Bomen

Moderator: yuti

Bomen

Berichtdoor Jef » Zo Sep 16, 2012 8:19 pm

Van de loofbomen was met name de tot 45 meter hoog wordende sycemoor of wilde vijgenboom populair. De boom levert goed (zij het vezelig en knoestig) timmerhout, waarvan niet alleen gebruiks-meubilair en kleine beelden maar ook complete lijkkisten werden gemaakt. Daarom werd deze oorspronkelijk uit zuidelijker streken stammende boom veel aangeplant en via stekken vermeerderd. De vruchten, die direct op het hout van de stam en takken groeien bevatten namelijk geen vruchtbare zaden omdat de bloemen alleen door een bepaald soort wesp kunnen worden bevrucht. Dit insect leeft niet in Egypte, wel een andere wespensoort die de vrucht voor de mensen ongenietbaar maakt. Daarom maakten de oude Egyptenaren insnijdingen in de vrucht, zodat die vergroeiden en eetbaar bleven. Als bron van schaduw en koelte werd de boom gezien als de manifestatie van een godin (meestal Noet of Hathor) die de dode water en voedsel aanbiedt.
Gebruikers-avatar
Jef

Re: Bomen

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Sep 18, 2012 7:21 pm

Jef schreef:
De vruchten, die direct op het hout van de stam en takken groeien bevatten namelijk geen vruchtbare zaden omdat de bloemen alleen door een bepaald soort wesp kunnen worden bevrucht. Dit insect leeft niet in Egypte, wel een andere wespensoort die de vrucht voor de mensen ongenietbaar maakt. Daarom maakten de oude Egyptenaren insnijdingen in de vrucht, zodat die vergroeiden en eetbaar bleven.

Dat wist ik niet.
Iemand al eens 'wilde' vijgen gegeten?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilde_vijgenboom

Ik heb eerder op ons forum eens een berichtje gemaakt over een speciale ficus sycomorus, 'the Virgin's Tree':
viewtopic.php?f=20&t=2512

Bleek hout, maar niet te verwarren met de tamarisk - tamarix aphylla meer bepaald. Ik zou het verschil in hout van een vijgenbomm of een tamarisk niet zo direct zien, maar ik vermoed dat het hout van deze laatste minder gebruikt werd?
http://en.wikipedia.org/wiki/Tamarix_aphylla
In het Louvre is onderstaand houten beeld N 5209 te zien uit de Late Periode, van tamarisk,
http://cartelfr.louvre.fr/cartelfr/visi ... otice=3435
maar de rugsteun gemaakt is van 'ficus', zo staat op de beschrijving van het museum. Ficus sycomorus of ficus carica?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vijgenboom
Maar deze laatste werd al helemaal niet gebruikt denk ik bij houtbewerking?

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Di Sep 18, 2012 9:41 pm

Naast de wilde vijgenboom kenden de Egyptenaren ook al de in West-Azië gecultiveerde vorm van de vijgenboom, die veel minder hoog wordt en zich sterker vertakt. De vruchten zijn zeer smakelijk door hun hoge suikergehalte en kunnen goed worden gedroogd. Daarentegen is het hout onbruikbaar behalve als brandstof. De vijg werd veel als medicijn gebruikt bij maag-, darm-en nierklachten . Aan de boom werden echter geen bovennatuurlijke aspecten toegeschreven.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Jef » Do Sep 20, 2012 3:51 pm

Een vruchtboom die zeker genoemd moet worden is granaatappel.
Die groeit van nature in de landen rond de Kaspische Zee. In Egypte raakte de granaatappel pas bekend door de veldtochten van de Farao's van het Nieuwe Rijk in Palestina en Syrië (rond de1500 v.Chr .). Plotseling komt de vrucht dan voor op de afbeeldingen van offergaven, herkenbaar aan zijn kenmerkende kroontje en vaak opengebroken zodat de rijen zaden zichtbaar zijn. De vruchtvorm werd ook in vaasjes van diverse materialen geïmiteerd , en de boom komt voor in opsomming van tuingewassen. Naast de smakkelijke vruchten werd ook de schors gebruikt, en wel als een middel tegen ontworpen.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Jef » Do Sep 20, 2012 3:58 pm

Jef schreef:Een vruchtboom die zeker genoemd moet worden is granaatappel.
Die groeit van nature in de landen rond de Kaspische Zee. In Egypte raakte de granaatappel pas bekend door de veldtochten van de Farao's van het Nieuwe Rijk in Palestina en Syrië (rond de1500 v.Chr .). Plotseling komt de vrucht dan voor op de afbeeldingen van offergaven, herkenbaar aan zijn kenmerkende kroontje en vaak opengebroken zodat de rijen zaden zichtbaar zijn. De vruchtvorm werd ook in vaasjes van diverse materialen geïmiteerd , en de boom komt voor in opsomming van tuingewassen. Naast de smakkelijke vruchten werd ook de schors gebruikt, en wel als een middel tegen ontworpen.

Toemozis III bracht de plant mee na expedities in Azië en liet de plant ook afbeelden in zijn beroemde " botanische tuin " in Karnak.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Sep 22, 2012 6:21 pm

Jef schreef i.v.m. de granaatappel: "Naast de smakkelijke vruchten werd ook de schors gebruikt, en wel als een middel tegen ontworpen."
Wil je zo vriendelijk zijn hier wat meer uitleg over te geven Jef?

Een granaatappel in de tombe van Toetanchamon:
Carter nr. 469, H iets meer dan 13 cm, zilver:
http://www.griffith.ox.ac.uk/gri/carter/469.html
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Zo Sep 23, 2012 1:45 pm

De schors hiervan werd een middel (medicijn) gemaakt voor het ontwormen. Mijn tablet had er van gemaakt ontworpen, misschien dat het nu wel duidelijk is Philip. Ik heb pas een nieuwe tablet en die vult bij het typen automatisch de woorden aan en dat aanvullen gaat vaak fout. Ik heb op dit moment nog geen idee hoe ik dit automatisch aanvullen van woorden uit aanzetten :?
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Jef » Di Sep 25, 2012 4:01 pm

Jef schreef:De schors hiervan werd een middel (medicijn) gemaakt voor het ontwormen. Mijn tablet had er van gemaakt ontworpen, misschien dat het nu wel duidelijk is Philip. Ik heb pas een nieuwe tablet en die vult bij het typen automatisch de woorden aan en dat aanvullen gaat vaak fout. Ik heb op dit moment nog geen idee hoe ik dit automatisch aanvullen van woorden uit aanzetten :?

Het ontwormen had betrekking op de lintworm , misschien dat deze aanvulling meer verduidelijkt om wat voor wormen het hier ging.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Jef » Di Sep 25, 2012 4:15 pm

Nog een nieuwkomer in deze periode was de olijf . Ook deze boom heeft zijn oorsprong in noordelijker streken en kan uit Palestina zijn ingevoerd. Contacten met de Myceense beschaving in Griekenland kunnen ook hebben bijgedragen tot de import van olie, vruchten en zaailingen van de olijfboom. Pas in de Grieks-Romeinse periode werd de grootschalige kweek in Egypte ter hand genomen . Oudere afbeeldingen zijn uiterst zeldzaam , al zijn er olijfbladeren gevonden in grafkfransen uit de koningsgraven.

De wetenswaardigheden over de bomen heb ik opgestoken van de tentoonstelling " De Tuinen van de Farao's "
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Sep 27, 2012 7:21 pm

Ik dacht ook dat het afbeelden van olijven eerder niet zoveel voorkwam, en had er een postje van gemaakt, met een mooie aanvulling van Rozette: viewtopic.php?f=19&t=1681

Bedankt om dat duidelijk te maken i.v.m. de granaatappel; van die eigenschap had ik nog nooit gehoord.

Reden te meer om per gelegenheid achter dat boek aan te gaan van 'De Tuinen van de Farao's', bedankt voor de raad Jef. En als er nog zo van die wetenswaardigheden instaan ... graag.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Do Okt 04, 2012 9:49 pm

Tot de vruchtbomen behoren ook de persea (Mimusops) , al voor het Oude Rijk uit zuidelijker streken ingevoerd. Van deze hoge bomen, geliefd om hun schaduw in tuinen, werden de glanzende bladeren ook voor halskragen en kansen gebruikt, terwijl de gele vruchten eetbaar zijn. Verder kan de Egyptische pruim (balanites) worden genoemd, een doornig gewas met eikelachtige vruchten waaruit olie kan worden geperst. De oude Egyptenaren kenden deze heilige boom onder de naam isjed; hij was gewijd aan de zonnegod Ra en werd verbonden met begrippen als eeuwigheid en lange regeringsduur.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Okt 06, 2012 7:02 pm

De balanites aegyptiaca:
http://en.wikipedia.org/wiki/Balanites_aegyptiaca
Goed dat je dit zegt, Jef. Gaat het hier dus om een pruimenboom? Of zijn de vruchten dadels?

Volgende eigenlijk terzijde, want dit heeft weinig te maken met 'het dagelijks leven', of het moet dat van de koning geweest zijn. :)

De bladeren van de isjed boom - de persea - worden hieronder beschreven door Thot, de cartouche van Seti I is merkbaar, te zien in de Grote Zuilenzaal te Karnak.

Aan de andere kant van de zaal bij Ramses staan Thot en Sesjat met een blad van de dadelpalm waarop Thot de regeringsjaren van de koning noteert, hier in connectie met het Sed-feest, te merken aan het Sed hiëroglief welke vanaf de top van de palmrib die Sesjat vasthoudt naar beneden hangen.
( zie ook: viewtopic.php?f=15&t=103&start=15 )

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Het dagelijkse leven