Boerderijdieren

Moderator: yuti

Boerderijdieren

Berichtdoor yuti » Za Feb 10, 2007 2:25 pm

Je zou kunnen stellen dat het houden van vee voor de boer bijna even belangrijk was als het werk op het land. In het Oude Rijk hielden de boeren het vooral bij ganzen, eenden, runderen (met lange horens), varkens, schapen en geiten. De antilopen en gazellen probeerden ze te domesticeren. Hyena’s werden vetgemest. Snel vóór het slachten werden runderen vetgemest met brooddeeg omdat vlees niet te lang houdbaar was. Vlees was ook niet weggelegd voor de gewone mensen. Je kunt stellen dat Egypte het vooral bij de klassieke boerderijdieren hield. Geiten werden gehouden voor het vlees en de melk. De Egyptenaren gaven zelfs aan dat zij heel dienstig waren bij de houtkap door het verorberen van de blaren van de gevelde bomen. De varkens hadden een lange snuit en spitse oren. Hun lange poten trapten het zaaigoed in de grond en zelfs het kaf werd van het koren gescheiden door het vertrappen van de korenaren. Runderen werden ook gebruikt bij het binnenhalen van de oogst. Uit angst voor diefstal sliepen de boeren dicht bij hun dieren en stonden de woningen niet te ver van de stallen. Paarden verschijnen heel laat in Egypte (rond 1500 v. Chr.). Ze werden niet gebruikt voor landarbeid. Kippen en ander pluimvee verschijnen eigenlijk pas na Alexander de Grote. Hoewel Thoetmosis III er zich over verbaast dat er vier vogels, die hij als geschenk had gekregen uit Syrië, dagelijks eieren legden. (Vandaar de algemene indruk dat hij het was die de haan en de kip introduceerde in Egypte). Ooit was er in onze groep een gids die een goudstuk toekende aan de eerste die hiervan een verwijzing terugvond in de tempel van Karnak. Dat spoor ben ik nadien kwijtgeraakt in m'n latere reizen. Waarom sommige dieren in Egypte een godenstatus hadden en andere niet, ligt volgens mij dan ook gedeeltelijk hieraan. Ingevoerde dieren behoorden niet tot de cultus van de tempel. Maar dat is dan ook m'n persoonlijke mening.

(Brittish Museum - 2006)
Afbeelding
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Mrt 16, 2007 9:45 pm

Kippen worden inderdaad uiterst zelden afgebeeld in de dynastische tijd.
Er bestaat één afbeelding van een haan op een ostracon uit het Nieuwe Rijk uit Thebe, nu in het British Museum EA68539.
Ik heb deze ostracon nooit gezien; er is een afbeelding gepubliceerd in:
Drawings from ancient Egypt, Peck & Ross.

(Kwartels daarentegen … volgens papyrus Harris ontvangt Amon ten tijde van Ramses III minstens 21.700 kwartels.)

Runderen werden gebrandmerkt, hoogstwaarschijnlijk tegen diefstal.
Ik herinner me nog denk ik ergens reliëfs hiervan gezien te hebben uit het Oude Rijk.

Er werden ten andere in het Oude Rijk ook hyena’s gekweekt.
http://www.osirisnet.net/mastabas/kagem ... mni_02.htm
(op ong. 1/4 van de pagina)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Za Mrt 17, 2007 8:32 pm

Quote Philip : Er bestaat één afbeelding van een haan op een ostracon uit het Nieuwe Rijk uit Thebe, nu in het British Museum EA68539.
Ik heb deze ostracon nooit gezien; er is een afbeelding gepubliceerd in:
Drawings from ancient Egypt, Peck & Ross.

Philip,

Deze haan staat op pagina 118, Drawings from ancient Egypt, Peck & Ross zie foto.
Rooster, Ramesside period, c. 1305-1080 BC. Ink on limestone, 15.3 x 18.8. From Valley of the Kings. British Musem, London, 68539

The earliest appearance of the chicken known on Egyptian soil is an attractive, but sparingly rendered, black ink drawing of a rooster on a limestone flake, found by Howard Carter in the course of Lord Carnarvon’s excavations in the Valley of the Kings during the winter of 1920-1921. The figured ostracon is almost certainly the work of an observant draughtsman who lived during dynasty XIX. The bird was likely to have been imported as an extraordinarily rare prize, an object of marvel, not to be consumed at the table, but rather exhibited with pride along with other exotic fauna in a royal menagerie.

A cockerel can also be observed on an embossed silver bowl from late dynasty XIX or early dynasty XX, now in the Metropolitan Museum of Art, New York. And with this, the monuments then maintain a complete silence regarding this rarity until dynasty XXX, when we next encounter a rooster on a fragment of a finely decorated limestone lintel from the tomb of Hapiu, now in the Agyptisches Museum, Berlin. On the relief, rather unexpectedly, this pert bird appears as a beloved pet, sitting before its deceased owner. Evidently, at this late date, it was still considered unusual enough to warrant the privileged position of a pet.

A pair of roosters is also depicted a little later amid a myriad of offerings and victuals brought to the important dignitary and priest, Petosiris in his splendid tomb-chapel at Tuna el-Gebel, which dates from the reign of the Macedonian King Philip Arrhidaeus, the half-brother of Alexander the Great. Therefore it is only at the very close of the pharaonic era that this fowl is attested as an article of food in ancient Egypt. With the rise of the Ptolemaic Period, and in the centuries following, the bird became a more abundant denizen of the Egyptian farmyard.

Afbeelding

Afbeelding van haan in de tombe van Petosiris (regering Philip Arrhidaeus)
http://nefertiti.iwebland.com/bestiary/cockerel.jpg
(kopiëren en plakken)
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Mrt 17, 2007 9:25 pm

:shock: Jij vindt ook àlles, Rozette. :D

Fijn om eens te zien.

Ik krijg niet de indruk dat dit een 'vreemd' dier was welke door de tekenaar afgebeeld werd, m.a.w.: ofwel kende hij het dier goed, ofwel tekende hij het naar een levend voorbeeld.

Dus, wanneer ik de door jou geposte tekst lees, Rozette, zijn er wel méér voorstellingen te vinden dan ik vermeldde.

1) deze hierboven, NIET op een ostracon, maar op een stuk kalksteen uit het Nieuwe Rijk

2) a cockerel ... on an embossed silver bowl from late dynasty XIX or early dynasty XX, now in the Metropolitan Museum of Art, New York.

3) a rooster on a fragment of a finely decorated limestone lintel from the tomb of Hapiu, now in the Agyptisches Museum, Berlin. On the relief, rather unexpectedly, this pert bird appears as a beloved pet, sitting before its deceased owner, dynasty XXX

4) a pair of roosters is also depicted a little later amid a myriad of offerings and victuals brought to the important dignitary and priest, Petosiris in his splendid tomb-chapel at Tuna el-Gebel, which dates from the reign of the Macedonian King Philip Arrhidaeus, the half-brother of Alexander the Great.

Niet veel voor een nu zo veel voorkomend dier.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Zo Mrt 18, 2007 8:49 pm

Quote Philip, Jij vindt ook àlles, Rozette

Niet zo moeilijk Philip, ik heb dan ook het boek Drawings from ancient Egypt, Peck & Ross in mijn bezit :D .
Schitterend boek trouwens, een aanrader. Vorige jaar bij De Slegte gekocht.
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Apr 15, 2007 6:49 pm

Verder over kippen en hanen:

Henri Charles Loffet schrijft in 'Les collections égyptiennes du Muséum Emmanuel Liais' p. 39:

" ... in een passage van zijn 'annalen', jammer genoeg zeer beschadigd, laat Thoetmosis III zijn verwondering blijken bij het zien van een gevleugeld dier, afkomstig uit Syrië, met de vorm van een vogel, en die elke dag een ei legt."

Loffet bevestigd verder nog dat deze dieren pas in de Griekse periode meer voorkwamen in Egypte.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Mei 30, 2007 7:53 pm

Over varkens schreef Rozette een interessant bericht in:
viewtopic.php?t=662&mforum=prkmthetegyptef

Op varkens mag dan wel een taboe gerust hebben in het Oude Egypte, de lagere klasse te Amarna en te Deir el-Medina gebruikten varkens als betaalmiddel en voedselbron.
Een varken was evenveel waard als een voetstoeltje, dure sandalen en men betaalde er ook de decoratie van doodkisten mee.....

Het kweken van de varkens ging van de bewoners van de beide dorpen zelf uit, in de dorpen werden geen ostraca teruggevonden met vermelding van verdeling van varkens door de overheid.
Verder recycleerde het varken ook de afval in de dorpen.

Quote :
The economic attractions of pig raising thus become more clear. As individual households and groups of households raised pigs which recycled organic waste, they would have been able to produce a resource which could be exchanged for commodities available to others with more access to fields, markets and river banks where other commodities would be in greater supply than those curent among the tomb workers.

Bron : Hogs and Hygiene by Robert Miller JEA 76

Differential Consumption of Pig vs. Sheep/Goats at the Old Kingdom Site of Kom el-Hisn.
http://www.acagle.net/ARCE2002/PigPaper2Refs.html

Ik heb net dat artikel van Robert L. Miller in JEA 76 gelezen en ik moet zeggen dat het geweldig (ik kan dit woord niet typen zònder aan Eddy Wally te denken :lol: ) interessant is.

In verband met de rol van varkens als afvalopruimers:
p. 130: " ... het vermogen van varkens om evengoed afval als fecaliën te consumeren betekent dat bronnen van menselijke ziekteverwekkers verwijderd werden uit publieke plaatsen ..."
"Interessant om weten is dat een familie van vier ongeveer 2 kg stikstof-rijke uitwerpselen produceren per dag. Dit, samen met een naar schatting 220 gr afval per hoofd en per dag, zou genoeg zijn voor vier jonge varkens. Voor ideaal gewichtstoename moeten varkens dagelijks ongeveer 5% van hun lichaamsgewicht opnemen, wat neerkomt op 2,25 kg voedsel per dag voor een dier van 45 kg."

In verband met 'publieke plaatsen' staat in het artikel dat, niettegenstaande varkens zekerlijk behoorden bij tempels gedurende het Nieuwe Rijk, de plaatsen waar zelfs geen mensen toegelaten waren, hoogstwaarschijnlijk verboden gebied waren voor de dieren. Of dit ook gold voor de binnenste ruimtes van de kleinere tempels, zoals die van Deir el-Medina is nog de vraag.
Geeft je direct een nieuw beeld van de Egyptische tempels. :wink:

Verder staat ook dat, in tegenstelling tot bewijzen voor Achetaton, zoals Rozette reeds opmerkte, de opgravingsgeschiedenis van Deir el-Medina het moeilijk maakt om uit te maken of varkens ook daar binnen omheiningen gekweekt werden.
Toch kan een indicatie van hun procentuele tegenwoordigheid uitgemaakt worden uit alle teksten die verband houden met vee: in 6,4% van de gevallen worden varkens vermeld.

De betrokkenheid van de koninklijke landgoederen wordt aangetoond door de schenking door Amenhotep III van grote hoeveelheden varkens aan de tempel van Ptah te Memphis, een stad waar - aan de hand van teruggevonden varkensbeenderen - kan bepaald worden dat varkensvlees in het Nieuwe Rijk een belangrijke voedselbron was, enkel vertroffen door rundvee.

Varkens zorgden er dus voor, nog meer dan katten, honden en pluimvee, dat het overgebleven voedsel van de gemeenschap niet alleen geen bron werd van ziektekiemen (wat vlug kon gebeuren in het warme klimaat), maar dat deze voedselresten ook nog gerecycleerd werden in vlees, en in mest welke op de velden kon gebruikt worden.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Feb 18, 2008 9:05 pm

Rozette schreef:
... 'Drawings from ancient Egypt', Peck & Ross ... Schitterend boek ... een aanrader. Vorig jaar bij De Slegte gekocht.

Ik was zaterdag in Antwerpen bij De Slegte en heb dit boek dat in 1978 29,95 dollar kostte, gekocht voor 16 euro.

Dus kon er 's avonds nog een ticketje af voor de halve finale van de Diamond Games tennis in het Sportpaleis.
(Wel op een haar na in 't stad van de baan gereden geweest door een grote camionette met een zeer agressieve middelvinger-opstekende chauffeur. :roll: )

Fijn boek inderdaad ... voor de ostraca alleen al:
viewtopic.php?t=380&mforum=prkmthetegyptef
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Ma Feb 18, 2008 9:19 pm

Philip Arrhidaeus schreef:Wel op een haar na in 't stad van de baan gereden geweest door een grote
camionette met een zeer agressieve middelvinger-opstekende chauffeur. :roll:

Ge kost op zèn mienst wel ne kier teruugzwoien ey? :?
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Feb 19, 2008 9:40 pm

Sa-Tjaoe schreef:
Ge kost op zèn mienst wel ne kier teruugzwoien ey?

