Slakken

Moderator: yuti

Slakken

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Sep 05, 2012 8:25 pm

Over slakken weinig te vinden in oud-Egyptische bronnen, dacht ik.

Zelfs niet in een woordenboek.

Ze moeten er toch geweest zijn:

27/01/12
http://news.discovery.com/history/ancie ... 20127.html
Wade and his team analyzed a recently excavated mummified sacred ibis. They found numerous snails in his bill. The people who prepared the body inserted the snails.

Franse slak:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Slakken

Berichtdoor Anneke » Do Sep 06, 2012 1:30 am

:D Slakken? Ook geen executies van slakken gevonden? (Sorry - inside joke)
Gebruikers-avatar
Anneke

Re: Slakken

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Sep 06, 2012 7:37 pm

Anneke schreef::D Slakken? Ook geen executies van slakken gevonden? (Sorry - inside joke)

Wel ... na lang zoeken heb ik toch het volgende gevonden over de slak in het oude Egypte:

“ In de tentakels van de slak zagen de oude Egyptenaren de horens van de koe, dus vereenzelvigd met Hathor. Vandaar dat de slak gezien werd als de Godin van de Trage Liefde. Haar voornaamste cultusplaats was Tell el Shell, het oude Gastropedis in de Ptolemaeïsche Periode.
De godin werd echter zelden afgebeeld, omdat ze niet geliefd was bij de landbouwers. Hier treedt dan weer die typisch oud Egyptische dualiteit in: Godin der Trage Liefde – Godin der Vlugge Vraatzucht. Wellicht moet in het kader van die laatste eigenschap het zeldzaam te vinden hiëroglief gezien worden, uit de papyrus Oscar Go. [hieronder]
Het valt niet uit te maken wat de cultushandelingen voor deze godin precies waren, maar uit teksten blijkt dat het er dermate traag aan toe ging, dat menig priester de ceremonie halverwege diende af te breken om zijn haar terug af te scheren. “

Afbeelding
Grapje ! jammer dat het geen 1 april is. En ik hoop dat dit voor 1 keer mag.

Toevoeging 08/09/12: omdat ik een paar e-mails over dit bericht gekregen heb, nogmaals benadrukken dat dit een mopje is, en hetgeen hier tussen aanhalingstekens staat mijn eigen proza is, in een poging grappig te wezen. Ik had er nochtans (in klein wegens spoiler) bijgezet:
" Grapje ! jammer dat het geen 1 april is. En ik hoop dat dit voor 1 keer mag. "
Excuus dus voor de verwarring.

Maar het feit blijft dat ik niets over slakken in het Oude Egypte kan vinden, behalve dit, hierboven gepost:
http://news.discovery.com/history/ancie ... 20127.html
Wade and his team analyzed a recently excavated mummified sacred ibis. They found numerous snails in his bill. The people who prepared the body inserted the snails.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Het dagelijkse leven