Paarden

Moderator: yuti

Paarden

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Okt 18, 2006 9:34 pm

Waren er ook paarden in Egypte voor de invoering van de strijdwagen?

Hoe zit het met het gebruik en de evolutie van het tuig?

Ik heb er enkele fotos bijgenomen van farao's in strijd en volgens mij zijn het keeltuigen (geen borsttuigen) die gebruikt werden.

Paarden werden waarschijnlijk niet bereden in het oude Egypte?
Dit zal te maken hebben met de pas veel latere uitvinding van het bit?

Van de stijgbeugel zal geen sprake geweest zijn, ook niet bij de Romeinen, maar die gebruikten, denk ik, wel hoefijzers.

Ik heb in de winkel van het KMKG ooit eens een mooi groot boek over dit onderwerp in mijn handen gehad, maar niet gekocht. En ik weet de titel niet meer.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Malfliet » Za Okt 21, 2006 10:49 am

Er zijn reeds paarden gevonden in Egypte vanaf dynastie XIII. Dat valt ongeveer samen met de Hyksos. Of er toen al sprake was van een strijdwagen, dat weet ik niet.

Voor het tuigage zou je iemand moeten kennen die iets over het mennen afweet. Dus met het gebruikte tuig kan ik niet helpen.

De eerste afbeelding, voor zover ik weet, van een bereden paard in Egypte staat op de pronaos van Esna. Al sje het niet weet staan, is het onbegonnen zoekwerk, want het is een hiëroglifisch teken ergens in een stuk tekst op de buitenmuur.

Het heeft mijn inziens niets te maken met het bit, want ook bij het mennen wordt een bit gebruikt. Eerder zal het te maken hebben met de grootte van de paarden. Ik vermoed dat het eerder pony's zijn geweest dan echte paarden, hoewel die misschien ook voorgekomen zijn.

De stijgbeugel is trouwens een Indische uitvinding.

Ik heb wel een algemeen werk over paarden in de oudheid, maar dat is specifiek genoeg voor Egypte. Misschien heeft de auteur ondertussen ergens artikels in een tijdschrift gepubliceerd.

Ann Hyland, The Horse in the Ancient World, Sutton Publishing

In een van de nummers van Ägypte und Levante, spijtig genoeg weet ik niet welk, hebben ze een paardegraf uit Avaris gepubliceerd. Misschien zijn daar andere referenties te vinden.
Gebruikers-avatar
Malfliet

Berichtdoor Rozette » Za Okt 21, 2006 12:12 pm

Egyptian Representations of Horsemen and Riding in the New Kingdom, by Alan Richard Schulman
Journal of Near Eastern Studies

De eerste afbeeldingen van Egyptenaren die gebruik maken van een rijdier (ezel) als vervoermiddel bevinden te Serabit el-Khadim in een Egyptische tempel, regering Amenemhat III.

Quote : At Serabit el-Khadim in Sinai there are four pictoral graffiti, dating to the reign of Amenemhat III, which depict the concept of riding, that is to say, the concept of a human being utilizing the back of a quadruped to transport himself.

Perhaps the earliest known example found of a figure on horseback is found on a glazed steatite, now in the Metropolitan of Art. The scene executed in intaglio, shows an Egyptian horseman wielding a made mace an bow and riding over the prostate figure of a enemy.

From de 18th Dynasty we have the following examples of horsemen :

A limestone ostracon picturing king Thutmose IV worshipping a divinity (probably Astarte), who is seated on horseback (Petrie Six temples at Thebes).

A limestone relief of a horseman riding past a group of soldiers now in the Bologna Museum. Believed from teh Memphite tomb of Horemheb.

The right side-panel of a toy chariot with the representation of a horseman painted on it, Metropolitan Museum.

A bronze battleax with the figure of a horseman set in the hallow-work, British Museum

A glazed terra cotta statuette of a horse and rider, Oriental Institute Museum.

19th Dynasty

In the 19th Dynasty the reliefs of the battle of Kadesh provide us with four examples of Egyptian horsemen, Abu Simbel and Luxor.
The horsemen on these reliefs are similarly dressed in kilts and headcloths and are variously equiped with quivers and bows, all have whips.
The Luxor horseman is the only one of the four who is shown riding side-sadle.
The horses on these reliefs all wear a simple harness rather than the more complicated harness worn by the chariot-horses in the same reliefs.

The Syrian goddess Astarte worshiped by the Egyptians from the 18th Dynasty on appears quite frequently represented on horseback.

