Riemversieringen of schortversieringen?

Moderator: yuti

Riemversieringen of schortversieringen?

Berichtdoor gaspard » Za Feb 26, 2011 11:32 pm

Kan iemand van het forum mij helpen i.v.m.het volgende:
In het graf van Khaemwaset(QV44)staat zijn vader Ramses III vaak afgebeeld met een sierschort.
De Franse Egyptologen noemen deze"deventeau"
Googelen ivm.het woord"deventeau"levert enkel op:
"Word used by French Egyptologists for an ornament,attached at a belt"
Ik weet perfect wat dit is maar zou iemand mij kunnen helpen met een Engelse vertaling te geven voor het Franse woord "deventeau"
Bedankt voor uw hulp!
Gebruikers-avatar
gaspard

Re: Riemversieringen of schortversieringen?

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Feb 27, 2011 8:56 pm

Zeer interessante vraag Gaspard, sorry dat ik jouw bericht verplaatste en een andere titel gaf, maar dit geeft even stof tot nadenken.

Wellicht hing dit sierraad of versiering vast aan de gordel, terwijl het een versiering van de schort was.

Daar ik ook meer Franstalige literatuur in huis heb i.v.m. Ramses III ontmoet ik ook vooral 'deventeau'.
In het Nederlands zou ik zeggen schortversiering, ondanks het aan de gordel vast gemaakt werd.

En wat is de correcte Engelse benaming hiervan?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Ranoferhotep » Ma Feb 28, 2011 7:34 pm

Ik denk dat de Engelse benaming "applique" is. Maar dit slaat wel op een groter gamma aan versieringen aangebracht op kledij dan enkel de schortversiering.
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Berichtdoor meretseger » Di Mrt 01, 2011 1:53 pm

Het is wel devanteau en niet deventeau.
Devanteau of devantier is een schort. Apron in het Engels.
Op deze site worden andere vertalingen voorgesteld, alhoewel ik betwijfel dat deze juist zijn:
http://www.websters-online-dictionary.org/Norman/devanteau
meretseger

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Mrt 02, 2011 10:27 pm

meretseger schreef:Het is wel devanteau en niet deventeau.
Devanteau of devantier is een schort. Apron in het Engels.
Op deze site worden andere vertalingen voorgesteld, alhoewel ik betwijfel dat deze juist zijn:
http://www.websters-online-dictionary.org/Norman/devanteau

Inderdaad, bedankt Meretseger.

Een goeie kans volgens mij zou een ' ornamental apron ' maken, moest ik zelf een Engelse tekst dienen te maken.

Afbeelding

Waarom 'ornamental apron' ?
In plaats van in boeken te gaan snuffelen, heb ik gewoon eens wat afbeeldingen uit QV44 bekeken en hieronder volgt mijn redenering, indien iemand daarin geïnteresseerd is ...

Herboven schreef ik dat het eigenlijk een versiering is die vasthangt - of deel uitmaakt van een riem ... dat het om iets gaat dat om het middel gespannen wordt is hieronder duidelijk ... eerst in zeer bescheiden vorm.
Het lijkt me eerder een doek welke geknoopt werd of een imitatie van een geknoopte strook stof.
Afbeelding

Maar bij de koninklijke figuren in QV44 is het gedeelte wat naar beneden hangt vanaf 'de riem' iets ingewikkelder ... het begint hier al mee:
Afbeelding

Bij de farao wordt het ingewikkelder.
Daar heb je de jurk of het transparante schort, de stierenstaart, de geknoopte rode linten, ...
en het sierschort of ornamental apron.
Afbeelding

Nu nog eens checken of iemand dit ooit een 'ornamental apron' genoemd heeft ... :)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Do Mrt 03, 2011 12:10 am

Iedereen wordt ten zeerste bedankt!!!!
Ik heb enkele mails gestuurd naar Egyptologen.
Ik kreeg van sommigen een antwoord naast de kwestie;anderen hadden er nog nooit van gehoord.
Uiteindelijk kreeg ik van een Egyptologe in New York de uitleg,waarnaar ik weken gezocht heb.
Een devanteau is in het Engels "an ornamental apron,widening over the front site of the skirt of the pharaoh"
Hiermee is deze zoektocht ook weeral opgelost en kan ik verder.
BEDANKT IEDEREEN :lol:
Sorry voor de tikfout van devEnteau ipv.devAnteau :?
Een egyptologe uit Scandinavië kon me niet helpen,maar adviseerde me lid te worden van het EEF.
Lid worden is gratis en men kan direct een mail sturen naar alle deelnemende leden.
IS AAN TE BEVELEN!!!!
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor gaspard » Do Mrt 03, 2011 12:18 am

