Kronen ?

Ook: Nubië - latere periode

Moderator: yuti

Kronen ?

Berichtdoor Jef » Wo Nov 14, 2007 1:53 pm

Ik vraag me af.......... zijn er ooit wel eens kronen gevonden :?:

Ik bedoel dan die kronen (de witte, rode of blauwe oorlogskroon) die ook gedragen kunnen worden.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Anneke » Zo Nov 18, 2007 10:21 pm

Voor zover ik weet is er nog nooit een kroon gevonden. Geen witte, rode, of dubbele kroon. Geen Khepresh (Blauwe) kroon, en zelfs geen simpelere kap of khat kroon.

Ik heb anderen wel horen suggereren dat dit misschien geen persoonlijke eigendommen waren? Misschien is dit net zo iets als de kroon juwelen in Engeland? Ze behoorden toe aan Egypte zelf?

Maar de vraag is dan wel wat er uiteindelijk mee gebeurt is. Ik heb nooit gelezen dat anderen (Assyriers, Perzen, etc) er mee aan de haal gingen.
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Rozette » Ma Nov 19, 2007 1:40 pm

Quote Anneke : Maar de vraag is dan wel wat er uiteindelijk mee gebeurt is. Ik heb nooit gelezen dat anderen (Assyriers, Perzen, etc) er mee aan de haal gingen.

Misschien waren deze kronen wel gedeeltelijk of geheel vervaardigd uit organisch materiaal. En zodus, waardeloos voor de Assyriers, Perzen en andere veroveraars.

Khat headress van Tutankhamun en zijn gouden "Temple band".
The golden temple band kept in place the royal headdress according to Volgelsang-Eastwood.
Tutankhamun's Wardrobe
Garments from the tomb of Tutankhamun
pg.65
G.M. vogelsang-Eastwood.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Jef » Di Nov 20, 2007 1:48 pm

Anneke schreef:Voor zover ik weet is er nog nooit een kroon gevonden. Geen witte, rode, of dubbele kroon. Geen Khepresh (Blauwe) kroon, en zelfs geen simpelere kap of khat kroon.

Ik heb anderen wel horen suggereren dat dit misschien geen persoonlijke eigendommen waren? Misschien is dit net zo iets als de kroon juwelen in Engeland? Ze behoorden toe aan Egypte zelf?

Maar de vraag is dan wel wat er uiteindelijk mee gebeurt is. Ik heb nooit gelezen dat anderen (Assyriers, Perzen, etc) er mee aan de haal gingen.

Al wat hierboven genoemd wordt vraag ik me ook af. Je hoort of leest er ook nooit wat over, en dat is wat me nu net bezig houd, en niet los laat.

In een van de boeken van Wilbert Smith wordt er wel gesproken over deze kronen als zijnde gevonden artefacten. Natuurlijk is dit maar fictie, maar het zet je wel aan aan het denken.

Misschien bij iemand als privebezit aanwezig ?

Kroonjuwelen zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn, maar dan zou je er toch wat over terug moeten kunnen vinden. Ik bedoel deze zouden dan toch ergens bewaard moeten zijn. En in voorstelling bij een kroning van een koning weergegeven zijn. (op tempelmuren of in tombe's)

Eigenlijk is het kronengebeuren net zo duister als hoe werden de Piramides gebouwd, hier is ook niets van terug te vinden, toch ???
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Anneke » Wo Nov 21, 2007 4:11 pm

Bedankt voor dat voorbeeld van de khat Rozette :)
Inderdaad een van de weinige "headdresses". Maar die lijkt me meer iets wat hij misschien prive droeg. Ziet er niet uit als iets wat hij op een staats functie zou dragen?

Er zijn ook kronen waarvan je hoopt dat ze fictief waren. Er zijn bijvoorbeeld afbeeldingen van Atef kronen gedragen door Akhenaten en Nefertiti, waarvan je voor hun algehele gezondheid hoopt dat die niet echt waren. Ze zien er groot genoeg uit dat als zelfs maar een gedeelte van goud gemaakt was, dit een heel gewicht moet zijn geweest.
In de inscripties lijkt het wel alsof ze met andere "hoofd bedekking" binnen kwamen en dan aleen tijdens het offeren van bepaalde votief beeldjes deze kronen op hadden.

Het zou dus kunnen dat deze kronen bij deze tempel hoorden? Maar dat is pure speculatie van mij :wink:
Gebruikers-avatar
Anneke

Berichtdoor Anneke » Wo Nov 21, 2007 4:21 pm

Ik moest ook aan de per-wer en per-neser denken.
Dit zijn twee "shrines" die boven en beneden egypte symboliseren.

Rozette had eens een artikel gevonden (op een ander forum):
LAe IV, 934-935, s.v. "Per-wer II": Originally holy shrine of Nekhbet, which
later was combined with a holy shrine of crowns of Hierakonpolis to the
actual per-wer as the Upper Egyptian holy shrine of the empire.
On specialoccasions (coronation of the king, sed festival) a per-wer was erected nearthe royal residence in which the king was crowned with the white crown atfirst, later with other crowns. Then the king visited chapels of the gods ofthe other parts of the country. We have not found any original per-wer yet,but we can deduce its appearance from hieroglyphic writings. It is areproduction of an archaic tent of an Upper Egyptian headman in the form ofa monster (elefant, rhinoceros?) on wooden props and hangings of mats.
http://www.rostau.org.uk/aegyptian-l/ar ... eek123.txt

Zouden dit misschien de shrines kunnen zijn waarin men de witte kroon (in de per-wer) en de rode kroon (in de per-neser) bewaarde?

Koningen werden weer gekroond tijdens hun Sed festival. In de tijd van Ramesses II werden de eerste festivals georganiseerd door Prins Khaemwaset.
Deze prins was ook:
wab-priest of the Per-Wer (shrine)
purifier of the Per-Neser (shrine)

Ik weet: geen bewijs. Maar het deed me wel denken.
Gebruikers-avatar
Anneke

Diadeem

Berichtdoor Jef » Za Nov 24, 2007 6:09 pm

Diademen zijn er wel gevonden !!! (KROONJUWELEN ?)

Dat vind ik dan weer opmerkelijk.
Werden deze in combinatie met de kronen gedragen ?

Je hebt het diadeem (met slang en gierenkop) dat op de mummie van Toetanchamon is gevonden. Is normaliter te zien in het Egyptische Museum, echter nu niet omdat het rondreist met de tentoonstelling "Das Goldene Jenseits "
Er zijn aanwijzingen dat hij het diadeem ook tijdens zijn leven gedragen heeft. Met name de technische details van de uitvoering en de stabiel contructie van dit diadeem wijzen in die richting.

Ook gevonden een diadeem wat toebehoorde aan princes Sathathoriunet, 11e dyn. uit het rijk van Amenemhat III

Nog eentje van Princes Khnumit. Gevonden in Dahshur, grafcomplex van Amenemhat II. 12e Dyn.
Gebruikers-avatar
Jef

Terug naar Algemene onderwerpen