Cosmetic spoons , sierlepels regering Amenhotep III

Moderator: yuti

Cosmetic spoons , sierlepels regering Amenhotep III

Berichtdoor Rozette » Do Aug 16, 2007 8:15 pm

Cosmetic spoons, sierlepels regering Amenhotep III

Cosmetic spoons, dergelijke lepels worden gewoonlijk zalflepels genoemd.
Op grond van de archeologische context waarin deze lepels gevonden werden en rekening houdend met de motieven (Nut en Hathor) waarmee ze versierd zijn, moet men ze echter veeleer beschouwen als rituele voorwerpen die gebruikt werden bij het offeren van mirre, wierrook en andere produkten tijdens rituele ceremoniën.

Quote :
The Decorative and Funerary Arts during the Reign of Amenhotep III by Arielle P. Kozloff.

Small objects made during Amenhotep III's reign are so beautiful that they have rarely been given credit for intellectual content, yet some are highly charged with religious syymbolism.

One particular group includes objects usually called cosmetic spoons that are extremely fragile and decorative.
Spoon handles are sometimes in the form of charming nude swimming girls who hold spoon bowls in the form of waterfowl, or they can be in the shape of an ankh, with intricately carved legs forming the handle and the loop forming the bowl, or elaborate bouquets, with the stems forming the handle and the blossoms hollowed out to form the bowls.

Ebony spoon in the shape of a stylized bouquet,British Museum.
http://www.thebritishmuseum.ac.uk/images/ps243441_l.jpg

Tomb ad shrine scenes and the iconography of the symbols carved on the spoons themselves suggests that these were actually ritual objects with deep religious significance that had gone nearly unrecognized until recent research began to reveal their richness.

Most of the spoons have now been proven to relate to the sky goddesses, specifically to Nut and Hathor. An ivory spoon in the Pushkin Museum, Moscow, http://www.museum.ru/gmii/pict/kol_016.jpg is the most elegant example of a type whose handle is figured by the avatar of Nut, the nude outstetched young woman, holding in her arms a lotus, symbol of the sun. According to myth, Nut swallows the sun, allowing it to pass through her body, and gives it rebirth the next morning. Thus, the two elements of the spoon, the girl and the lotus, act as glyphs to evoke the myth.

Musée du Louvre
Spoon with Sky Goddess holding a Goose
http://www.insecula.com/Photos/00/00/03 ... 8115_3.JPG
Spoon with Hathor's Attendant Carrying a Wine jar
http://www.egyptarchive.co.uk/images/lo ... louvre.jpg

One by one the spoons revealed symbolism relating to Nut and even more to another sky goddess, Hathor, who in bovine form was the subject of the Book of the Divine Cow, which describes her celestial position as spanning the entire sky.


The spoons may have had serveral consecutive uses before finally being offered to tomb or temple, in at least one instance filled with ointment.
Perhaps they were used as ladles, perhaps as ritual emblems or scepters in processions.

http://www.egyptianmuseum.org/collectio ... spoon.html

http://www.bu.edu/anep/527.gif

http://www.ancient-egypt.co.uk/amarna/i ... 7_0401.jpg
Alabaster and greywacke cosmetics spoon in the form of a woman swimming holding a disk in the form of a gazelle (26.2.47). Dating to the reign of Akhenaten. Metropolitan Museum of Art, New York
Gebruikers-avatar
Rozette
 
Berichten: 1136
Geregistreerd: Za Mrt 25, 2006 6:57 pm

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Aug 20, 2007 10:51 am

Heel mooi.
Ook wel ‘unguent spoons’ genoemd: handig om te weten bij het zoeken op internet. :)

Een mooie lepel die denk ik geen godsdienstige connectie heeft en waarbij geen meisje of dame afgebeeld wordt:

http://www.museu.gulbenkian.pt/serv_edu ... index.html
onderaan rechts 'The egyptian art collection': klikken op Pieces from collection
midden onder 'Historical period': klikken op New Kingdom
vier maal op 'Next' klikken
(wanneer je daarna op het 'plusje' rechts klikt, krijg je wat meer uitleg)

Sorry voor deze ingewikkelde manier om dit voorwerp te bekijken, ik vind geen andere foto op het net.

