haarlok / zijlok / side-lock

Moderator: yuti

haarlok / zijlok / side-lock

Berichtdoor yuti » Vr Nov 04, 2011 2:20 pm

In het artikel "Technology Unlocks Secrets of Ancient Egyptian Mummy"
http://popular-archaeology.com/issue/se ... tian-mummy
zegt Wisseman:
"in the Roman period in Egypt, around A.D. 100, we do have examples of Roman face portraits with a shaved head and then a lock of hair on one side. Boys had the lock on one side, girls on the other."
Nu vraag ik me af of de "side-lock" en het verschil in haardracht (jongen of meisje) gedurende de ganse Egyptische beschaving voorkomt. Mij was dat onderscheid alleszins nog niet opgevallen.
Gebruikers-avatar
yuti

Re: haarlok

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Nov 06, 2011 6:24 pm

Yuti schreef:
Nu vraag ik me af of de "side-lock" en het verschil in haardracht (jongen of meisje) gedurende de ganse Egyptische beschaving voorkomt. Mij was dat onderscheid alleszins nog niet opgevallen.
Mij ook niet, meestal rechts zou ik zeggen. Maar ik weet ook niet waar ik die wetenschap vandaan haal. :oops:

Even vlug gekeken naar de 'Fayum portraits':

Jongen ... rechts:
http://www.getty.edu/art/gettyguide/art ... rtobj=9336

Kaalgeschoren meisjes vind ik niet zo direct.

En ik heb geen idee of volgende een zijdelok mag genoemd worden ... ? ?
Meisje, rechts:
http://www.globalegyptianmuseum.org/rec ... x?id=14940
http://www.oil-portraitpainting.com/rep ... _girl.html
Jongen, rechts:
http://www.oil-portraitpainting.com/rep ... t/boy.html
Meisje, links:
http://www.corbisimages.com/stock-photo ... with-fayum

Zou het kunnen dat zijdelokjes toen een beetje uit de mode waren?
http://www.globalegyptianmuseum.org/rec ... x?id=14970
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: haarlok / zijlok / side-lock

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Ma Nov 28, 2011 8:43 pm

Reliëfs zijn door toedoen van de artistieke conventies alleszins geen goeie basis voor vergelijkend onderzoek.
Een sidelock wordt gebruikt als een soort determinatief (van jeugd) en hangt dus sowieso altijd aan de zichtbare kant van een gezicht op een afbeelding.
Zo worden de sidelocks van de zonen van Ramses III bv. (in hun welbekende tombes) constant afwisselend links en rechts (facing the viewer) afgebeeld.

Beeldhouwwerken zijn interessanter.
Bij Ushabti's worden sidelocks rechts hangend afgebeeld.
Het Amarna-prinsesje uit het Louvre draagt die ook rechts.
Neferure draagt in het gezelschap van Senenmut haar lok ook altijd rechts.
Het mini-sarcofaagje van prins Djehutymose in Berlijn draagt die ook rechts.
Op de stela van Meryptah in het RMO Leiden staan de familieleden frontaal afgebeeld: de mannen hebben ook allemaal een rechtse sidelock.
En ook Harpocrates (het Kinneke Horus) en Chonsu worden naar mijn weten onveranderlijk afgebeeld met een rechtse lok.
To go short: ik kèn eigenlijk geen linkse sidelocks in 3D. En zelfs als er al zijn, zullen die echt wel een minderheid vormen.
Tenzij het gaat om een variatie uit de Romeinse periode? Gaf Wisseman een referentie of voetnoot?

Wat mummies dan weer betreft...
Daar heb ik zo niet onmiddellijk zicht op.
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Berichtdoor gaspard » Ma Nov 28, 2011 11:59 pm

Sa-Tjaoe,je hebt gelijk dat in het graf van Khaemwaset(QV 44)en in het graf van Amonherkopshef(QV 55)de kinderen van Ramses III staan afgebeeld met de zo bekende "sidelock"
Ik ben echter niet akkoord met uw mening dat de typische haarlok typisch is voor een jong iemand want een Inmutef draagt ook zo'n zijdelingse haarlok!
In het graf van Khaemwaset is die Inmutef 6 x te zien.
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Di Nov 29, 2011 8:10 pm

gaspard schreef:Ik ben echter niet akkoord met uw mening dat de typische haarlok typisch is voor een jong iemand want een Inmutef draagt ook zo'n zijdelingse haarlok!