:lol:

In mijn jeugdig enthousiasme had ik eerst veel meer in gedachten dan terugzwaaien, maar dat werd getemperd door mijn volwassen alter ego.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Jun 01, 2008 8:31 pm

In verband met mijn bovenstaand berichtje over varkens ... in het Louvre zag ik E 27248. Een houten beeldje van ongeveer 25 cm lang (in mijn herinnering), met als datering 'Achtiende Dynastie?'

Verder weet ik geen herkomst of meer details ... toch leuk beeldje.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Philip Arrhidaeus op Ma Dec 01, 2008 8:53 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor william » Zo Jun 01, 2008 9:44 pm

Philip,

waar heb je dat gevonden? Dit beeldje is mij compleet ontgaan, waarschijnlijk omdat mijn 'harde schijf' tegen dat we in de zaal van de 18de dynastie waren al vol zat :lol: :lol: :lol:

william :)
william

Berichtdoor Heraclius » Ma Jun 02, 2008 8:24 am

Christophe Eyre, The Cannibal Hymn: A Cultural and Literary Study (Liverpool, 2002).

In de context van de Kannibalenhymne en de daarbij horende slachtscenes van runderen heeft Christophe Eyre het ook kort over 'de economie van het houden van dieren' en het belangrijke 'niveauverschil' tussen het houden en vooral slachten van varkens en runderen.

"The butchery of cattle and other domestic animals is not an ordinary, everyday occurrence, although the ad hoc slaughter and consumption of small animals, of poultry and of fish, forms part of the repertoire of genre scenes in the tombs. This small slaughter took place in the brush and scrub land that bordered the cultivated fields, and the motif was marginal. Symbolically as well as geographically it belonged to the edges of the ordered world." (p. 179).
Die scenes komen nooit bij offerscenes voor en altijd in de uithoeken van de decoraties.
Het slachten van varkens komt nergens voor, hoewel (volgens hem) varkens toch belangrijk waren, belangrijker dan de geit, aangezien het varken ook het afval kon verwerken.

Het slachten van een varken komt blijkbaar wel in een tempelrelief voor, maar ik zie geen referentie. (p. 180)
Heraclius

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jun 02, 2008 10:47 am

Heraclius schreef:
Het slachten van een varken komt blijkbaar wel in een tempelrelief voor, maar ik zie geen referentie.

Als alternatief voor een nijlpaard bij het slachten van Seth?
Geen idee, vind ook niets zo direct.
Ik weet niet of in Edfu een varken de plaats inneemt van een hippo?
viewtopic.php?t=974&mforum=prkmthetegyptef

Anders - niets te maken met Seth - kan ik me geen reliëf herinneren van het slachten van een varken. Uit het Oude Rijk herinner ik me er wel één van een speciale manier van het voederen van een varken:
http://www.buten.net/max/Egypt/60Saqqara/4342.JPG
in de mastaba van Kagemni, Saqqara.

William schreef:
... waar heb je dat gevonden? Dit beeldje is mij compleet ontgaan, waarschijnlijk omdat mijn 'harde schijf' tegen dat we in de zaal van de 18de dynastie waren al vol zat ...

Ik moet je teleurstellen, William ... het was in het begin van de Egyptische afdeling. Maar begrijpelijk: we hadden er toen al 'Babylon' opzitten ... nog een geluk dat je een extra externe harde schijf mee had: ìk. :teasing:

William en Pyloon, vereeuwigd tijdens een meditatief moment:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Heraclius » Ma Jun 02, 2008 11:40 am

Philip Arrhidaeus schreef:Heraclius schreef:
Het slachten van een varken komt blijkbaar wel in een tempelrelief voor, maar ik zie geen referentie.

Als alternatief voor een nijlpaard bij het slachten van Seth?

Inderdaad, in de context van "Horus in triumph over Seth".
Heraclius

Volgende

Terug naar Het dagelijkse leven