Het voorwerp is 20cm hoog en grappig is de manier waarop een tegen de dadelpalm aanleunende bewaker met een stok misschien verschalkt wordt door een jongen die langs de andere zijde van de boom aanstalten maakt om naar boven te klimmen. 'Misschien verschalkt' omdat de apen in de boom de jongen door hun gekrijs zouden kunnen verraden.

Als periode wordt er 18de dynastie opgegeven, zonder specifieke regeringstijd of herkomst.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin
 
Berichten: 6346
Geregistreerd: Do Mrt 23, 2006 3:16 pm
Woonplaats: Vlaanderen

Berichtdoor Rozette » Di Aug 21, 2007 8:09 pm

Bedankt voor de link, Philip.

Prachtige ointment spoon met een guitig tafereeltje :D .
Maar toch denk ik dat het hier ook om een afbeelding gaat met een religieuze achtergrond.

De aapjes die dadels zitten te eten doen me denken aan het graf van Ptahemwia te Saqqara. Onder de stoel van de echtgenote van Ptahemwia zijn eveneens twee aapjes afgebeeld die dadels aan het smullen zijn.
Link : http://www.let.leidenuniv.nl/saqqara/im ... 20site.jpg

http://www.let.leidenuniv.nl/saqqara/Ex ... ng_EN.html



Link:
Spoon met Mirror images of the God Bes shaking the papyrus for Hathor.

http://media.allrefer.com/s4/l/p0012277-egyptian-ointment-spoon.gif
Gebruikers-avatar
Rozette
 
Berichten: 1136
Geregistreerd: Za Mrt 25, 2006 6:57 pm

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Sep 11, 2007 10:57 am

Rozette schreef:
Maar toch denk ik dat het hier ook om een afbeelding gaat met een religieuze achtergrond.


Waarom denk je dat?

Afzonderlijk van enkel het feit dat dergelijke scenes zoals die spelende aapjes ook te zien zijn in tombes ... ik bedoel dus een religieuze betekenis.

Je hebt waarschijnlijk gelijk hoor, want ik meen eens iets hierover gelezen te hebben, maar weet niet meer wat.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin
 
Berichten: 6346
Geregistreerd: Do Mrt 23, 2006 3:16 pm
Woonplaats: Vlaanderen

Berichtdoor Rozette » Do Sep 27, 2007 10:21 am

The spoon of the Queen Mother, Mutemwia
Musée du Louvre, Paris,no. E3671
Zie link , derde sierlepel (met cartouche)
http://www.aegyptologie.com/forum/attac ... le0425.jpg
The bowl is a lotus flower, the handle a goose neck and head. The triangular ear patch and ringed neck identify te latter as the Egyptain goose. It is inscribed on the otherwise plain handle shank for the'great royal wife and mother of the god, Mutemwia.
De titel van 'great royal wife' kreeg Mutemwia pas nadat haar zoon op de troon kwam.
Mutenwia was een van de bijvrouwen van Thutmosis IV.

The goose head in this rebus-form spoon symbolizes the earth god Geb.Mutemwia must be identified in this instance not only explicitly but also implicitly as Nut, the wife of Geb. Present by inscription if not by form, Nut-Mutemwia holds before her the lotus from which her son, the sun god, and likewise Amenhotep III, the dazzling sun, will emerge.

Link met nog meer vorbeelden van sierlepels:
http://www.aegyptologie.com/forum/attac ... le0426.jpg
Gebruikers-avatar
Rozette
 
Berichten: 1136
Geregistreerd: Za Mrt 25, 2006 6:57 pm

Re: Cosmetic spoons , sierlepels regering Amenhotep III

Berichtdoor Anneke » Za Apr 07, 2012 3:32 am

Dit is een wat oudere discussie, maar ik zat net het nieuwe boek van Areille Kozloff over Amenhotep III te lezen en daarin komt de schrijfster met een iets andere theorie:

More likely, in this writer's opinion, they were used sparingly and with a delicate touch during funeral rites to offer a few drops of water to the mummy according to the “chapter of drinking water” in Theban funerary papyri, where the deceased drinks water from a tree called “the sycamore of [the goddess] Nut.” Illustrations on papyri and stelae show Nut, her body superimposed on a tree trunk, extending spoons or vessels from among the branches out to the deceased.

Kozloff, Arielle P. (2011-12-15). Amenhotep III (Kindle Locations 2092-2095). Cambridge University Press. Kindle Edition.

