de 'Gang' - Deir el Medina

Moderator: yuti

de 'Gang' - Deir el Medina

Berichtdoor yuti » Wo Nov 29, 2006 1:22 pm

Afbeelding
De ‘Gang’ in DEIR EL MEDINA
(vrij naar The tomb-builders of the Pharaohs - Morris Bierbrier ISBN 977 424 210 6)

De volledige titel van een arbeider in de necropolis in de 18 de dynastie was ‘servant in the Great Palace’ of ‘servant in the Beautiful Place of the mighty king’. In de 19de dynastie noemde men ze de ‘servants in the Place of Truth’.
De arbeiders werden collectief ‘the men of the gang’ genoemd naar een Egyptische scheepsterm. De ‘gang’ was verdeeld in twee groepen: de linkse en de rechtse. Het is echter niet zeker dat het hier ging om arbeiders die werkten aan de linkse of rechtse zijde van de Koninklijke tombes.
De grootte van de ‘gang’ varieerde. Tijdens Ramses II waren er minimum 48 arbeiders. Aan het einde van zijn regering spreken ze nog van 32 werklui. Onder Ramses III kennen we de namen van 40 arbeiders. Zijn opvolger Ramses IV vergrootte de ‘gang’ tot 120 man en na zes jaar daalde de groep weer tot 60 mensen.
Beide groepen waren in evenwicht. Elke arbeider hoorde vast tot één van beide groepen. Bij sterfgevallen kon er een voorlopige transfert gebeuren van de ene groep naar de andere.
De werkkrachten werden geselecteerd van vader op zoon. Het ging dikwijls om grote families die dan wegens de beperkte omvang van de ‘gang’ hun brood elders moesten verdienen.
De werkkrachten werden gecontroleerd door twee ploegbazen. In de 18de dynastie werden ze aangesproken als ‘overseer of Construction in the Great Palace’. In de 19de dynastie was dit ‘chief of the gang in the Place of Truth’.
Dat er rivaliteit heerste tussen beide leiders weten we van geschriften uit die tijd (denken we maar aan bedreigingen van Paneb aan Hay en de moord op Neferhotep).
Een andere belangrijke post was de ‘scribe of the Tomb’, die rechtstreeks afhing van de vizier. In de 19de dynastie was er slechts één officiële schrijver. Tekenaars en soms zelfs werklui gaven zichzelf wel eens onrechtmatig deze titel. In de 20ste dynastie spreekt men over twee officiële schrijvers. Eén voor iedere ‘gang’. De taak van de schrijver was een register bij te houden van de gedane arbeid. Hij noteerde de afwezige werklui, de gebruikte materialen en de lonen van de arbeiders. De teksten uit Deir el Medina hebben het nog over tal van andere beroepen in de Necropolis.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Dec 01, 2006 2:50 am

Een hele hoop mooie informatie, Yuti.

Ik heb net een poging gedaan om met Photoshop twee foto's van me aan elkaar te plakken, maar naadloos is het niet geworden. :lol:
Het waren twee breedhoekfoto's (getrokken vanaf de heuvel met de graven van de dorpsbewoners) en ik heb in eerste instantie de foto's moeten vervormen, om ze toch een beetje aan elkaar te kunnen zetten.
Niet helemaal tevreden, maar omdat ik er nu zo lang aan gewerkt heb, post ik dit toch maar.

Afbeelding

De ‘gang’ was verdeeld in twee groepen: de linkse en de rechtse. Het is echter niet zeker dat het hier ging om arbeiders die werkten aan de linkse of rechtse zijde van de Koninklijke tombes.

Wordt anders niet dikwijls geschreven dat deze twee ploegen ook inderdaad afzonderlijk aan beide zijden van de tombes werkten?
Of is dit een algemene misvatting?

Het vlotste te lezen over Deir el Medina vond ik 'Ancient Lives' van John Romer. In 1991 uitgegeven in het Nederlands door Teleac 'Graven voor de farao' naar aanleiding van een televisiereeks onder dezelfde naam.
Hierin wordt ook uitgebreid aandacht gegeven aan voorman (van de Rechter Ploeg) Paneb.
En natuurlijk de mooiste foto's en een pak informatie is te vinden in 'De kunstenaars van de Farao's', uitgegeven bij Brepols naar aanleiding van de tentoonstellingen 2002-2003.

Ik vond interessant toen ik ginder was te weten dat het huis van Sennedjem het meest zuidwestelijke was (volgens John Romer). Je kon het makkelijk eens rustig bekijken over het muurtje heen.
Zo groot zijn die huizen niet, hé. Als je bedenkt dat een hele familie er in woonde. En qua burengerucht ...
Laatst gewijzigd door Philip Arrhidaeus op Wo Dec 06, 2006 7:27 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Eerste geregistreerde staking in de geschiedenis

Berichtdoor yuti » Za Dec 02, 2006 9:45 pm

Afbeelding
(vrij naar Egypte Mensen-goden-farao's Rose-Marie & Rainer Hagen ISBN 3-8228-2090-3)

Op 14 november 1152 vóór Christus legden zestig arbeiders het werk stil. Ze verlieten de vallei der Koningen en trokken over de berg naar hun dorp. Samen met hun twee ploegbazen en de schrijver Patwere marcheerden ze in de richting van het Ramesseum. Daar lagen de bewuste voorraadschuren. Voor de poort van de tempel gingen ze een hele tijd op de grond zitten. Ze wachtten reeds meer dan één maand op hun loon.
De volgende dag kwamen ze terug en konden ze het hoofd van de politie Mentmose overtuigen de burgemeester van Thebe op de hoogte te brengen. Ze zagen geen reden om niet betaald te worden, aangezien de Nijloverstromingen gunstig waren geweest. Ze verdachten de bestuurslui ervan de ‘lonen’ in eigen zak te steken en dreigden hun rechtstreekse overste, de vizier op de hoogte te brengen.
Hun dreiging had effect. De werklieden kregen hun maandloon van ongeveer vier zakken tarwe en anderhalve zak gerst. De driedaagse staking was voorbij.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Zo Dec 03, 2006 2:34 pm

Ik meen me te herinneren dat een dergelijke "gang" ook wel een "fyte" werd genoemd.
Wel naar de Griekse benaming ervan en tijdens het Oude Rijk...
Naast de officiële naam hadden ze toen ook een bijnaam.

Lehner vertaalde één van die bijnamen als de "drunks of Cheops", denk ik. :D
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Berichtdoor Imhotep » Ma Dec 04, 2006 4:20 pm

Wat ik me afvraag na het lezen van deze info, is of er een link bestaat tussen de in twee delen gesplitste ploeg bij het bouwen van de piramides en de in twee delen gesplitste ploeg bij het bouwen van de graven in de vallei ??

Het hele set-maät instituut (het bouwen van het graf voor de farao) werd gedaan door de werklui die samen in 1 dorp leefden: nu bekend als Deir-el Medinah.
De groep arbeiders was gesplitst in twee groepen, de ‘linkertroep’ en de ‘rechtertroep’. De arbeiders behorend tot de linkertroep hielden zich bezig met de linkerkant van het graf, de rechtertroep vanzelfsprekend met de rechterkant. Waarom dit zo ingedeeld was is zover ik weet niet bekend, maar vaak wordt er geopperd dat het praktische redenen heeft om diefstal, gebruik van materiaal en voortgang beter in de gaten te kunnen houden.

Ook het in de weg lopen van elkaar zou tot problemen hebben kunnen leiden bij werkzaamheden, zeker wanneer het graf vorderde en de arbeiders steeds dieper het graf in moesten om te werken. De personen die aangewezen waren om stenen naar buiten te brengen moesten dan telkens langs het werk van de gladmakers van de wanden, de pleisteraars en tekenaars om het werkgebied voorin het graf schoon te houden.

Bij de piramidebouw is door muurtekeningen in de piramidetempel van Mycerinus bekend dat de arbeiders in twee groepen waren verdeeld. De ene groep heette ‘vrienden van Mycerinus’ de andere inderdaad ‘dronkaards van Mycerinus’.

Waarom hier de splitsing in twee groepen?
Er zijn geen praktische redenen aan te wijzen zoals die bij de vallei wel mee zouden hebben gespeeld. Controle van goederen werd gedaan in de onderverdeelde fyle’s, (fyle = Grieks voor stam, ongeveer 200 man) en ook de opbouw werd bij een piramide niet in twee delen verdeeld, maar in etages.

ben benieuw!
Imhotep

(Mark Lehner- Piramides, een compleet overzicht van alle Egyptische piramides)
(Auke A. Tadema , Bob Tadema Sporry – Vallei der koningen, de graven van de Farao’s )
Imhotep

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Ma Dec 04, 2006 6:50 pm

Thx voor de correcties, Imhotep.
Uit het hoofd citeren kan al es wat verwarrend zijn.

