leeftijd en ouderdom

Moderator: yuti

Re: leeftijd en ouderdom

Berichtdoor william » Vr Jan 07, 2011 12:25 pm

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Bij deze voorbeelden uit Tanis staat het ms-teken wel nog niet in het midden zoals op de tekening hierboven, bij de tekening is de esthtische aanpassing nog verder doorgedreven.

william
william

Re: leeftijd en ouderdom

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jan 15, 2011 8:02 pm

William schreef:
Volgens mijn bescheiden mening is de aanpassing van de schrijfwijze van ra-ms-s naar ra-ms-sw te wijten aan een esthetische aanpassing. Wanneer de cartouche verticaal geschreven werd, bijvoorbeeld op obelisken, werden de twee goden, Re en Amon symetrisch naar elkaar gericht afgebeeld (om hiërarchische redenen) daaronder horizontaal het mr(y)-teken als scheidslijn waaronder de laatste drie tekens weer in een symetrische groepering zijn gezet. Het drieledige ms-teken staat tussen het sw-teken en het s-teken die beiden naar buiten georiënteerd zijn. Hierdoor krijg je een zeer evenwichtig geheel. Misschien dat na deze aanpassing om esthetische redenen in de verticale cartouches men deze schrijfwijze is blijven hanteren ook in de horizontale cartouches.

Zeer goed bekeken. Is goed mogelijk.
Het enige wat ik me dan afvraag is waarom dat sw teken er bij gekomen is want zou het niet nog symetrischer geweest zijn indien bovenaan twee goden, en onderaan twee tekens?
Denk zelf eens het sw teken weg bij jouw onderstaande voorbeeld:
http://img814.imageshack.us/i/dscn2038v.jpg/

Maar ik geef toe: ik ben wellicht weer eens aan het muggenziften - ik gebruik die andere term niet graag wegens respect voor de mieren.

Uitstekend idee William, het zou goed kunnen.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Vorige

Terug naar Kunst