Philip,
Ik heb mijn vraag gepost op het forum op 26/2/2011.
Vandaag log ik in op het forum en ik zie tot mijn grote verwondering dat op mijn vraag reeds verschillende antwoorden gepost zijn.
Ik heb echter geen bericht gekregen van deze antwoorden niettegenstaande ik ingeschreven ben op dit item en een bericht zou moeten krijgen als iemand een reply geeft.
Zou je eens kunnen nazien waarom dit niet gebeurd is :roll: :x
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Mrt 03, 2011 4:08 pm

gaspard schreef:Philip,
Ik heb mijn vraag gepost op het forum op 26/2/2011.
Vandaag log ik in op het forum en ik zie tot mijn grote verwondering dat op mijn vraag reeds verschillende antwoorden gepost zijn.
Ik heb echter geen bericht gekregen van deze antwoorden niettegenstaande ik ingeschreven ben op dit item en een bericht zou moeten krijgen als iemand een reply geeft.
Zou je eens kunnen nazien waarom dit niet gebeurd is :roll: :x

Net gecontroleerd Gaspard ... ik zie op het eerste zicht niets verkeerd aan jouw instellingen, of toch niet aan die op het forum.
Sorry voor het grapje, kon het niet laten. :P

Excuus voor het ongemak, zal het eens in de mot houden.

Ikzelf controleer die meldingen van antwoorden (op eigen posts) eigenlijk ook niet.
Ik log in op het forum en klik op 'View new posts' bovenaan ... dat vind ik persoonlijk het makkelijkst.
Moet dan wel eens wat noteren om er later op te antwoorden, anders vergeet ik het, want die 'new posts' worden natuurlijk niet meer als 'new' weergegeven wanneer je ze bekeken hebt, als je begrijpt wat ik bedoel.

Gaspard schreef:
Ik heb enkele mails gestuurd naar Egyptologen.
Ik kreeg van sommigen een antwoord naast de kwestie;anderen hadden er nog nooit van gehoord.
Uiteindelijk kreeg ik van een Egyptologe in New York de uitleg,waarnaar ik weken gezocht heb.
Een devanteau is in het Engels "an ornamental apron,widening over the front site of the skirt of the pharaoh"

Allez, blij dat ik - en Meretseger legde de bal goed ! - het correct had met 'ornamental apron' ... en behoorlijk rap, ik had er nochtans mijn tijd voor gepakt. :)

Gaspard schreef:
Een egyptologe uit Scandinavië kon me niet helpen,maar adviseerde me lid te worden van het EEF.
Lid worden is gratis en men kan direct een mail sturen naar alle deelnemende leden.
IS AAN TE BEVELEN!!!!

Het EEF is het beste wat er te vinden is en ik heb er al veelvuldig reclame voor gemaakt en naar verwezen.
http://www.egyptologyforum.org/
Ik heb er wel dacht ik nog nooit een post gezien van Zahi Hawass.
Het is een ernstig forum.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Vr Mrt 04, 2011 12:54 am

De laatste dagen word ik OVERSTELPT met berichten van Zahi Hawass in het EEF.
De big boss van de Egyptische archeologische dienst maakt via het EEF melding van massale plundering van archeologische sites.
Uiteindelijk is Hawass zo zwaar ontgoocheld in hetgeen nu allemaal gebeurt dat hij vandaag zijn ontslag heeft gegeven.
Ik heb dit vandaag gepost op dit forum.
Het moet inderdaad ontgoochelend zijn van mee te maken dat zeer waardevolle archeologische sites geplunderd worden door rovers,die enkel geld willen verdienen met het stelen van voorwerpen en mummies van onschatbare waarde.
Denk maar aan de plundering van het archeologisch museum in Caïro.
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Ranoferhotep » Zo Mrt 06, 2011 11:02 am

Bedankt voor de link naar het EEF, ik had er al een paar keer van gehoord, maar wist niet goed wat het was.

Ook zeer interessant topic.
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Berichtdoor gaspard » Zo Mrt 06, 2011 11:02 pm

Ranoferhotep,
Zoals Philip het reeds vermeld heeft : Het "Egyptological Electronic Forum"(=EEF)is AAN TE BEVELEN !!
Het is wel wat zoekwerk in den beginne,maar al doende leert men en kan men kontakt maken met egyptologen en egyptologische organisaties over de wereld.
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Ranoferhotep » Ma Mrt 07, 2011 7:54 pm

gaspard schreef:Ranoferhotep,
Zoals Philip het reeds vermeld heeft : Het "Egyptological Electronic Forum"(=EEF)is AAN TE BEVELEN !!
Het is wel wat zoekwerk in den beginne,maar al doende leert men en kan men kontakt maken met egyptologen en egyptologische organisaties over de wereld.

Ik ben al overtuigd en geabonneerd :D
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Terug naar Het dagelijkse leven