Bed voor "Opening van de mond"

Moderator: yuti

Bed voor "Opening van de mond"

Berichtdoor Ranoferhotep » Ma Mrt 07, 2011 8:12 pm

Ik veronderstel dat de meesten onder jullie de ceremonie van het "openen van de mond" wel kennen. Dit gebeurde als we schilderijen bekijken van deze ceremonie terwijl de mummie en/of eventueel de mummiekist recht op stond. Blijkbaar gebruikte men daar een speciaal "bed" voor of zoals ik het zou noemen steun. Ik had daar nog nooit iets over gelezen, nog foto's van gezien, ook niet op muurschilderingen waar deze ceremonie uitgebeeld wordt zoals in het graf van Toetanchamon. Dergelijk bed is echter gevonden in KV 63, op volgende link een paar foto's van.

http://www.kv-63.com/photos2009.html
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Re: Bed voor "Opening van de mond"

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Mrt 08, 2011 2:27 am

Ranoferhotep schreef:Ik veronderstel dat de meesten onder jullie de ceremonie van het "openen van de mond" wel kennen. Dit gebeurde als we schilderijen bekijken van deze ceremonie terwijl de mummie en/of eventueel de mummiekist recht op stond. Blijkbaar gebruikte men daar een speciaal "bed" voor of zoals ik het zou noemen steun. Ik had daar nog nooit iets over gelezen, nog foto's van gezien, ook niet op muurschilderingen waar deze ceremonie uitgebeeld wordt zoals in het graf van Toetanchamon. Dergelijk bed is echter gevonden in KV 63, op volgende link een paar foto's van.

http://www.kv-63.com/photos2009.html

Ik dacht nièt dat dit bed iets te maken had met het mondopeningsritueel.

Een 'balsemingstafel'? (bovenste foto op p.107 in 'The Mummy in Ancient Egypt', Ikram & Dodson)
Het bed uit KV63 lijkt me wel geen makkelijke werkhoogte.

Een ritueel rustbed? (Zoals die van Toetanchamon http://www.griffith.ox.ac.uk/gri/carter/137-p0015.html , maar ook: http://www.griffith.ox.ac.uk/gri/carter/377-p1288.html )

Of een funerair bed, zoals bij Toetanchamon, want al die lijkkisten lagen op een (sterke dus) lijkbaar:
http://www.griffith.ox.ac.uk/gri/carter/253a-p0885.html

Dit laatste heeft volgens mij de meeste kans, maar zijn er ondertussen inderdaad andere meningen over?

We hadden het al eventjes over dit bed:
viewtopic.php?f=21&t=16&start=45
ongeveer vanaf het bericht van Anneke dd 08/02/09
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Ranoferhotep » Di Mrt 08, 2011 8:42 pm

Dag Philip:

Ik denk niet dat dit een ritueel rustbed is. De afwerking in vergelijking met de rituele rustbedden lijkt mij te grof. Foto van je eerste link in jouw reactie.

De tweede foto die je in link geeft is voor zover ik weet niet gekend als ritueel bed, maar als een effectief bed dat vermoedelijk behoorde tot het paleis meubilair.

De derde foto die je via link geeft kan zeker een "lijkbaar" zijn. De lage constructie en de zeer sterke poten er onder wijzen er idd op dat dit gemaakt werd om een redelijk zwaar gewicht te torsen. Mummie al in de diverse kisten. Maar kan enkel gebruikt worden in horizontale positie.

De foto beschikbaar op de link in mijn post heeft aan het voeteneinde een duidelijk plateau, als ik het zo kan noemen, een rustvlak, en heeft een open constructie. Ik zie zelf op de foto's geen resten van een soort bekleding tussen de spanten (riet, hout,..) nog enig bewijs dat deze daar ook voor voorzien waren. Daarom concludeer ik ook, en vanuit technisch oogpunt, wat mijn opleiding is, dat dit een frame is gemaakt om iets te ondersteunen dat recht op staat. Wat nu net het kenmerk is van de ceremonie van de "opening van de mond", de afbeeldingen die ik daar van ken zijn allemaal staand afgebeeld. De Egyptenaren hadden de neiging om alles zo realistisch mogelijk af te beelden, men zou dus vanuit de veronderstelling kunnen gaan dat dit frame ook op de schilderingen zou afgebeeld staan. Maar zoals met afbeelding van de oprichting van obelisken in de tempel van Karnak (Hatsjepsoet of Thoetmozis III) of afbeeldingen van het oprichten van de Djed pilaar (als ik het goed heb Sethi I in de tempel van Abydos) blijkt dit dus niet altijd het geval te zijn.

Voor zover ik weet waren balsemingstafels van steen, met inkepingen om lichaamsvloeistoffen te kunnen laten weg vloeien. Dit in het stadium van de pre mummificatie. Het verwijderen van de ingewanden en hersenen dus. Nadien werd het lichaam bedekt met natron om uit te drogen, (afhankelijk van de mummificatie techniek, want men kende ook loog- of pekelbaden, die vloeistof ontrokken aan het lichaam, een beetje zoals het pekelen van een hesp) vermoedelijk was de buikholte en borstkas dan al opgevuld met zakjes die natron en kruiden bevatten. Dit kan je niet doen op een open constructie.

Het zou eventueel een bed kunnen zijn om de mummie in te wikkelen, daar heb ik even aan gedacht, maar de lage poten doen me daar toch aan twijfelen, te onhandig om dat laag bij de grond te doen en dat voeteneinde is ook niet praktisch, want dat zou echt wel in de weg zitten.

Ik blijf echter open staan voor suggesties.
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Berichtdoor Taa Seqenenre » Wo Mrt 16, 2011 3:00 pm

Ranoferhotep schreef:Daarom concludeer ik ook, en vanuit technisch oogpunt, wat mijn opleiding is, dat dit een frame is gemaakt om iets te ondersteunen dat recht op staat. Wat nu net het kenmerk is van de ceremonie van de "opening van de mond", de afbeeldingen die ik daar van ken zijn allemaal staand afgebeeld.

Hmm. 't zou 't eerste zijn dat ik hiervan hoor. Maar het zou kunnen, want waarom dat voeteneinde als het voor horizontaal gebruik was?
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Ranoferhotep » Wo Mrt 16, 2011 7:31 pm

Taa Seqenenre schreef:
Ranoferhotep schreef:Daarom concludeer ik ook, en vanuit technisch oogpunt, wat mijn opleiding is, dat dit een frame is gemaakt om iets te ondersteunen dat recht op staat. Wat nu net het kenmerk is van de ceremonie van de "opening van de mond", de afbeeldingen die ik daar van ken zijn allemaal staand afgebeeld.

Hmm. 't zou 't eerste zijn dat ik hiervan hoor. Maar het zou kunnen, want waarom dat voeteneinde als het voor horizontaal gebruik was?

Wel dat voeteneinde is me niet bekend van andere bedden en afbeeldingen van bedden, een hoofdeinde wel.
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Terug naar Het dagelijkse leven