Boten en schepen

Moderator: yuti

Boten en schepen

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Dec 14, 2011 6:24 pm

Met veel genoegen zag ik de reconstructie van het schip van Hatsjepsoet de golven van de Rode Zee trotseren.
viewtopic.php?f=37&t=2705

Ik had de gereconstrueerde ‘Min of the Desert’ van Cheryl Ward en Tom Vosmer groter verwacht. Er werd voor de grootte rekening gehouden met vondsten in Mersa Gawasis, en die werden vergeleken met reliëfs over de reis naar Poent in de tempel van Hatsjepsoet Deir El Bahari.

Meer gegevens over ‘Min of the Desert’, en de plannen om die te exposeren in het nieuwe museum te Suez:
http://download.pro.arte.tv/archives/fi ... 929602.pdf

Er werden voor de reconstructie houten verbindingen gebruikt, maar geen touw. Op de foto's hieronder van de grote boot van Cheops zijn de gaten in de planken van de romp te zien, welke niet doorlopen tot de buitenzijde van de romp, maar dienden om door middel van touwen, de planken naar elkaar toe te trekken.
Er is natuurlijk wel erg veel tijdsverschil tussen de boot van Cheops en die van Hatsjepsoet, en over de eerste is het men niet steeds eens of die nu ooit gevaren heeft of niet. Is dat gebruik van touwen wel zo veilig? Die zetten evenals hout ook uit bij vochtig worden, dus moet men dan wel erg zeker geweest zijn dat de romp waterdicht zou blijven.
Men dacht bij de constructie van 'Min of the Desert' dat het opzwellen van het hout door het water, genoeg zou geweest zijn om de boot waterdicht te maken, maar omdat er toch water binnenkwam na het te water laten, werden de spleten – al of niet naar oud-Egyptische gewoonte – gedicht met linnen en afgedekt met bijenwas.

‘Boatbuilding in Ancient Egypt’, door Cheryl A.Ward:
http://www.coastal.edu/archaeology/cwar ... 20Phil.pdf

Foto van de binnenzijde van de romp van de boot van Cheops, zoals te zien in het Bootmuseum in Gizeh:
Afbeelding

Foto van een gedeelte van de boot van Cheops, waarbij twee onbedoeld openstaande planken de koorden laten zien:
Afbeelding


De ballast van ‘Min of the Desert’ – zakken met zand – leek me enorm veel: 10 ton of zoiets. Ik hoopte dat de zandzakken waterdicht waren … en ik vroeg me af of er ook daarom zoveel amfora gevonden zijn in gezonken boten uit de oudheid: die zijn immers waterdicht en bij een lek moet het praktischer geweest zijn die te verplaatsen.
Die ballast zal in de praktijk wellicht bestaan hebben uit ruilgoederen?

Roeiend werd een snelheid van 2,5 knopen bereikt.
De snelheid van de gereconstrueerde boot met zeilen bleek 7 tot 8 knopen te zijn bij een goeie wind. Wanneer het echter erg ging waaien – boven de 20 knopen – en de golven 2 à 3 m hoogte bereikten, werd het grote zeil omgekeerd en werd een kleiner zeil gebruikt.
Op deze video zie je hoe het schip zich gedraagt bij hevige wind en met klein zeil. Niet voor bastets.
http://www.youtube.com/watch?v=Tk99ZgEt9rg

Over de vondsten in Mersa Gawasis door Kathryn Bard en Rodolfo Fattovich hadden we het er hier al over:
viewtopic.php?f=21&t=1316

Uitgebreid artikel:
http://www.archaeogate.org/egittologia/ ... d-and.html

Over de onderneming van Cheryl Ward:
viewtopic.php?f=21&t=2643

En nog meer links, met mooie foto’s van schip ‘Min of the desert’:
http://ww2.coastal.edu/cward/drward_research.php
http://www.coastal.edu/archaeology/cwar ... ng_Min.php

Met filmpje:
http://heritage-key.com/blogs/ann/all-a ... -land-punt
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin
 
Berichten: 6379
Geregistreerd: Do Mrt 23, 2006 3:16 pm
Woonplaats: Vlaanderen

Terug naar Het dagelijkse leven

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron