De Bruid van de Nijl

Moderator: yuti

De Bruid van de Nijl

Berichtdoor yuti » Zo Mrt 11, 2007 6:30 pm

In Egypte kende men de witte lotusbloem (Nymphaea lotus) en de blauwe lotusbloem (Nymphaea caerulea). Eigenlijk gaat het om waterlelies, want de echte lotus (de Nelumbo nucifera) is van een ander plantengeslacht en kwam oorspronkelijk uit India en Perzië naar het Middellandszeegebied, maar what’s in a name.

De blauwe lotusbloem opent zich ’s morgens vroeg en de witte lotusbloem opent zich alleen ’s nachts. De symboliek van zon en maan, licht en donker en witte- en blauwe lotus als tegengestelde krachten is dus niet ver te zoeken.

De blauwe lotusbloem groeide aan de randen van meren en rivieren. De oude Egyptenaren beschouwden de waterlelie als een heilige plant. De god van de blauwe waterlelie was Nefertem. Hij bracht de bloem als offer aan de zonnegod Re om de pijn van diens oude lichaam te verzachten. De bloem komt ook terug in de scheppingsverhalen (de god Re die in het begin der tijden uit de lotusbloem op de wateren der eeuwigheid dreef, (hoofdje vanToetanchamon uit de lotusbloem, …).

De geur van plant en ook zijn geneeskrachtige werking stelden de Egyptenaren op prijs. Je ziet dit aan de vele taferelen van vrouwen die afgebeeld werden met deze plant en die de aangename geur opsnuifden. De witte lotusbloem behoort tot dezelfde familie als de blauwe lotusbloem. Beide planten bevatten evenveel alkaloïden (tot de alkaloïden behoren o.a. atropine, cafeïne, morfine en codeïne en cocaïne….). Ze werken verdovend en zijn euforisch. De witte lotus was gewijd aan Isis. Isis werd voorgesteld als een lotusknop bovenop het water. Atum, de Oergod werd afgebeeld terwijl hij opstijgt uit de zee.

De blauwe en witte Lotus bloeiden tijdens de overstroming van de Nijl, vandaar de link met vruchtbaarheid en ook zijn naam “de bruid van de Nijl”. Eventjes doordenken en ook hier is de link snel gelegd met de lotus als begrafenisbloem in het graf (wedergeboorte).

“Alsof ik duizend jaren onder water heb gesluimerd, word ik wakker in een nieuw jaargetijde. Ik ben de oprijzende Blauwe Lotus. Ik ben de kelk van dromen en herinneringen die zich opent, ik ben de bloem met de duizend kroonbladeren. In de morgen rijst de Zon naakt en nieuw als een pasgeboren kind; Ik open mijzelf en wordt doordrongen van het licht. Dit is de vreugde, het langzaam wakker worden in een vuur, als een voor een de bloemblaadjes zich openen, als vingers die het geheim binnen in de hand stevig omsloten. Ik laat het verleden los en geef de geur van bloemen vrij” (Papyrus van Ani)

Gebruikte werken: http://www.locusmagi.nl/plantenetmf.htm
Egyptische hiërogliefen (ISBN 90-5764-509-2) Bridget Mc Dermott)
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jun 15, 2009 7:52 pm

Ik absoluut geen groene jongen en vroeg me af of wat op mijn vijvertje te zien is hetzelfde is als een Egyptische lelie ... ze gaan nog maar pas open ... maar ik was al enthousiast ... terecht?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Di Jun 16, 2009 11:50 am

Schitterende foto's, echt heel mooi :D !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Prachtige bloemen!
Bedankt om te posten, Philip :welldone: .

Heb je ook foto's van de waterlelies als ze helemaal open zijn?
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Jun 16, 2009 6:15 pm

Rozette schreef:Schitterende foto's, echt heel mooi :D !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Prachtige bloemen!
Bedankt om te posten, Philip :welldone: .

Heb je ook foto's van de waterlelies als ze helemaal open zijn?

Allez, bedankt voor jouw enthousiasme, Rozette ... ik twijfelde eerst of ik dit wel op het forum zou plaatsen.
Ik heb echt geen idee hoeveel die bloemen op de Egyptische versies gelijken.
Er zijn er sinds die foto's gisteren, nu inderdaad een paar iets meer opengegaan ... zie hieronder.

