De menat

Ook: Nubië - latere periode

Moderator: yuti

De menat

Berichtdoor yuti » Zo Jun 24, 2018 3:12 pm

Afbeelding

Tegengewicht Menat-halssnoer
Brons
Egypte, Athribis
Ptolemeische periode (4de tot 1ste eeuw v. Chr.)
Antwerpen (het Mas)

Afbeelding

Menat symbolen 356-178-179
Le musée de Boulogne sur Mer
Inv. 356-178-179

Afbeelding

Menat tegengewicht

Brons.
H: 13,4 cm, W: 4,6 cm.
New Kingdom, einde 18de- 19th dynastie.
Entdeckungen. Ägyptische Kunst in Süddeutschland
(exhibition cat. Munich, 1985), n° 79
(1300-1100).

Afbeelding

Green glazed composit (faience)

H: 7,1 cm, W:(max) 3,6 cm.
Late Periode 26stE dynastie ca. 550 v. Chr.
Private collectie

De Menat:

De menat als voorwerp:
Als je een menat louter als voorwerp bekijkt, dan kan je stellen dat het een halsketting is dat bestaat uit meerdere parelsnoeren, oorspronkelijk in een tegengewicht eindigt en op de rug of over de schouder hangt. Toch is het iets meer dan dat. Een menat is niet enkel een juweel maar ook een muziekinstrument, een cultusobject en een fetisj. Het maakt bij het schudden een klapperend geluid dat je kunt vergelijken met een sistrum.

Onderdelen van de menat.
- Parelsnoeren
- Tegengewicht(en)
- Spacer

Het dragen van de menat:
afbeeldingen zijn te vinden bij priesters, priesteressen, vereerders van Hathor, koningen, koninginnen, prinsessen (komt echter zelden voor), muzikanten ( mannen en vrouwen),danseressen en opperdansers.

De wijze waarop een menat wordt gedragen:
- In de hand, als muziekinstrument al dan niet gecombineerd met een sistrum.
- Rond de hals, parelsnoer vooraan. (Het Parelsnoer wordt soms vervangen door bat (Hathor-sistrum). Soms is er een tegengewicht voor en achter, soms een koord met tegengewicht op de rug (bij koe of stier).
- Als offer op de hand van godin tegenover de koning, van de koning tegenover de godin en van koningin aan de koning.
- Als offer op een plaat door Isis vóór Osiris.
- Met opgeheven hand: godin naar de koning, godin naar god, godin naar overledene, koning naar godin.
- Op de schouder en opgeheven hand, bij veel godinnen.
- Op de schouder bij Ptah-Sokar-Osiris.
- Op de schouder bij de opperdanser (priester).
- Over de hand bij godsgemalinnen, in grafkappelen e.d.

Voorstellingen van de menat te vinden op:
- tempelreliëfs.
- steles.
- schijndeuren.
- grafschilderingen.
- sarcofagen.
- lijkwaden.
- papyri.
- piramidions.
- munten.
- emblemen.

- Als cultusobject.
- Als sieraad.
- In cryptes.

Ancient Egypt Masterpieces from Collectors and Collections- Jacques Billen BAAF Organisation asbl Brussels
Aldred, Juwelen
LA IV (1982)
L.Lamy Egyptian mysteries
BIFAO 6251953 Origin et la signification du contrepoids de collier menat
prof. W.G. Materiele geruigenissen van de Hathorcultuur : het menathalssnoer
Gebruikers-avatar
yuti

Re: De menat

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Jul 03, 2018 5:50 pm

Het eerste herinner ik me niet in het MAS Antwerpen vind ik ook niet terug in mijn foto's, maar het is van 2011 geleden dat ik er geweest ben. Bedankt Yuti, die zal ik gemist hebben.
De tweede set vind ik inderdaad terug in Boulogne sur Mer en de vierde foto is genomen op de Brussels Ancient Art Fair 2012, staat in de catalogus op p.147.
In welk museum heb je de derde foto genomen, als ik dat vragen mag Yuti?

Een reliëf in het Louvre Paris B 77 uit het Middenrijk toont dat het tegengewicht toen nog iets anders konden zijn dan zo'n (enkelvoudig) tegengewicht:
http://cartelen.louvre.fr/cartelen/visi ... &langue=fr

Afbeelding

Afbeelding

In Thebaanse Tombe TT 55 van Ramose zijn drie jongedames te zien, met een menat.

Afbeelding

In TT 96 van Sennefer staat echtgenote Sentneferet twee keer afgebeeld met een menat.

Afbeelding

Afbeelding

Een welbekende in TT 339 van Inherkha, met een scarabee als tegengewicht.

Afbeelding

En een intact exemplaar ! Uit de regeringsperiode van Amenhotep III, gevonden bij huizen in Malqata, Thebe West.
Metropolitan New York 11.215.450 (foto's genomen op tentoonstelling Musiques!, Louvre Lens viewtopic.php?f=38&t=3788
https://www.metmuseum.org/art/collectio ... &pos=1

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Di Jul 03, 2018 6:41 pm

Philip
Het voorwerp (exh. cat.Munich 1985-nr 79) komt uit de tentoonstelling 'Ancient Egypt Masterpieces from Collectors and Collection - Jacques Billen BAAF Organisation asbl Brussels)
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Jul 05, 2018 2:50 pm

Yuti schreef:
Het voorwerp (exh. cat.Munich 1985-nr 79) komt uit de tentoonstelling 'Ancient Egypt Masterpieces from Collectors and Collection - - Jacques Billen BAAF Organisation asbl Brussels

De Brussels Ancient Art Fair 2012 inderdaad, ik had het niet herkend. Wordt beschreven in de tentoonstellingscatalogus door Dr. Claire Derriks op p. 103.
viewtopic.php?f=25&t=2827

De reden waarom ik je dit vroeg Yuti was om er mogelijk iets te kunnen over lezen, want ik dacht dat het hier misschien om een amulet zou kunnen gaan, dus niet om een onderdeel van een volledig halssnoer. Claire Derriks heeft het echter zeer beslist over een tegengewicht.
De achterkant is ook versierd, zij het niet zo uitgewerkt. Zie foto hieronder.
Op de voorkant van het tegengewicht staat onderaan tekst, maar de cartouche is niet ingevuld. Zie foto hieronder.