Sem-priesters waren verantwoordelijk voor de dodencultus.
Iunmutef-priesters waren sem-priesters, verantwoordelijk voor het verzorgen van de "ka" van een overleden persoon.
Priesters in beide (verwante) functies dragen traditioneel inderdaad een dergelijke haarlok boven een korte pruik.
"Een sidelock als een soort determinatief (van jeugd)" is ook van toepassing op deze soorten priesters.
Maar het wil daarvoor niet zeggen dat ze ook effectief kind zijn.
Een iunmutef-priester is "le dieu-fils personnifiant le sentiment filial" (pardon my French).
Hij is geen kind maar stelt wel de zorg voor van een "kind" voor zijn overleden "vader".
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Berichtdoor Taa Seqenenre » Do Dec 08, 2011 6:10 pm

Sa-Tjaoe schreef:Wat mummies dan weer betreft...
Daar heb ik zo niet onmiddellijk zicht op.

In de Vallei der Koningen tombe van Amenhotep II. Rechts.
http://anubis4_2000.tripod.com/subpics1/Unknown_Boy.jpg
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Wo Feb 29, 2012 10:18 pm

Juist! Die jongen was ik glad vergeten. En rechts inderdaad.
Prachtige mummie. Heeft iemand toevallig weet van een moderne (kleuren)foto van die prins?
Traditioneel zijn die moeilijk te vinden, maar het kan geen kwaad om het eens te vragen...
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Berichtdoor Anneke » Zo Mrt 25, 2012 9:29 pm

Ik heb me altijd afgevraagd waarom Nefertari in een van de scenes in Aby Simbel wordt afgebeeld met de korte pruik plus zijlok
Afbeelding
Kan op korte termijn alleen mijn eigen schilderijtje vinden en niet een originele foto ...

Maar ik heb het altijd vreemd gevonden dat zij hier wordt afgebeeld met deze haardracht die dan zou wijzen op "jeugdigheid"?
Zij was toen toch echt al moeder van meerdere kinderen, en zelfs die kinderen hadden al posities aan het hof en in het leger.

So, what's up?

Ik heb me wel eens afgevraagd of dit de dochter Nefertari (jr?) was maar de titels en de naam Nerfertari-Merymut wijzen toch wel degelijk naar de grote koninklijke Vrouw zelf en niet naar een dochter.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Mrt 27, 2012 3:39 pm

Anneke schreef:Ik heb me altijd afgevraagd waarom Nefertari in een van de scenes in Aby Simbel wordt afgebeeld met de korte pruik plus zijlok

Maar ik heb het altijd vreemd gevonden dat zij hier wordt afgebeeld met deze haardracht die dan zou wijzen op "jeugdigheid"?
Zij was toen toch echt al moeder van meerdere kinderen, en zelfs die kinderen hadden al posities aan het hof en in het leger.

So, what's up?

Ik heb me wel eens afgevraagd of dit de dochter Nefertari (jr?) was maar de titels en de naam Nerfertari-Merymut wijzen toch wel degelijk naar de grote koninklijke Vrouw zelf en niet naar een dochter.

Ik zou het nièt weten, maar om te vermijden dat dit nietszeggend antwoord het enige zou zijn wat in mijn reactie staat :wink: toch nog het volgende ...

Het reliëf waarvan jouw mooie tekening Anneke, is te zien in het fotoboek 'De Grote Farao's' van T.G.H. James, origineel uitgegeven The Great Pharaohs, Edizioni White Star Italy, 2004 ... p.512-513

Bij de volwassen Iunmutef priester kun je zeggen dat hij als sem de jeugdlok draagt omdat hij de rol van de zoon speelt.
viewtopic.php?f=15&t=620
viewtopic.php?f=17&t=2767
Maar bij Nefertari ongaat de connectie me volledig. Zeer wilde gok: iets te maken met Godsvrouwe?

Terwijl we er toch over bezig zijn ... kan de haarlok van de Hogepriesters van Ptah te Memphis ook beschouwd worden als een jeugdlok? En indien ja: scheppende kracht? Verjonging? (vandaar mijn vraag betreffende iets te maken met Godsvrouwe)
http://euler.slu.edu/~bart/egyptianhtml ... mphis.html

Bakenrenef in Brussel, E 7049, uit de Saïtische periode, regering Psammetichus I:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor meretseger » Ma Sep 17, 2012 4:20 pm

In het boek « La Médecine Egyptienne au temps des pharaons » van Dr. Ange-Pierre LECA , hoofdstuk VI, blz 139-140, een paragraaf over het hoofd:

Les mots désignant les diverses parties de la face se rencontrent dans de nombreux textes : le visage “her”, le front “dehenet” ou “hat her” qui signifie la partie proéminente du visage ; la tempe “maâ » ; un mot particulier « sema », suivi du déterminatif des cheveux, désigne la tempe droite d’où pend « la mèche de l’enfance » ; […]
Waarbij « la mèche de l’enfance » wordt omschreven als : « Sorte de tresse de cheveux pendant de la tempe droite jusqu’à l’épaule, réservée aux princes de sang royal. »
meretseger

Terug naar Het dagelijkse leven