AK denkt dat de lepels veel te fragiel zouden zijn om meer dan wat water the behouden.
Gebruikers-avatar
Anneke
 
Berichten: 825
Geregistreerd: Za Mrt 25, 2006 3:25 pm
Woonplaats: St. Louis, V.S.

Re: Cosmetic spoons , sierlepels regering Amenhotep III

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Apr 10, 2012 7:36 pm

Anneke schreef:Dit is een wat oudere discussie, maar ik zat net het nieuwe boek van Areille Kozloff over Amenhotep III te lezen en daarin komt de schrijfster met een iets andere theorie:

More likely, in this writer's opinion, they were used sparingly and with a delicate touch during funeral rites to offer a few drops of water to the mummy according to the “chapter of drinking water” in Theban funerary papyri, where the deceased drinks water from a tree called “the sycamore of [the goddess] Nut.” Illustrations on papyri and stelae show Nut, her body superimposed on a tree trunk, extending spoons or vessels from among the branches out to the deceased.

Kozloff, Arielle P. (2011-12-15). Amenhotep III (Kindle Locations 2092-2095). Cambridge University Press. Kindle Edition.

AK denkt dat de lepels veel te fragiel zouden zijn om meer dan wat water the behouden.


Heeft ze het werkelijk over deze sierlepels in het algemeen - en allemaal enkel bestemd voor dit ritueel? Het zou kunnen, maar het lijkt me niet praktisch of eerder niet toepasbaar op alle lepels.
(Net zoals er dagelijks mee eten me eigenlijk niet zo praktisch lijkt. Anderzijds lijken de hoofdsteunen ons ook zo praktisch als slapen op een spijkerbed, dus ...)

Er is bijvoorbeeld toch verschil tussen die open sierlepels en die met een dekseltje? Indien die laatste niet voor zalven bestemd waren, moeten we dat dan zien als een gesloten recipient voor water (voor het aanbieden aan de overledene)?

Mij leken het soms ook gewoon luxueuze hebbedingen met een symbolische betekenis. Kan me toch niet inbeelden dat àlle sierlepels deze functie gehad hebben. Maar ze heeft wel een punt ... wordt er in voetnoot voorbeelden gegeven van die stèles waarop Noet lepels aanbiedt?

Onderstaande enkele voorbeelden uit het Louvre:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin
 
Berichten: 6346
Geregistreerd: Do Mrt 23, 2006 3:16 pm
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Cosmetic spoons , sierlepels regering Amenhotep III

Berichtdoor Anneke » Wo Apr 11, 2012 3:03 am

Bedankt voor de mooie foto!
Ik had me niet helemaal gerealiseerd dat sommige lepels een "dekseltje hadden.
Ze zijn wel elegant moet ik zeggen.

Ik zou niet weten of ze echt gebruikt werden, in rituelen gebruikt werden of voor de sier werden gemaakt.
Ik geloof dat er maar een ooit is gevonden met een zalf of soort wierook op/in de lepel.

Kozloff geeft aan in de footnotes dat
The “chapter of drinking water” appears in the papyrus of Yuya with a painted vignette of the deceased receiving a cup of water from a sycamore tree: Davis et al. 1907, 11, plate 9.
Kozloff, Arielle P. (2011-12-15). Amenhotep III (Kindle Locations 5162-5164). Cambridge University Press. Kindle Edition.

Maar dat is een cup en geen lepel...
Gebruikers-avatar
Anneke
 
Berichten: 825
Geregistreerd: Za Mrt 25, 2006 3:25 pm
Woonplaats: St. Louis, V.S.

Re: Cosmetic spoons , sierlepels regering Amenhotep III

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Apr 12, 2012 6:23 pm

Anneke schreef:
Kozloff geeft aan in de footnotes dat
The “chapter of drinking water” appears in the papyrus of Yuya with a painted vignette of the deceased receiving a cup of water from a sycamore tree: Davis et al. 1907, 11, plate 9.
Kozloff, Arielle P. (2011-12-15). Amenhotep III (Kindle Locations 5162-5164). Cambridge University Press. Kindle Edition.

Maar dat is een cup en geen lepel...
Als dat het vignetje is rechts van de slang en de lotus, inderdaad een kommetje en géén lepel.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin
 
Berichten: 6346
Geregistreerd: Do Mrt 23, 2006 3:16 pm
Woonplaats: Vlaanderen


Terug naar Kunst

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten