Hoe en door wie werd post bezorgd?

Moderator: yuti

Hoe en door wie werd post bezorgd?

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Mei 09, 2006 12:02 pm

Ik vroeg me af of de bezorgers van de boodschappen een bepaald naam, titel of status hadden in het oude Egypte.

Er waren berichten voor en van de farao, berichten van en voor de militaire leiders, maar ook de gezagsdragers en de handelaren verstuurden en ontvingen berichten.

Waarschijnlijk gebeurde dit via de Nijl, maar wellicht waren er ook momenten en/of plaatsen waar een overdracht over het land noodzakelijk was.

En het overbrengen van een boodschap diende logischerwijs soms door een te vertrouwen persoon te gebeuren.

M.a.w. bestond er zoiets als een professionele koerier?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Di Mei 09, 2006 2:02 pm

92.0960
GESTOSO, Graciela Noemí, Los mensajeros en la época de El Amarna, REE 3 (1992), 63-69.
This paper tries to outline the place of the messengers as diplomatic emissaries as well as merchants during the Amarna period. Messengers were in a way controllers of the diplomatic affairs, as they not only carried mail but were at the same time readers, interpreters and supporters of their lord's message. As diplomats they were sent on important missions which required great experience in foreign policy and comprehensive knowledge of the royal Egyptian position. They also were commercial representatives of the king. During the Amarna period messengers were key notes in the development of foreign relations and trade activities between Egypt and different states. Author
http://www.leidenuniv.nl/nino/aeb92/aeb92_7.html
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Mei 09, 2006 8:26 pm

Blijkbaar wordt ik de laatste tijd altijd aangetrokken door lectuur in een taal waar ik niets van snap. :lol:

Maar inderdaad Rozette:
"Messengers were in a way controllers of the diplomatic affairs, as they not only carried mail but were at the same time readers, interpreters and supporters of their lord's message."
Daarom dacht ik dat die personen toch een speciale status hadden en dus bepaalde titels.

En in bepaalde gevallen - oorlog, belangrijke zaken of onderhandelingen - waren de boodschappers net even belangrijk en dienden ook heel betrouwbaar te zijn.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Do Mei 11, 2006 1:11 pm

Quote Philip : Daarom dacht ik dat die personen toch een speciale status hadden en dus bepaalde titels.

In de tombe van vizier Ramose die leefde ten tijde van Amenhotep III en IV, is er een scene met familieleden van Ramose waaronder een zekere May en z'n vrouw Werel. Volgens de bijbehorende inscriptie zou het gaan om een koninklijke bode (boodschapper).
"The Overseer of the Horses of the Lord of the Two Lands, the Royal Messenger in All Countries, May and his wifse Werel.

Zie bijgevoede link afbeelding van May en z'n vrouw Werel.

http://ecuip.lib.uchicago.edu/diglib/so ... _pg01.html

The emissaries who had to carry the messages and gifts abroad, were often personally chosen by the pharaoh, trusted followers who had proven themselves in the past, and were men of some standing who could represent their king with dignity. Often they had not only political but also economic duties and were involved in the overseas trade until the Late Period.

Eigenaar van de Theban Tomb nr 233 Saroy was eveneens een koninklijke bode.
"Royal Messenger to the hill country"

http://www.egyptology.mq.edu.au/BACE%20 ... ckinga.htm

Volgens Betsy Bryan Administration in the reign of Thutmose III pg 93
was de eigenaar van de Theban Tomb 200 " Dedi a royal messenger in every foreign country" ( volgens een inscriptie in zijn grafkapel).Hij was dus een buitenlandse bode.

Eveneens volgens Betsy Bryan bestond er ook een" messengers of the royal house (bode van het koninklijk huis , een variant op de titel koninklijke bode ) deze zou verantwoordelijke geweest zijn voor de verspreiding van de boodschappen (post) in Egypte zelf.

The overseer of the seal, as deputy to the vizier, was directly responsible for the royal messengers expeditions.

A legend to the arrival scene in Punt states " arrival of the royal messenger at the god's land together with the army which accompanied him. He then was shown receiving the products of Punt, again at the head of the army. Clearly he was the head of the expedition sent bij the overseer of the seal.

Betsy Bryan
Administration in the reign of Thutmose III
A New Biography
Eric C. Cline
David O'Conner
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Anneke » Do Mei 11, 2006 2:35 pm

De "royal messenger in every foreign country" is wel een heel speciaal geval denk ik. Deze mensen waren meer ambassadeurs dan postbode. Deze officiele koninklijke afgezanten waren nogal belangrijk. Er worden er een stel genoemd in de Amarna letters en in de hele Dahamunzu affaire worden ook de hovelingen die de berichten over brengen speciaal genoemd. En als ik het me goed herinner vertegenwoordigen zij hun leiders ook in eventuele onderhandelingen.

Op een locaal niveau worden er ook brieven bezorgd. Sommigen op papyrus, anderen op ostraca.

Wente meld dat de politie vaak de berichten voor de necropolis werkers bezorgen. Zij werden vertrouwd.

Er zijn ook brieven van hoger geplaatste mensen. En Wente maakt melding van een "adres". Hierop staat altijd van wie de brief is en aan wie het gericht is.

Ik kan niet zo snel veel vinden wie dit soort brieven zou bezorgen. Ik denk dat het de "scribes" zouden kunnen zijn. Een van de brieven van Seti II begint met:
"This royal decree is brought to you to say: What concern do you have the Tjukten-Libyans of the Oasis Land that you should send out this scribe of yours to take them off their reconnaissance patrols?"

Dat lijkt mij te duiden op het feit dat de scribe de berichten en orders overbracht naar anderen.

er saat me iets bij dat ik pas iets heb gelezen over dit onderwerp, maar ik weet zo snel niet waar :D
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mei 13, 2006 5:18 am

Bedankt voor de info Rozette en Anneke.

Dus, wanneer ik het goed begrijp hebben we voor het overbrengen van boodschappen:

In het buitenland:
Royal Messenger in All Countries
Royal Messenger to the hill country
Royal Messenger in every foreign country
Vertrouwelijke mensen, soms aangesteld door de farao met aan hun hoofd 'the overseer of the seal'

Voor het binnenland was er de
Messenger of the Royal House

En op plaatselijk niveau
de politie en de schrijvers.

Inderdaad dat ik niet gedacht had aan de boodschappers in 'de zaak Dahamanzu' (dit zijn toch de onderhandelingen met de Hettieten over een troonopvolger, niet?) Werden die ook Royal Messengers genoemd?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Hoe en door wie werd post bezorgd?

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Aug 05, 2014 5:36 pm

In het Jubelparkmuseum van de Koninklijke Musea voor Kunst en Gecshiedenis te Brussel bevindt zich een achthoekige zuil, museumnummer E.5780.

Volgens Carmentis 150 cm hoog, kalksteen.
http://carmentis.kmkg-mrah.be/eMuseumPl ... detailView

Op Global Egyptian Museum staat dat deze zuil afkomstig is uit Sidmant el Djebel (ong. 15 km ten ZW van El Lahoen), uit de tombe van een zekere Seti, wellicht een onderdaan van Ramses II, en die volgende titels droeg: koninklijk schrijver, opzichter en overste van de volgelingen van de heer van de Beide Landen.
http://www.globalegyptianmuseum.org/rec ... =845&lan=D

De octogonale zuil, met op de vier grotere zijdes een offerformule voor de overledene, werd gevonden door Flinders Petrie. (Petrie W M F, Brunton Guy, Sedment I - II, London 1924)

Volgens Porter & Moss IV p. 117 stonden in de hal van de tombe zes zuilen, die zich nu bevinden in Brussel, Cairo, Kopenhagen, Chicago en Philadelphia.

Ook volgens Porter & Moss was die meneer Sety ‘Commander in chief’, Overseer of attendants of the Lord of the Two Lands’ en ‘Ambassador in All Lands’.

Een oud-Egyptische ambassadeur in Brussel dus.

In verband met deze Seti zag ik een referentie in het Lexikon naar het werk van Michel Vallogia, Recherche sur les "messagers" (wpwtyw) dans les sources égyptiennes profanes, Genève-Paris, Librairie Droz, 1976, p. 160-161.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Het dagelijkse leven