In de nabijheid van Theban Tomb 71 is het compleet skelet van een rijpaard gevonden. Het bleek niet gemummificeerd te zijn maar was wel volledig ingepakt. Verder bevond er zich op de rug van het paard een soort van zadel.

quote : Since the only device for making riding easier was a primitive sadle (or sadle-cloth) of which we have one physical example found in place on a horse's back found near the tomb of Senenmut TT 71. Perhaps this sadle was derived from the saddle-blanket which is frequently represented on the backs of chariot-horses to protect them from enemy weapons (Davies and Gardner).
Foto's zie link
http://www.maat-ka-ra.de/english/person ... gebung.htm
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Rozette » Zo Okt 22, 2006 2:32 pm

Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Okt 25, 2006 1:31 am

Malfliet schreef:
Het heeft mijn inziens niets te maken met het bit, want ook bij het mennen wordt een bit gebruikt.

Lijkt me inderdaad logisch ... , nu jij het zegt. :wink: Ik ben absoluut geen kenner.

Malfliet schreef:
Ik vermoed dat het eerder pony's zijn geweest dan echte paarden, hoewel die misschien ook voorgekomen zijn.

Aan de hand van de teruggevonden strijdwagens spreekt men van een (schoft)hoogte van 135 cm en het geraamte bij de tombe van Senenmut zou 140 of 150 cm hoog geweest zijn.
Als ik het goed voor heb, spreekt men dan inderdaad nog van een pony, en pas vanaf 160 cm van een paard??

In Avaris zouden er inderdaad meerdere paarden-graven teruggevonden hebben, maar ik heb er eerlijk gezegd nog nooit iets over gelezen.

Rozette, bedankt om deze gegevens te posten.
Ik heb echt zitten kijken naar die afbeeldingen op
http://www.nilemuse.com/
Ik ken die reliëfs wel, maar had er eerlijk gezegd nog nooit op gelet dat er ruiters op afgebeeld werden. Heel interessant.

Stond er ook ergens bij uit welke periode dit stamt? : "Perhaps the earliest known example found of a figure on horseback is found on a glazed steatite, now in the Metropolitan of Art."

Rozette schreef:
De eerste afbeeldingen van Egyptenaren die gebruik maken van een rijdier (ezel) als vervoermiddel bevinden te Serabit el-Khadim in een Egyptische tempel, regering Amenemhat III.

Ook dat wist ik niet. :D
Eens uitkijken voor een goed boek hierover, voorlopig lijkt dat wat Malfliet doorgaf, het beste.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Malfliet » Wo Okt 25, 2006 5:47 pm

Men spreekt van paarden vanaf een schofthoogte van 149 cm. De schoft is ongeveer de plaats waar de nek in de rug overgaat.

Het boek dat ik citeerde is te weinig specifiek over Egypte, hoewel er wel interessante informatie instaat.
Gebruikers-avatar
Malfliet

Berichtdoor Rozette » Wo Okt 25, 2006 6:17 pm

Quote Philip : Stond er ook ergens bij uit welke periode dit stamt? : "Perhaps the earliest known example found of a figure on horseback is found on a glazed steatite, now in the Metropolitan of Art."

Aan de achterkant van de glazed steatite staat een cartouche met de prenomen "Menkheper-re" Thutmose III.

Quote :

On the reverse of the plaque is a cartouche bearing the prenomen "Menkheper-re" Thutmose III.

That the rider is the king himself is not certain. No trace of an uraeus appears on his forehead and he wears no crown, only a simple headcloth.

However, the horse is adorned with plume identical to those plumes which found on the chariot-horses of the king in the reliefs and paintings of the empire, and not to my knowledge on any of the chariot-horses of non-royal persons.
pg 264
Egyptian Representations of Horsemen and Riding in the New Kingdom, by Alan Richard Schulman
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Okt 26, 2006 7:15 pm

Quote Malfliet: Het boek dat ik citeerde is te weinig specifiek over Egypte, hoewel er wel interessante informatie instaat.

Bedankt om me dit nog te vertellen. Ik ga eens op zoek naar het boek dat ik ooit in het KMKG heb gezien. Of andere goeie lectuur.

En bedankt Rozette voor de extra informatie.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Okt 30, 2006 2:40 pm

Ik heb het boek teruggevonden. :D

Catherine Rommelaere:
'Les Chevaux du Nouvel Empire Egyptien, origines, races, harnachement.'
1991

Ik denk wel dat dit goed is.

Uitgegeven bij 'Connaissance de l'Egypte Ancienne, Bruxelles', waar ik ook Nadine Cherpion's zeer interessante werk 'Mastabas et Hypogées d'Ancien Empire, le problème de la datation' van heb.
En waarvan nog op mijn verlanglijst staat: 'Les pierres utilisées dans la sculpture et l'architecture de l'Egypte pharaonique' door Christina Karlshausen en Thierry De Putter (die ook een bijdrage geleverd heeft in de catalogus van 'Sfinx. Wachters van Egypte.')
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Ma Okt 30, 2006 5:40 pm

Quote Philip : Ik heb het boek teruggevonden. :D
Catherine Rommelaere:
'Les Chevaux du Nouvel Empire Egyptien, origines, races, harnachement.'
1991

Ik heb een interessante review gevonden over dit boek door,
Emily Teeter (Univerisity of Chicago) :D .

Quote :

Rommelaere's study of horses and their trappings consists of discussions of early evidence for horses in Egypt and Near East, varieties of horses, their coats, the representations of their gait, and many aspects of horse trappings including chariots, bridles, reins, and whips.

Other chapters deal with scenes of horseback riding from the 18th to Twentieth Dynasties, the association of horse with the gods, and representations of horses on vases. The balance of the volume is a catalogue of representations of horse restricted mainly to sources from the 18th Dynasty (tombs and small objects), and Ramesside figured ostraca.
Unfortunately, the catalogue lacks a concordance to museum collection numbers.

Considerable space is alloted to a review ofthe litirature pertinent to the origins and variety of horses in Egypt. In summary, the author agrees with the traditional conclusion that horse were introduced into Egypt and Nubia during the Hyksos period. A major feature of Rommelaere's thesis is that two types of horse were present in Egypt.

The earliest representation, which appears on a scarab of Thutmose I, is the longiligne type, which is characterized by a slighter form and flatter, longer neck. This variety is equated with the Akhal Teke horse of Turkmenistan.

The second type, the bréviligne, which is first attested in private tombs contemporary with Thutmose III, replaced the representation of the longiligne and became standard icon for horse in the Ramesside Period.
The author associates the second type with proto-Arab stock. It is a great kindness to readers that when technical terms of horse anatomy are used in the text, they are marked by an asterisk referring the reader to a glossary and diagram.

The chapter dealing with horse trappings include a detailed discussion of chariots and their component parts and a comparison of different types of bits and bridles. The author has restricted herself to representational and artifactual evidence, and thus there is no discussion of ancient terms for any of these objects.

Rommelaere's comments provide helpful parameters for assigning dates to representations of horses. For example, blinkers are never encountered before the reign of Amenhotep III, and the six-poke chariot wheel is unknown before the time of Thutmose IV.
Her typology of the plumes and ornaments which appear on horse heads, and the chronological table of this material, may likewise prove to be useful for assigning dates to scenes which incorporate these motifs.

This book is the most complete discussion available for horses and horse-related material in ancient Egypt. It is sure to serve the reference purposes of many different disciplines.

Les chevaux du Nouvel Empire égyptien: Origines, races, harnachement, Review author[s]: Emily Teeter
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Okt 31, 2006 2:18 am

It is a great kindness to readers that when technical terms of horse anatomy are used in the text, they are marked by an asterisk referring the reader to a glossary and diagram.

Dit laatste zal nodig zijn, want ik ben a b s o l u u t niet op de hoogte van deze terminologie.
Ik heb ten andere nog nooit op een paard gezeten, laat staan gereden. Eén enkele keer op een kameel en de ezeltjes in Egypte wou ik niet dermate belasten.
This book is the most complete discussion available for horses and horse-related material in ancient Egypt.

Bedankt om deze bespreking te posten, Rozette. Ziet er veelbelovend uit; nu schaf ik me het boek zeker aan.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Nov 27, 2006 7:48 pm

Ik heb 'Les Chevaux du Nouvel Empire Egyptien" gekocht en al enkele tientallen bladzijden in gelezen. Mooi.

In het begin van het boek wordt nadruk gelegd op de oorsprong van de paarden die afgebeeld werden in het oude Egypte en er wordt voor de eerste paarden in Egypte (de periode voor Amarna) een opdeling gemaakt tussen twee rassen op basis van uiterlijke kenmerken.

Een eerste type zou afgebeeld geweest zijn in de graven uit de regeringsperiodes van Amenhotep I tot Thoetmozes III/Amenhotep II
Een tweede type wordt vanaf Thoetmozes III/Amenhotep II afgebeeld.