Voor de groepen arbeiders tijdens de pyramidebouw is er wel een eenvoudige verklaring.
Geschat wordt dat 2x 2000 man nodig waren voor de bouw van 1 pyramide.
Bij de bouw van een graftombe in het Dal liggen die nummers veel lager.
De onderverdeling gebeurde dan ook om absolute chaos te vermijden.
Om het werk efficiënter te maken door controle te delegeren.
200 man zijn makkelijker orders te geven dan 2000 in eens.

Wat betreft de 2 groepen dan in Deir el-Medina.
Een competitief aspect is niet weg te denken, door hun onderverdeling.
Feit is dat er heel vaak een gevoel van rivaliteit tussen de twee bestond.
Ik denk daarbij aan bv. de groepen van Hay vs. Paneb in de 19e dynastie.
Ik heb ooit iets gelezen over beloningen voor de snelste groep, maar vind de bron niet.
Iemand een idee of de "gangs" aparte beloningen kregen voor geleverd werk?
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Dec 04, 2006 8:24 pm

Ik heb er geen idee van Imhotep, wat de connectie zou kunnen zijn tussen de twee hoofdgroepen van de bouwers van de piramides en de beide groepen werkers in Deir el Medina.

Toch de volgende gedachten hierbij.

Zoals Sa-Tjaoe al zegt: gewoon praktische overwegingen?

Bij de piramides: diegenen die de stenen aanbrachten en diegenen die ze op hun plaats zetten?
Indien bepaalde theorieën over het enorm gebruik van hout voor hefbomen en stellages waar zouden blijken: de timmerlui en de steenbewerkers?
Maar hoogstwaarschijnlijk gewoon twee groepen bouwers wegens de enorme oppervlakte en niet meer dan twee wegens het moeilijk te coördineren i.v.m. het overeenstemmen van de afmetingen.
De opdeling in kleinere groepen zal zeker ook wel organisatorisch bepaald geweest zijn, en misschien te maken met een opsplitsing van geschoolde mensen en tewerkgestelde boeren.

Twee groepen: geloofsgebonden? De steeds terugkerende dualiteit in het oude Egypte?

Wat betreft Deir el Medina: natuurlijk leent de nauwe doorgang in het landschap zich hier wel voor, maar toch ook een duidelijke gang in het midden, welke het dorp in twee delen opsplitst.
Links en Rechts zoals bij ons in de straat pare en onpare nummers? Wat vergezocht waarschijnlijk.

Afbeelding

Links en Rechts?
Eigenlijk kun je enkel zien, bijvoorbeeld in tombes in de Vallei der Koningen KV18 van Ramses X en KV19 van Mentuherkhepeshef, dat bovenaan, tegen het geplande plafond, gestart werd met uitgraven en dan pas naar de vloer van de bedoelde ruimte afgewerkt.

Een duidelijk verschil echter in de vooruitgang van Links en Rechts zie je in het koningsgraf in Tell el Amarna, in de zijgang, kamer 6.
http://www.touregypt.net/featurestories/royaltomb.htm (op het einde van de ‘unfinished chambers’)
(Laat het hier dan nog aan ‘de binnenkant van de bocht’ geweest zijn in de tombe, wat dus eerder minder werk gevraagd had aan de de Linker Ploeg. Wellicht zoek ik het nu te ver?)
En misschien zie je dit eerder uithakken van één kant ook bij KV13 van Bay.

Indien er dus werkelijk een Linker en een Rechter Ploeg aan het werk was in de tombes: het lijkt me een praktische overweging geweest te zijn, beter voor de vooruitgang van de werkzaamheden in de tombe. Toch zal een uiterst goed coördineren nodig geweest zijn voor bijvoorbeeld een precieze overeenkomst van de plaats en de afmetingen van de zuilen in het graf en ook gewoon voor de algemene symmetrie van de architectuur en de afbeeldingen.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Imhotep » Ma Dec 04, 2006 8:50 pm

De tweedeling bij Set Maät is idd goed te begrijpen. Een 'gezonde' rivaliteit tussen de twee groepen zou positief gewerkt kunnen hebben op de werkvooruitgang, had ik inderdaad niet aan gedacht.

Maar waarom ze bij de piramides dan die tweedeling hadden is voor mij nog steeds niet helemaal duidelijk. De groepen zelf zijn in fyles onderverdeeld omdat ze zo beter te besturen zijn --> goed beargumenteerd.
Maar waarom dan die tweedeling? Je kunt 4000 man toch ook in één keer in meerdere fyles verdelen?

-die Paneb, is dat die crimineel die voor vanalles en nog wat is veroordeeld, maar elke keer weer is vrijgesproken?
Volgens mij is die naam meerdere keren teruggekomen in de Salt-papyri en scherffragmenten/papyrus gevonden in en rond Deir-el medinah.
Hij scheen zich nogal graag te vermaken met wijn die bedoelt was als grafgift voor de farao, hij gedroeg zich over het algemeen niet zo heel respectvol tegenover de farao en zijn familie.
Imhotep

Berichtdoor Rozette » Ma Dec 04, 2006 9:33 pm

Een analyse van de administrative termen die gebruikt werden te Deir el-Medina.
Quote :
Afbeelding
Afbeelding

Chicago Oriental Institute Ostracon 12073 Once Again, by J. G. Manning; Gary Greig; Sugihiko Uchida
Journal of Near Eastern Studies © 1989
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Dec 06, 2006 8:06 pm

Mooie informatie Rozette.
Opvallend gestructureerd, niet? Er kwam dus veel meer bij kijken dan Voormannen en Dorpsschrijvers.
Ik heb het artikel al twee keer overlopen en ga het straks nog eens goed lezen.

Imhotep, volgens mij is de mooiste beschrijving van de lotgevallen van de 'boze' Paneb te vinden in 'Ancient Lives' of 'Graven voor de Farao' van John Romer. Maar ik heb waarschijnlijk al een paar keer reklame hiervoor gemaakt. :lol:
Ik heb dat boek in 1991 gelezen en ik heb het nu weer klaargelegd voor binnenkort. Fijne en vlotte lectuur.
Ken je een ander boek waaarin dit uitgebreid aan bod komt?

Yuti, In verband met de staking(en): ik denk dat er ook een periode (of periodes) was waarin de dorpsbewoners zonder rantsoenen gezet werden wegens verdacht van grafroverij.

En ik heb mijn bovenstaande 'aan elkaar geplakte panoramafoto' vervangen door een iets beter exemplaar. Beter krijg ik het niet. :(
Dit is dus een zicht vanuit het westen, van op de heuvel waar de graven van de dorpsbewoners gesitueerd zijn. De meeste volledige foto's zijn vanuit het noorden genomen (of vanuit een luchtballon natuurlijk.)
Er is een wandeling mogelijk, startende vanuit Deir el Medina naar de Koningsvallei en dan kom je denk ik op deze heuvelrug, iets hoger dan van waar ik de foto genomen heb.
-Heeft iemand deze wandeling gedaan en is het mogelijk een dergelijke overzichtfoto van het dorp te nemen van boven op de heuvelrug? (Ik heb enkel een paar keer de wandeling Koningsvallei - Deir el Bahari gedaan.)
-Of heeft iemand ooit de tegenoverliggende heuvel in het oosten beklommen en van daaruit foto's van het dorp genomen?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Imhotep » Do Dec 07, 2006 2:42 pm

nouw..uitgebreid :joking: Er staat het een en ander in 'Vallei der Koningen' van Auke A. Tadema en Bob Tadema Sporry.

Peneb bleek wel eens dronken te zijn van in graven gestolen wijn,
zijn werklui slecht te behandelen en de grootste minachting te koesteren voor de farao's en hun familie.

Vertalingen uit de Salt-124:

'hij beroofde Jejemwa van haar kledingstuk, wierp haar neer bovenop de muur en verkrachtte haar'

'beschuldiging betreffende het feit dat hij na de begrafenis naar het graf ging en er een sr-gans stal. En hij zwoer een eed en zei: Ik heb hem niet!, maar ze vonden die in zijn huis'

'en hij klom op de muren en gooide met tichelstenen naar de voorbijgangers'

Verder gebruikte hij gereedschap voor eigen doeleinden, liet hij zijn werklui klusjes voor hemzelf opknappen maakte hij zich schuldig aan meerdere verkachtingen.

Dat is ongeveer alles wat er over hem geschreven staat. Het geeft wel het idee dat niet iedereen het erg nouw nam met zijn taak :wink: Het verval dat zich tijdens de 20e dynastie door zou zetten begon op te komen, met alle bijbehorende grafroven enz.
Imhotep

Berichtdoor Rozette » Do Dec 07, 2006 7:24 pm

Deir el Medina,
the worker's village

The Village and it's people

Documents from Deir el Medina

Temple

Additional images of the Village and Temple

http://www.ancient-egypt.co.uk/Deir%20el%20Medina/
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Rozette » Do Dec 07, 2006 7:55 pm

Een gedetailleerde lijst met de wandaden van de voorman Paneb is terug te vinden in het tentoonstellingsboek :

De kunstenaars van de Farao's
De Voorman Paneb pg 64-69
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor vangilspatrick » Di Mei 08, 2007 1:49 pm

Affairs And Scandals In Ancient Egypt van Pascal Vernus geeft in een hoofdstuk een uitgebreide beschrijving van de wrongdoings van Paneb.
Gebruikers-avatar
vangilspatrick

Berichtdoor yuti » Zo Mrt 15, 2009 12:23 pm

Recent vertelde Demaree dat een indrukwekkend aantal teksten op papyri, ostraca en graffiti uitgebreide informatie verstrekken over de werknemers van Deir el-Medina tijdens de Ramses-periode en de tweede helft van het Nieuwe Rijk. Maar wat gebeurde er daarna toen er geen Koninklijke tombes meer werden gebouwd? Dankzij grotendeels niet-gepubliceerde teksten beginnen we stilaan te begrijpen wat er met hen gebeurde.
Het dorp Deir el-Medina werd gesticht in het begin van de 18de dynastie onder Toetmosis I (1550-1525 BC) met de eerste farao die begraven werd in de Vallei Der Koningen. In de beginfase was er geen vestiging, enkel een dorp met een 40-tal huizen om werklui voor een korte tijd onder te brengen. Later werd deze vestiging uitgebreid met een speciale groep van kunstenaars (deskundige artiesten) wat blijkt uit literair bewijsmateriaal van het dorp. Meer dan 100 mensen, waaronder kinderen, woonden in het dorp. Dit aantal varieerde in de loop der eeuwen. Deze situatie veranderde na de Amarna periode - de 19de en 20ste dynastie (1307 - 1070 v. Chr.)- als de werknemers die leefden en stierven in Deir-el-Medina voor zichzelf grote en fraai versierde tombes bouwden, althans volgens de teksten die het hebben over de organisatie van hun werk. Tijdens hun wekelijkse arbeid verbleven de werknemers in een klein kamp gebouwd op een bergkam boven de Koninklijke vallei.
Gaandeweg vormden de werknemers een elitaire klasse. Dit blijkt uit de inhoud van hun huizen en hun graven te Deir Al-Medina. Het graf van Sennedjem bijvoorbeeld, dat werd ontdekt in het begin van de 20e eeuw, toont het hiernamaals met een kwalitatieve levenswijze die vergelijkbaar is met het leven hier op aarde. Hij en zijn vrouw worden er afgebeeld in wit linnen. Je ziet ze ploegen en oogsten in het vruchtbare hiernamaals met godheden die de sarcofaag beschermen, terwijl andere muurschilderingen de overledene en zijn vrouw tonen tijdens de rituele reis van en naar Abydos.
Met de dood van Ramses X en Ramses XI kwam er een einde aan het werk in Koninklijke vallei. We weten dit omdat hun graven onafgewerkt achterbleven. In de daaropvolgende periode was er een teloorgang. Wat deden de werknemers toen? Teksten over de laatste fase van de bezetting van het dorp ontbreken.
Dank zij grotendeels niet-gepubliceerde teksten uit een eerdere periode (periode van Hatshepsut en Tuthmosis III (ca 1473 - 1353 v. Chr.) en uit ostraca uit diverse collecties over de hele wereld, resulteerde dit monnikenwerk in wat Demaree "een grote verrassing!" noemt.

Uit materiaal blijkt dat, onder Ramses IX, het niet langer veilig was in het dorp en de gemeenschap zijn toevlucht zocht in de buurt van de tempel van Deir el-Bahari. Daar bouwden zij graven voor de priesters van Amon onder het nieuwe bestuur uit Thebe.
De regerende elite gaf opdracht de Koninklijke tombes te legen en het materiaal te recycleren. Zo zijn er verschillende voorbeelden van hergebruik van Koninklijke doodskisten uit de Ramsesperiode.

Korte inhoud uit Al Ahram 12-18/03/2009
http://weekly.ahram.org.eg/2009/938/he1.htm
Gebruikers-avatar
yuti

Volgende

Terug naar Het dagelijkse leven