Een "Mooie naam" (rn-nfr)

Moderator: yuti

Een "Mooie naam" (rn-nfr)

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Do Okt 06, 2011 9:37 pm

Verzoekje...
Momenteel herwerk ik een artikel over naamgeving in het Oude Egypte.
Je had de "rn" (normale naam) van een persoon, maar indien die naam buitenlands was of vaak voorkomend (in zijn/haar familie) kreeg die mens een "rn-nfr" (ren-nefer).
Meestal wordt dat letterlijk vertaald als een "beautiful name" of "mooie naam" - vooral omdat het makkelijkst is zo.
Een (behoorlijk bekend) voorbeeldje: "iAh-ms" (Ahmose) "Ddw n.f" (ook genaamd) "pn-nxbt" (Pen-nekhbet).
Ahmose Pennekhbet dus, een militair en koninklijke tutor in het begin van de 18e Dynastie.
Die "Ddw n.f" phrase is niet altijd aanwezig, maar wel een sterke indicator voor een "rn-nfr".
(NOOT: een "rn-nfr" is niet hetzelfde als een nickname of "rn-nDs" (kleine naam, ren-nedjes).)

In ieder geval... Een interessant voorbeeld van "rn-nfr" binnen familieverband is hier te vinden:
http://www.digitalegypt.ucl.ac.uk/lahun/legalmery.html - met als korte inhoud:
een document gemaakt door "intf sA mry Ddw n.f kbi" (Intef's zoon Mery, genaamd Kebi)
"n sA.f mry sA intf Ddw n.f iw-snb" (voor zijn zoon [Mery's zoon] Intef, genaams Iuseneb).
Grootvader en kleinkind heten dus Intef. En het kleinkind krijgt een "rn-nfr".
Waarschijnlijk voor de duidelijkheid.

Mijn vraag was nu of iemand zich herinnert een dergelijke "rn-nfr"-in-familieverband in een Nieuwe Rijkscontext gezien te hebben.
Een opsomming van leden van eenzelfde familie dus, waarbij één of meerdere verwanten een "rn-nfr" krijgen om verwarring te voorkomen.

Behoorlijk specifiek, I know... Maar wie niet vraagt, niet vindt. :)
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Re: Een "Mooie naam" (rn-nfr)

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Mrt 17, 2015 7:17 pm

Sa-Tjaoe schreef:
Mijn vraag was nu of iemand zich herinnert een dergelijke "rn-nfr"-in-familieverband in een Nieuwe Rijkscontext gezien te hebben. Een opsomming van leden van eenzelfde familie dus, waarbij één of meerdere verwanten een "rn-nfr" krijgen om verwarring te voorkomen.

Omdat gewoon "nee" een overbodig antwoord zou geweest zijn, heb ik niet gereageerd. :)

Nu lees ik toevallig in het Lexikon der Ägyptologie (Helck/Otto), 1982, deel IV, p. 323 in een artikel van Pascal Vernus dat de originele Oude Rijks betekenis van ren nefer begon te verdwijnen vanaf de VIde dynastie en dat ren nefer eerder zeldzaam was in het Middenrijk om helemaal spoorloos te zijn in het Nieuwe Rijk. Geen wonder dat ik er geen vond. :) Jij wel, Sa-Tjaoe? Volgens Vernus werd ren nefer wel opnieuw gebruikt in de Derde Tussenperiode en Late Tijd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Een "Mooie naam" (rn-nfr)

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Wo Apr 22, 2015 10:13 pm

Ik ook niet. Maar geen wonder dat ik er geen vond dus...
Een beetje een late reply, maar: merci voor de vermelding!
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Terug naar Het dagelijkse leven