Toilet stoel

Moderator: yuti

Toilet stoel

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Jun 15, 2014 2:31 pm

In de categorie onwelriekende onderwerpen op het forum...

In het Museum van Turijn, staat volgende stoel uit de tombe van Kha en Merit, S.8513:
http://collezioni.museoegizio.it/eMuseu ... detailView

Gevonden in de voorkamer van de tombe, en te zien op de derde foto (achter de manden links) in mijn bericht van 03/05/14 in deze berichtenreeks:
viewtopic.php?f=10&t=342

Men verwijst naar dit voorwerp als een toiletstoel. Weet iemand nog dergelijke voorbeelden?

Excuseer mijn woordgebruik (en flauwe woordspeling), maar gaat het hier om een kakstoel (of moet ik zeggen khakstoel)?
Rechts in de opening laten deuvels (?) vermoeden dat de opening misschien vroeger dichtgemaakt was. Indien een deuvelverbinding, waarom een dergelijk klein stukje hout toevoegen in de opening?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Toilet stoel

Berichtdoor Rozette » Ma Jun 16, 2014 6:46 pm

Philip,

Veel huizen te Amarna hadden een toilet dat over het algemeen deel uitmaakte van de reeks vertrekken die men `de slaapkamer van de meester` noemde. Er was een plek om te baden waar iemand op een stenen plaat of in een bak kon gaan staan waarna er kruiken water over hem werden uitgegoten. Eeen ruimte daarnaast bevatte een latrine, bestaande uit een zitgedeelte dat soms ondersteund werd door een bouwsel van kleistenen, en een met zand gevulde kruik daaronder. In Amarna heeft men verschillende soorten w.c.-brillen gevonden, vervaardigd uit steen, hout of gepleisterde kleisteen. In het Cairo museum bevindt zich een kalksteen exemplaar met zijn van een contour voorziene bovenkant en een opening in de vorm van een sleutelgat is gevonden in een huis in de noordelijke voorstad.

Amarna huis, T.35.22
Regering Akhenaton
Kalksteen H. 53cm, b. 40cm, d. 10cm
Egyptian Musuem, Cairo, JE 55520
Zie foto :
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Egyptian_Toilet_Seat_(el-Amarna).jpg
Bron :
pg 253
Farao`s van de Zon
Rijksmuseum van Oudheden Leiden
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Mei 16, 2017 7:32 pm

Rozette schreef:
In het Cairo museum bevindt zich een kalksteen exemplaar met zijn van een contour voorziene bovenkant en een opening in de vorm van een sleutelgat is gevonden in een huis in de noordelijke voorstad.

Beetje erg late reactie van me, maar van Cairo JE 55520 heb ik ooit een foto genomen... in de tentoonstelling "Pharaon" in Valenciennes, 2007... staat ook in het tentoonstellingsboek Pharaon, Flammarion Paris 2004, p.219.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Mrt 23, 2018 10:41 am

Marc De Klerck was zo vriendelijk mij volgend artikel door te geven:

Gräzer Aude, Latrines domestiques d'époque pharaonique : tentative de reconstitution des dispositifs et des pratiques, In: G.C.M. Jansen, A.O. Koloski-Ostrow, E.M. Moormann (eds.), Roman Toilets. Their Archaeology and Cultural History, Leuven, 2011, p.21-40
https://www.academia.edu/1069101/_Latri ... pratiques_
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Taa Seqenenre » Zo Mrt 25, 2018 6:45 pm

Philip Arrhidaeus schreef:Marc De Klerck was zo vriendelijk mij volgend artikel door te geven:

Gräzer Aude, Latrines domestiques d'époque pharaonique : tentative de reconstitution des dispositifs et des pratiques, In: G.C.M. Jansen, A.O. Koloski-Ostrow, E.M. Moormann (eds.), Roman Toilets. Their Archaeology and Cultural History, Leuven, 2011, p.21-40
https://www.academia.edu/1069101/_Latri ... pratiques_

Zeer interessant artikel. Een plezier om te lezen ondanks het onwelriekend onderwerp. :wink: Toiletten toch maar weer een voorrecht van de elite. De Romeinen stonden blijkbaar verder.
Merci Marc De Klerck en Philip.
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Terug naar Het dagelijkse leven