and bitumen Margaret Serpico
19. Adhesives and binders Richard Newman, Margaret Serpico and Raymond White
20. Hair Joann Fletcher; Part III. Food Technology:
21. Cereal production and processing Mary-Anne Murray
22. Brewing and baking Delwyn Samuel
23. Viticulture and wine production Mary-Anne Murray
24. Fruit, vegetables, pulses and condiments Mary-Anne Murray
25. Meat Processing Salima Ikram

Eén nadeel: weegt als lood en er werd geen leestafeltje bijgeleverd. :)
Zou het opvallen wanneer ik tijdens de komende kerstfeesten en nieuwjaarsbijeenkomsten stiekem wat zit te lezen?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: pigmenten

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Apr 11, 2010 7:35 pm

Nog eens wat over pigmenten ...

Rozette schreef hier al
viewtopic.php?f=26&t=133
Red : the naturally occurring oxides of iron, principally red iron oxides and red ochre.

In bovenvermeld werk Ancient Egyptian Materials and Technology, lees ik op p.113-114 dat de rode kleur inderdaad afkomstig is van rode oker http://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_oker
Rode oker bevat hematiet (niet te verwarren met de benoeming 'hematiet' in egyptologie van dit mineraal in zijn zwarte steenvorm, zoals op de onderste foto in onderstaand artikel)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hematiet

Ook realgaar, werd gebruikt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Realgaar

Het is me al een paar keer overkomen in Luxor dat wanneer ik de bewoners van Sheikh Abd el Qurna vroeg naar mineralen waarmee vroeger verf gemaakt werd, iemand me wees op de stenen op de onderstaande foto's.
Is dat dan ijzeroxide in die stenen?
Welke stenen zijn dit dan?
Ik heb hier een stukje liggen thuis ... ik kan altijd eens proberen er verf van te maken.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Kunst