Rechtspraak

Moderator: yuti

Rechtspraak

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Apr 22, 2007 4:50 pm

In verband met de rol van politie in het oude Egypte werd op ons forum dit al besproken:
viewtopic.php?t=732&mforum=prkmthetegyptef

Als er geen politie was die de burger beschermde in burgerlijke zaken, hoe kon een slachtoffer van diefstal, fysieke bedreiging, zwendel of niet nagekomen zakelijke transactie, zijn gelijk halen?

Hij had twee middelen tot zijn beschikking:
1) zich wenden tot een persoon met autoriteit,
2) zijn zaak voor een rechtbank brengen,
3) een orakel raadplegen.

De hulp van personen met autoriteit
Iedereen die een vorm van autoriteit bekleedde, kon – al of niet bindende - raad geven, zoals de voormannen in Deir el-Medina, de chefs van de politie, bepaalde schrijvers, …

Rechtbank
In principe kon iedereen iedere persoon voor een rechtbank dagen om zijn of haar gelijk te halen. Dit gebeurde meer onder sociaal gelijken en van hoog naar laag op de sociale ladder dan van laag naar hoog.

Er waren twee soorten rechtbanken waarop beroep gedaan werden: de plaatselijke en die waarin de vizier plaatsnam.
- De ‘kenbet’ was een plaatselijke rechtbank waarbij mensen tezamen gebracht werden om recht te spreken, weeral samengesteld uit bovenvermelde personen met autoriteit.
- De rechtbank waarin de vizier zetelde werd enkel samengebracht naar aanleiding van belangrijke zaken, zoals erge misdaden tegen de staat (bijvoorbeeld tempel- of grafroof), en burgerlijke zaken waarbij de plaatselijke rechtbanken geen raad wisten.

De procedure was dat iemand die zich onrecht aangedaan voelde, verzocht om een rechtbank te doen samenkomen, zijn zaak voorlegde met bewijzen en getuigen, waarna de aangeklaagde zich mocht verdedigen.
Eventueel werd door de rechtbank zelf een verder onderzoek ingesteld, waarna de uitspraak volgde. Van deze uitspraak (en de procedure) werd o.a. in tempels een archief bijgehouden; in Deir el-Medina bijvoorbeeld werden de uitspraken van de rechtbank op ostraca bewaard.

Een van beide partijen kon altijd in beroep gaan. Hierdoor – en door het feit dat de veroordeelde zijn straf (zoals het vergoeden van het slachtoffer) niet altijd nakwam - konden sommige zaken soms jaren aanslepen.

Hierbij dient opgemerkt dat, naast dat er gestreefd werd naar de toepassing van Maat, er aanduidingen zijn – zoals de gelijk opgelegde straffen - dat een soort van wetboek bestond zodat naar uniforme strafmaatregel gestreefd kon worden, maar een dergelijk ‘boek’ is nooit teruggevonden.

Orakel
Het lijkt erop dat in Deir el-Medina bijvoorbeeld hierbij ostraca met een uitspraak voor en tegen de beschuldigde in twee verschillende richtingen gelegd werd, zodat (een godsbeeld of) het rondgedragen beeld van de vergoddelijkte Amenhotep I knikte in de richting van de juiste uitspraak, of indien een simpele ja of nee verlangd werd op een vraag: voor- of achterwaarts bewegen.
Hierbij dient in gedachten gehouden dat in een kleine gemeenschap zoals Deir el-Medina iedereen iedereen kende, zodat de dragers van het beeld waarschijnlijk ook wel een beetje de achtergrond van de zaak kenden, zoniet erover ingelicht waren of een voorkeur hadden in de uitspraak.

Dit laatste was misschien ook, althans in Deir el-Medina, de grootste reden waarom meestal de raad van autoriteiten en de uitspraken van de rechtbank of van het orakel nageleefde werden: privacy was onbestaand en iedereen was op de hoogte van wat een ander overkwam.

Er werd ten andere ook van de uitspraken van het orakel archieven vastgelegd: hierdoor weten we van het bestaan ervan, maar niet met volledige zekerheid van hoe het orakel precies in zijn werk ging.

Een orakel legde geen straf vast – dat werd misschien gedaan door de omstaanders of door een persoon met autoriteit - en een ander verschil met de rechtbank was dat tegen een uitspraak van het goddelijke orakel niet makkelijk beroep kon aangetekend worden.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin
 
Berichten: 6379
Geregistreerd: Do Mrt 23, 2006 3:16 pm
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Rechtspraak

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jul 07, 2017 6:03 pm

Loktionov Alexandre Alexandrovich, May my nose and ears be cut off: Practical and “supra-practical” Aspects of Mutilation in the Egyptian New Kingdom, Journal of the Economic and Social History of the Orient, 2017, 60/3, p. 263–29
http://booksandjournals.brillonline.com ... 9-12341426
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin
 
Berichten: 6379
Geregistreerd: Do Mrt 23, 2006 3:16 pm
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Rechtspraak

Berichtdoor gaspard » Do Jul 13, 2017 10:40 pm

Interessant ivm jurisdictie in het Oude Egypte is de thesis (2014) van AJ.Van Loon van de universiteit van Leiden (pdf)
URL : https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstr ... sequence=1
Gebruikers-avatar
gaspard
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: Vr Aug 24, 2007 4:26 am


Terug naar Het dagelijkse leven

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten

cron