De zon: een schijf of een bol ?

Moderator: yuti

De zon: een schijf of een bol ?

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Dec 29, 2013 8:52 pm

Zouden de Egyptenaren gedacht hebben dat de zon een bol was?

Poort 'Bab el Abd', Montoe heiligdom Karnak:
Afbeelding

Amarna, grensstèle Achetaton, nu in het Louvre:
Afbeelding

Sechmet beeld, Louvre, foto in het museum van Lens:
Afbeelding

Ik kwam op dit idee, niet alleen door bovenstaande voorstellingen, maar door de gelijkstelling van de mestkever aan Chepri , en het balletje mest welke die eerste voortbeweegt, waarin de zon gezien werd.

Anderzijds beelde men, zoals in onderstaand voorbeeld, voor de zon ook wel degelijk een schijf af, i.p.v. een convexe schijf of een bolvorm. Maar misschien was dit dan eerder in de zin van hoe wij in 2D ook een bolvorm op papier weergeven?

Ramses III in de Chonsoe tempel van Karnak:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: De zon: een schijf of een bol ?

Berichtdoor dua nefer anpu » Zo Feb 02, 2014 12:16 pm

Ik denk een bol, maar ja een bol op een beeld... je weet wat er gebeurt hé: het beeld valt om en is kapot, maar een schijf zou makkelijker zijn.
Gebruikers-avatar
dua nefer anpu

Re: De zon: een schijf of een bol ?

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Feb 02, 2014 2:28 pm

dua nefer anpu schreef:Ik denk een bol, maar ja een bol op een beeld... je weet wat er gebeurt hé: het beeld valt om en is kapot, maar een schijf zou makkelijker zijn.

Het zou wel eens kunnen dat praktische overwegingen bepaalden hoe de zon er uit zag in standbeelden en op reliëfs, dat is goed mogelijk. Anderzijds ook niet altijd het geval: op reliëfs worden zowel platte als convexe schijven weergegeven.
Maar ik vroeg me af of de faraonische Egyptenaren de zon als een schijf of als een bol zagen? Het balletje van de mestkever, de zon die een volledige cirkelbeweging maakt over en onder het land, van oost naar west, maar ook in het noorden en het zuiden zichtbaar is... en wanneer men de zon als een bol zag, hoe zag men (de maan en) de aarde?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Het dagelijkse leven