Die kleinere witte blaadjes die er naast op het water drijven zijn van een behoorlijk uit de kluiten gewassen struik van ongeveer 5 à 6 meter hoog die naast het vijvertje staat, maar ik heb ook geen idee hoe die struik heet. :oops:

Ik dacht dat jij iets met bloemen had hé Rozette? Die waterlelies ... heb jij daar ervaring mee? Is dat iets dat makkelijk houdbaar is? Moet je daar iets aan doen qua onderhoud of zo?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Wo Jun 17, 2009 7:54 pm

.Allez, ik blijf het zeggen zo een mooie bloemen, ben echt superblij dat je de foto's gepost heb, bedankt :welldone: :)
Maar ik kan je echt niet helpen, ik hou onzettend veel van bloemen in mijn tuin en ook in huis, maar een vijvertje hebben we niet.

De kleine witte blaadjes in het water, komen die van een struik die een zoet geur verspreid? Aan de vorm van de blaadjes te zien zou het om een boerenjasmijn kunnen gaan.
Foto met enkelbloemige boerenjasmijn,.
Afbeelding

Ik heb in mijn tuin verschillende soorten rozen in combinatie met pluimhortensia's, ook heel mooi om zien en vrij gemakkelijk in onderhoud.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Jun 18, 2009 3:00 pm

My bad homies ... off topic :oops:

Rozette schreef:
De kleine witte blaadjes in het water, komen die van een struik die een zoet geur verspreid? Aan de vorm van de blaadjes te zien zou het om een boerenjasmijn kunnen gaan.

Klopt, dat is 'm !
Bedankt ... ik ken er helemaal & absoluut niets van.

Ik heb in mijn tuin verschillende soorten rozen in combinatie met pluimhortensia's, ook heel mooi om zien en vrij gemakkelijk in onderhoud.

Mooi !!
Gemakkelijk in onderhoud? Net iets voor mij.
Gelukkig springen de zonen hier veel bij.

Terug on-topic: sorry voor de vele foto's van waterlelies ... maar ik wou toch nog deze twee onderstaande kwijt waar je duidelijk kunt zien waar de oude Egyptenaren de symboliek haalden: als je ziet hoe een bloem zich uit het water 'verheft' ...

Ook nog een opmerking: hierboven schreef Yuti:
De blauwe lotusbloem opent zich ’s morgens vroeg en de witte lotusbloem opent zich alleen ’s nachts.

De mijne hier openen zich gedurende de dag, en sluiten zich 's nachts. Het zien er echter witte uit (een beetje zoals witloof, met een gele tint).
:?:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: De Bruid van de Nijl

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Mei 30, 2011 7:43 pm

Ondertussen zit ik al een paar zomers zonder waterlelies.
Omdat mijn kleine vijver - of eerder: waterbak - zo ongeveer overwoekerd werd door de plantjes, en de wortels losgekomen waren en bovendreven, heb ik alles eruit gehaald. In de overtuiging dat het een makkie zou zijn om opnieuw een waterlelie te kweken. Dat is de eerste keer mislukt omdat ik het plantje niet trapsgewijs in de diepte van het water had geïntroduceerd.

Dus nu nieuwe poging ... eerst op een veertigtal centimeter, en toen kwamen de blaadjes na weinig tijd tot aan de oppervlakte, nu staat de plant op ongeveer 60 cm diepte (zie foto) en straks zet ik hem op 80 cm diepte. Dieper durf ik niet omdat ik denk dat de plant dit niet aankan.

Het gaat dus jammer genoeg niet op een Nympaea Lotus, maar om een Nymphaea Alba:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Witte_waterlelie
Heb weer voor de witte variant gekozen omdat die dan misschien - voor de niet kenners en vanuit de verte - op een Egyptische lijkt. :)

Logisch dat zo'n plant een verandering van hoogte aankan, de Nijl had immers ook niet steeds dezelfde hoogte. Maar nu verneem ik, deze Nymphea Alba beter geen groter hoogteverschil tussen blaadjes en wateroppervlakte te laten overbruggen dan 30 cm, vandaar dus de trapsgewijze werking.
Ik vraag me dan af of de Egyptische variant zoveel taaier was dat die de wellicht veel grotere hoogteverschillen wel aankon?

In Chronique d'Egypte LXXXV 169-170, 2010 is een werkelijk magnifiek artikel verschenen van Tania Pommering, Elena Marinova en Stan Hendrickx: 'The Early Dynastic origing of the water-lily motief". Toen ik hier meer over zocht op het internet, kwam ik het artikel tegen, helemaal vrij af tehalen:
http://www.elenamarinova.net/publicatio ... 202010.pdf
Wat me onder meer boeide in het artikel, waren de 'rammelaars' die beschreven worden (zie foto Fig.22): lelie-knoppen in aardewerk die als rammelaars dienden. Raar want uit het artikel blijkt dat de zaden van meloenen wel loskomen van het vruchtvlees na rijpheid en zo een natuurlijke rammelaar vormen, maar dat dit niet het geval is met lelie-knoppen.
Een associatie dan met de schoonheid van de bloemen en met muziek?
Nogmaals: boeiend artikel.

Hieronder mijn waterlelietje dus, bladreikend naar de oppervlakte. (de groene net is over het vijvertje gespannen wegens het anders veelvuldig bezoek van reigers, en mijn visjes houden niet van dergelijk gezelschap)
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Ranoferhotep » Di Mei 31, 2011 11:03 pm

Zeer leuk artikel....en de foto's van de bloemen, zijn absoluut niet storend hoor, fauna en flora waren heel belangrijk voor het Oude Egypte, daar mogen meer topics aan gewijd worden zelfs
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Mei 06, 2014 2:05 pm

Mooi zalfvaasje in de vorm van een waterlelie, H 4,5 cm, uit de 1ste dynastie, in private collectie, gezien op de Brussels Ancient Art Fair 2012.
viewtopic.php?f=25&t=2827

De combinatie van witte calciet en groene leisteen is prachtig, evenals in symboliek: de geurige zalf en de welriekende bloem van de waterlelie.

In dit artikel van Tania Pommering, Elena Marinova en Stan Hendrickx: 'The Early Dynastic origing of the water-lily motief", staat het beschreven als A10 - Fig.11... als ik me niet vergis:
http://www.elenamarinova.net/publicatio ... 202010.pdf

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: het uitpersen van lotusbloemen

Berichtdoor yuti » Di Jul 07, 2015 5:04 pm

APM 7774 (Allard Pierson museum) : reliëffragment met het uitpersen van lotusbloemen

Afbeelding

Het uitbeelden van het uitpersen van lotusbloemen komt zelden voor.
Bovenstaand tafereel geeft uit een vijftal fragmenten weer waaronder :
- het uitpersen van de bloemen
- het afgieten
- het dansen
- een vrouw die een mandje met de bloemen op het hoofd draagt

Drie taferelen worden geduid in hierogliefenschrift. En het is nu net de spelling van een deel van die tekst dat de datering toeschrijft tijdens of na de Saïtische periode.
Meer uitleg is te vinden op de site:
http://www.globalegyptianmuseum.org/rec ... x?id=12505
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Sep 15, 2017 2:15 pm

Zomer 2017 in ons vijvertje, een roze waterlelie, waarvan foto's hieronder...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: het uitpersen van lotusbloemen

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Sep 15, 2017 2:37 pm

yuti schreef:APM 7774 (Allard Pierson museum) : reliëffragment met het uitpersen van lotusbloemen

Het uitbeelden van het uitpersen van lotusbloemen komt zelden voor.
Bovenstaand tafereel geeft uit een vijftal fragmenten weer waaronder :
- het uitpersen van de bloemen
- het afgieten
- het dansen
- een vrouw die een mandje met de bloemen op het hoofd draagt

Drie taferelen worden geduid in hierogliefenschrift. En het is nu net de spelling van een deel van die tekst dat de datering toeschrijft tijdens of na de Saïtische periode.
Meer uitleg is te vinden op de site: http://www.globalegyptianmuseum.org/rec ... x?id=12505

Inderdaad zeldzaam, een ander reliëf waar Global Egyptian Museum naar verwijst, is waarschijnlijk Torino Cat. 1673 RCGE 23421
http://collezioni.museoegizio.it/eMuseu ... detailView
Hier eveneens twee dames die door het draaien aan een stok een zak samenpersen om de bloemen uit te persen. Moeten heel wat bloemen geweest zijn en een lastig karwei om daar op die manier parfum uit te persen.

Onderstaande details van Allard Pierson Amsterdam APM7774, waarvan Yuti zo vriendelijk was om hierboven een foto te posten: het samenpersen - belet de hiërogliefen daarboven met lotus, twee dames dansen terwijl een derde op een grote vaas-trommel slaat - de tweede dame heeft op haar voorhoofd een nog niet ontloken waterlelie (zie mijn foto's hierboven: een balletje eigenlijk nog), en een dame die de bloemen aanbrengt in een mand op haar hoofd.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Het dagelijkse leven