de 'Gang' - Deir el Medina

Moderator: yuti

Re: de 'Gang' - Deir el Medina

Berichtdoor yuti » Zo Apr 15, 2018 6:34 pm

Della Monica (Franse Egyptologe) schrijft in haar boek “La classe ouvrière sous les Pharaons” over Deir el-Medina dat het dorp gesplitst werd in twee delen door een straat, die de werklieden onderbracht in twee ploegen zoals de matrozen op een schip.(De rechterfile aan stuurboord en de linkerfile aan bakboord). Jammer genoeg vertelt zij er niet bij hoe zij dit feit hard maakt. We kunnen sommige inwoners van de huizen wel traceren. Maar of men weet tot welke file zij behoorden is mij niet bekend.
Aan het hoofd van elke ploeg stond een chef. In de 18de dynastie was dat Paneb voor de rechterfile en Hay voor de linker. Die rechter- en linkerfile verwijzen volgens anderen naar de werkmethode in de graven die al meegaat van in de pyramidentijd.

Afbeelding

Opmerkelijk vond ik echter haar uitleg bij het groot aantal vreemde namen onder de werklui.

Veel werklieden die werkten in de koninklijke tombes droegen namen die niet direct gelinkt kunnen worden met Egyptische namen. Daarom denkt men dat de meesten onder hen nazaten van of gevangenen waren uit vreemde landen (Azië/Afrika), voortvloeiende uit de oorlogscampagnes van de farao. Deze vrij gemaakt slaven bleven in het dorp onder de farao in dienst in een halfvrij statuut. De omgeving van het dorp werd bewaakt door de Medjay (para-militaire politie). De werklui hadden geen contact met de rest van de bevolking. Dit vooral om het geheim van de begraafplaatsen intact te houden. In hun eigen graven vertellen ze over de “plaats van de waarheid”, hun dorp. Deze gemeenschap had statuten en verplichtingen. Zij participeerden als werklui uit de koninklijke necropolis aan bepaalde religieuze ceremonies en priesterlijke functies . Buiten de omheining van het dorp waren er ook werklui en kunstenaars die zorgden voor het onderhoud van deze gemeenschap. In principe mochten zij geen contact hebben met het dorp, alhoewel dit niet altijd scrupuleus werd nageleefd.
(vrij vertaald uit "La classe ourvière sous les Pharaons - etude du Village de Deir el Medineh")

Als ik dit zo lees, leek de taak van de medjay er vooral uit te bestaan dat het contactverbod met de bevolking buiten het dorp werd gehandhaafd. Mij leek het vroeger eerder om de veiligheid van het dorp te garanderen.
Gebruikers-avatar
yuti

Re: de 'Gang' - Deir el Medina

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Apr 19, 2018 4:20 pm

Yuti schreef:
Als ik dit zo lees, leek de taak van de medjay er vooral uit te bestaan dat het contactverbod met de bevolking buiten het dorp werd gehandhaafd. Mij leek het vroeger eerder om de veiligheid van het dorp te garanderen.

Mij ook, mij leek het ook dat veiligheid en bewaking de primaire taken waren van de medjay. Maar bewaking is een breed begrip. Ze zullen ervoor gezorgd hebben dat er geen diefstal gepleegd werd of grafroof, zowel door buitenstaanders als door de inwoners van Deir el Medina zelf. Er was een goeie ommuring rond het dorp, en die was erg praktisch om alles wat in en uit het dorp ging te kunnen controleren en buitenstaanders buiten te houden, maar waarschijnlijk ook om betere controle te hebben op het doen en laten van de inwoners en zo ook onnodige contacten te vermijden met de buitenwereld.
De koninklijke tombes zelf waren vanaf Ramessidische tijd met hun grote façades niet meer goed verstopt in het dal en de autoriteiten waren wel zeer overtuigd van de veiligheid: ik las onlangs toevallig dat de tombe van Ramses II bijvoorbeeld met al zijn pracht en rijkdom slechts met een eenvoudige houten deur afgesloten was (Joyce Tyldesley, Judgement of the Pharaoh, Crime and punishment in Ancient Egypt, 2000, p.126).

Terzijde, weet iemand een plan van de necropolis van Deir el Medina waarop deze trap voorkomt?
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Vorige

Terug naar Het dagelijkse leven