In de tombe van van Renni, Elkab 7, westelijke muur dicht bij de ingang, uit de regering van Amenhotep I, een tweespan, misschien de vroegste afbeelding (van paarden) in Egypte:
http://www.osirisnet.net/tombes/el_kab/ ... nni_01.htm
(view 60)

Eigen foto:
Afbeelding

Het boek van Catherine Rommelaere is geschreven in 1991 en de auteur refereert naar zeven (delen van) teruggevonden skeletten van paarden:
1) Twee tanden uit Tell el-Daba (Avaris), Hyksos periode.
2) Bouhen, Hyksos periode, ontdekt door Emery, 150 cm schofthoogte, misschien een ruin.
3) 4) en 5) Saqqara, waarvan slechts één onderzocht in 1926, geen exacte datering: tussen de 20ste en de Ptolemaeïsche periode, volgens Quibell was het paard gemummificeerd en bevond zich in een sarcofaag, hengst, 142 cm schofthoogte.
6) Thebe, gevonden door Lansing en Hayes van het Metropolitan Museum of Art in 1935-36, regering Hatshepsut, schofthoogte 143 cm, een merrie.
7) Soleb, regering Amenhotep III, schofthoogte 134 à 138 cm, hengst.

Als ik het begrijp zijn er ondertussen nog skelet(ten) teruggevonden in Tell el-Daba. Iets meer dan halverwege de pagina:
http://www.egyptsites.co.uk/lower/delta ... /daba.html
“ … In the entrance to the tomb the skeleton of his horse was found … “
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Dec 01, 2006 12:36 am

Dit mooie reliëf van een het hoofd van een paard wordt besproken in bovenvermeld boek.

Museum van Berlijn, 23717
Regering van Echnaton
Kalksteen, 12,5 x 10,5 cm

http://www.mfa.org/Egypt/amarna/ex_hi/ex_hi_15b.html

http://www.astrodoc.net/andere/berlinaegmus4a.htm

De oren, klein en puntig, zijn naar voren gericht in een attente houding. Ogen wijd open, de uiteinde van de neus plooit zich ten gevolge van het optrekken van de bovenlip, waarop lidtekens te zien zijn door een bit.
Er werd getracht om op de juiste plaats de spieren en de aderen terug te geven.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Dec 26, 2006 8:53 pm

Nog eens over:
Perhaps the earliest known example found of a figure on horseback is found on a glazed steatite, now in the Metropolitan of Art. The scene executed in intaglio, shows an Egyptian horseman wielding a made mace an bow and riding over the prostate figure of a enemy.

On the reverse of the plaque is a cartouche bearing the prenomen "Menkheper-re" Thutmose III.
That the rider is the king himself is not certain. No trace of an uraeus appears on his forehead and he wears no crown, only a simple headcloth.
However, the horse is adorned with plume identical to those plumes which found on the chariot-horses of the king in the reliefs and paintings of the empire, and not to my knowledge on any of the chariot-horses of non-royal persons.

Het gaat hier over MMA, 05.3.263
2,1 x 1,7 cm
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Vr Dec 29, 2006 7:56 am

Quote :

Quote :

Het gaat hier over MMA, 05.3.263
2,1 x 1,7 cm

Zou de ruiter op dit paard niet Amenhotep II kunnen zijn?

Tijdens zijn jeugd werd Amenhotep II reeds op zeer jonge leeftijd door zijn vader Thutmose III verantwoordelijk gesteld voor de koninklijke paardestallen te Memphis.
Dit zou kunnen verklaren waarom de ruiter geen uraeus op het voorhoofd had, maar de paarden de koninklijke pluimen dragen en de cartouche van Tuthmose III op de keerzijde van glazed steatite aanwezig was.

Quote : William Kelly simpson (The Metropolitan Museum of Art Bulletin)

Stelea of Amenhotep II found close by the great Sfinx of Gizeh in 1936,tells of de youthfull prowess of the king in archery and horsemanship. the text translated in When Egypt Ruled in the East by Steindorf and Seele, reads in part, "Then said his majesty (Thutmose II, father of Amenhotep II) to those who where with him : "Let there be given to him the very best horse from teh stable of his majesty which is in Memphis, and telll him " "Care for it, instil fear in it, make it trot, handle it if it resists you".
Thereafter it was intrusted to the prince to take care of the horse(s) of the stall of the king, and he did that which had been intrusted to him : Reshep and Astarte rejoiced at him because of his doing everything which his heart desired. He trained horses without their equal. They never grew tired when he took the bridle nor did they ever sweat even on a long gallop. He used to yoke them in the harnass in Memphis and stop at the sanctuary of Harmachis (the Spinx)...............
Gebruikers-avatar
Rozette

Volgende

Terug naar Het dagelijkse leven