beeldspraak

Ook: Nubië - latere periode

Moderator: yuti

beeldspraak

Berichtdoor carola » Za Okt 27, 2007 3:27 pm

Sinds jaar en dag probeer ik de logica van het oude-egyptische denkpatroon te benaderen door simplistisch te denken (in eenvoud), omdat mijn inziens we soms te ver en te ingewikkeld bepaalde vraagstukken benaderen over hoe en wat. Neem bijvoorbeeld de sfinx, los staand van het feit waar deze voor zou staan binnen de egyptologie zie je een leeuw in ruste. Als je kijkt naar een kat die dezelfde houding aan kan nemen dan is dat geen wakende actieve houding, maar een 'wachtende' houding ofwel 'afwachtende' houding. Je zou hier bijvoorbeeld het werkwoord 'wachten ofwel afwachten' in kunnen lezen. Heeft iemand anders wel eens zo naar beelden en hun spraak gekeken en/of weet iemand of hier al eens iets over geschreven is en/of iemand hier al eens een studie naar gedaan heeft?
carola

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Okt 27, 2007 8:18 pm

Misschien dat de sfinx ‘wacht’ op de opkomst van de zon; hij kijkt naar het oosten.

De bijhorende sfinx-tempel is ook op een oost-west as gebouwd, met twee heiligdommen op diezelfde as.

Hierbij moet de belangrijkheid van Re niet vergeten worden in deze periode: Chafre of Khafre (ook: Chephren) ‘verschijnend als Re’.

Twee artikels van Mark Lehner zijn hierover interessant:
'Piramides, een compleet overzicht van alle Egyptische piramides', zijn boek, p. 127 - 133,
en een artikel van hem in
'De Schatten van de Piramiden', 2004 onder redactie van Zahi Hawass, p. 172 - 189.
Het eerste boek is nieuw te koop bij 'De Slegte' voor 10 euro dacht ik.
Het tweede - met prachtige foto's - is hier en daar te vinden in de 'Boekenvoordeel' winkels.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Okt 27, 2007 8:31 pm

Dit was ik nog vergeten ... over het oud-Egyptische denken heb ik een tijd geleden gelezen:

'Over de Oud-egyptische Denkwereld', door Erik Hornung, Uitgeverij Peeters Leuven, 1995. (Oorspronkelijk 1989)

Heb ik verleden week nog zien liggen daar.
http://www.peeters-leuven.be/

Inhoud:
De Sleutel: Woord en Beeld
Over de Oorsprong der Dingen
De Kracht der Magie
Tijd en Eeuwigheid
Grenzen en Symmetrie
Een Tocht door het Hiernamaals
De Tempel als Kosmos
Maät - Gerechtigheid voor Allen?
Geschiedenis als Ritueel Feest
Goddelijke Dieren
De Mens: Vis en Vogel
Generaties van Schrijvers ...

Dit boek zal géén antwoord geven op jouw vraag, maar is wel leuk - maar misschien niet gemakkelijk - om lezen.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor carola » Za Okt 27, 2007 9:33 pm

Erik Hornung is een aanrader voor iedereen! En zijn boek over de oud-egyptsche denkwijze is een prettig en zeer goed leesbaar boek. In Nederland verschijnt er eerdaags bij uitgeverij Synthese wederom een vertaling van zijn boek, maar dat terzijde.

Maar wat ik letterlijk bedoel te zeggen is dat de beelden op zichzelf ook een hyroglief betreffen en dus ook woorden herbergt als het ware. Maar het is een mooi gegeven dat hij/zij wacht op de opkomende zon. Maar waar is dan zijn/haar tegenhanger? Ik ben er van overtuigd dat de Oude Egyptenaren een universele taal uitdrukken, die voor degenen die zich erin willen verdiepen begrijpbaar zal zijn zonder babylonische spraakverwarring. Neem als voorbeeld het woord Ma-a-t, je spreekt dit conform de afspraak uit als Maa-at, het stompt dus af aan het eind, terwijl de klank mooier is als je het precies andersom uitspreekt, dus Ma-aat, maar ik glij nu af naar iets heel anders dan de bedoeling van mijn vraag was.

Ik bedoelde dus letterlijk het uitbeelden van woorden, begrippen.
carola

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Okt 28, 2007 1:50 am

Carola schreef:
Maar wat ik letterlijk bedoel te zeggen is dat de beelden op zichzelf ook een hyroglief betreffen en dus ook woorden herbergt als het ware.