Afbeelding

Afbeelding

Wat wel amuletten zijn denk ik, zijn die op jouw tweede foto uit Boulogne-sur-Mer. Zie mijn foto hieronder van de vitrinekast waarin ze zich bevonden toen ik er was. Te klein voor een echt tegengewicht neem ik aan. Die amuletten verschenen vanaf Ramessidische tijd.

Afbeelding

En dat is denk ik eveneens zo met het zeven centimeter hoge faience voorwerp op jou vierde foto, Yuti.

Yuti schreef:
Een menat is niet enkel een juweel maar ook een muziekinstrument, een cultusobject en een fetisj.

Ook een begrip. Bijvoorbeeld in scènes waarin goden de koning het halssnoer aanbieden, moet denk ik eerder een begrip gezien worden dan een voorwerp. Beteugelend naar de godheid toe of regeneratie en bescherming gevend naar de koninklijken toe.

Verschillende scènes met een menat te zien in Karnak tempel en Luxor tempel. Waaronder deze…

Een mooie vind ik die in de kapel van Osiris Heqadjet: Shepenwepet I wordt de menat van Isis aangeboden waarbij ze elkaars hand vasthouden. Shepenwepet I draagt een korte pruik met uraeus en de Hathorschijf met de dubbele pluimen. Isis draagt de gierkap met Hathorschijf en hoorns.
Afbeelding

Hathor met menat op de Rode Kapel van Hatsjepsoet, nu in het OpenLucht Museum van de Amontempel van Karnak.
http://sith.huma-num.fr/karnak/1258
viewtopic.php?f=10&t=3095
Afbeelding

Ahmes-Nefertari (viewtopic.php?f=10&t=1067) met menat en sistrum in het grote barkstation van Ramses III in de voorhof van de Amon tempel van Karnak, P&M II, p.32 (81).
Afbeelding

In de tempel van Luxor is deze dubbelscène te zien: in de Moetkapel biedt een zittende Moet twee keer Amenhotep III (niet op foto) het menat halssnoer aan.
Afbeelding

Moeilijk te zien misschien: in de “geboortekamer” van de tempel van Luxor, Amenhotep III loopt voor Moet die hem menat aanbiedt.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Taa Seqenenre » Za Jul 14, 2018 2:27 pm

Philip Arrhidaeus schreef:
Yuti schreef:
Een menat is niet enkel een juweel maar ook een muziekinstrument, een cultusobject en een fetisj.

Ook een begrip. Bijvoorbeeld in scènes waarin goden de koning het halssnoer aanbieden, moet denk ik eerder een begrip gezien worden dan een voorwerp. Beteugelend naar de godheid toe of regeneratie en bescherming gevend naar de koninklijken toe.

Maar het blijft een halssieraad, geen begrip.
Het is door het geven (of het beroeren) van het "juweel, maar ook een muziekinstrument, een cultusobject en een fetisj" dat de goden gunstig gestemd worden, precies zoals Yuti zegt.
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jul 16, 2018 6:47 pm

Taa Seqenenre schreef:

Maar het [menat] blijft een halssieraad, geen begrip.
Het is door het geven (of het beroeren) van het "juweel, maar ook een muziekinstrument, een cultusobject en een fetisj" dat de goden gunstig gestemd worden, precies zoals Yuti zegt.

Toch wel denk ik. Voorbeelden van twee van de bekendste…

Op foto 1 hieronder wordt farao Seti I in zijn dodentempel in Thebe een anch teken onder de neus geschoven. Of het nu gaat om in oorsprong een sandaal zoals beweerd wordt of naar mijn idee een navelstreng ( viewtopic.php?f=18&t=1713 ) , men gaat niet concluderen dat hier een voorwerp aangeboden wordt, maar eerder een begrip, namelijk leven.

Op foto 2 Ramses IX in KV6 met de godin Maät. Ook hier is duidelijk dat evenwicht en orde aangeboden wordt en niet de godin zelf of een beeldje ervan.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

sistrum

Berichtdoor yuti » Di Jul 17, 2018 5:05 pm

Sarcofaagdeksel van Isis - afbeelding sistrum

Afbeelding

De vrouw van Thoetmosis werd vernoemd naar de godin Isis en op haar antropoïde sarcofaagdeksel wordt ze afgebeeld met twee verschillende sistrum-rammelaars. Deze percussie-instrumenten werden gebruikt tijdens heilige riten en bewijzen haar rol als zangeres in de Amon-tempel. De ogen waren ooit in andere materialen geïntroduceerd en sporen van pigment zijn nog steeds aanwezig. Het onderste deel van het deksel en de kist bevinden zich nog steeds in het graf.
Museo Egizio di Torino
http://collezioni.museoegizio.it/eMuseu ... &sp=1&sp=F

Cat 2205 - Graniet - 19de Dynastie - regering van Ramses II (1279-1213 v. Chr.) Grafnummer 32 - El-Khokha
Gebruikers-avatar
yuti

Terug naar Algemene onderwerpen