Als voorbeeld het beeld JE 64735 van Ramses II welke Montet in Tanis vond:
http://touregypt.net/Featurestories/picture08122003.htm
http://www.araldodeluca.com/root/archiv ... ?img=20711
Ramses draagt Re op het hoofd, is afgebeeld als mes en houdt de su plant vast: Ramessu = Ramses.

Beeldend uitbeelden:

Mark Lehner schrijft in ‘Piramides’ p. 129-130:

Terwijl ik in Gizeh aan het werk was, ontdekte ik dat vanaf de Sfinxtempel gezien tijdens de equinoxen (21-22 maart en 21-22 september) de zon aan de zuidelijke voet van de piramide van Chephren ondergaat op de as van de Sfinxtempel. Precies op hetzelfde moment versmelten de schaduw van Sfinx en piramide, beide symbolen van de koning, tot één silhouet.
...
Op het moment dat de zon in de zomer het hoogste punt bereikt gaat hij drie dagen lang op dezelfde plek aan de horizon onder voordat deze plek naar het zuiden opschuift. Gezien vanaf de Sfinxtempel gaat de zon gedurende deze drie dagen halverwege de grootste twee piramides van Gizeh onder. Hier kan sprake zijn van toeval of opzet, maar het patroon dat ontstaat is de hiëroglief voor horizon, akhet, de zon tussen de twee bergen. Akh betekent verheerlijken; akhet was de plaats van de verheerlijking en bovendien een omschrijving van ‘tombe’. Akhet of horizon was de naam die is gegeven aan de Grote Piramide van Cheops.

Maar misschien was dit de oude Egyptenaren al vroeger opgevallen dan Mark Lehner: vanaf het Nieuwe Rijk wordt de sfinx geïdentificeerd met Horemakhet – Horus in de horizon – of Harmachis.

Zahi Hawass schrijft in ‘De geheimen van de Sinx’ in ‘De Piramiden van Egypte’, Alberto Siliotti, 1997, p.68-69:
De Sfinx stelt Chephren voor als de god Horus die offers brengt aan zijn vader Cheops, de incarnatie van Re die oprijst en ondergaat aan de horizon.
en verder:
Omdat Chephren de zoon van Cheops was en Horus de zoon van Re, lijkt het redelijk dat, indien Cheops gelijk is aan Re, Chephren dezelfde was als Horus : zo kan Chephren geïdentificeerd worden met de Sfinx.

Carola schreef:
Maar het is een mooi gegeven dat hij/zij wacht op de opkomende zon. Maar waar is dan zijn/haar tegenhanger?

De ondergaande zon.
In de tempel zijn er twee heiligdommen in een oost-west oriëntatie.
De opgaande zon = Chepri,
de ondergaande zon = Atoem.

Maar het antwoord op je eerste vraag
Heeft iemand anders wel eens zo naar beelden en hun spraak gekeken en/of weet iemand of hier al eens iets over geschreven is en/of iemand hier al eens een studie naar gedaan heeft?
moet ik je schuldig blijven, ik kan je niet zo direct een werk hierover aanbevelen.
Iemand anders?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor carola » Zo Okt 28, 2007 2:32 pm

Dank Philip voor de verwijzing naar het beeld JE 64735 van Ramses II..., prachtig. Het meest intrigerende vind ik het uitbeelden van 'overpeinzing' middels de vinger die bij zijn mond gehouden wordt.
Mijn inziens verbeeld de sfinx niet louter Chephren (Kafre), maar is het gezicht een vermening van 2 gezichten (vrouwelijk en mannelijk) die diagonaal schuin naar elkaar toevloeien. Bij goede waarneming (geen verbeelding) zie je zelfs dat de ene kant ietwat meer vooruit steekt dan de andere kant (en profiel). Ik kan niet anders meer naar het gezicht van de sfinx kijken zonder er twee te zien.
Het meest geweldige beeld (wellicht is dat van Ramses daarop geinspireerd geweest) is dat van Chephren zelf die Horus beschermend achter zich heeft, dat beeld is zo uniek en overstijgt elk ander beeld (persoonlijke smaak), omdat vanuit elke andere positie het gezicht een nieuwe facade toont, ofwel geheel nieuwe uitdrukking weergeeft en niet te vergeten zijn glimlach. In het Allard Pierson Museum in Amsterdam staat een replica die op geen enkele wijze hetzelfde toont als het originele beeld in levende lijve (paradoxaal eigenlijk) of een foto, maar wederom glij ik een beetje af.
Ben heel benieuwd of er anderen aanvullende interesse questies of soortgelijke bezichtingen ervaren en voorgaand aan de beeldspraak zelf zo ook woorden of verbeeldingen ervaren?
carola

Terug naar Algemene onderwerpen