Egyptische en Assyrische veroveringsscènes

Ook: Nubië - latere periode

Moderator: yuti

Egyptische en Assyrische veroveringsscènes

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Nov 05, 2008 7:27 pm

Toch interessant om eens naast elkaar te zetten:

A) Reliëf in het Ramesseum.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... _Dapur.jpg
http://www.hittites.info/Images/Seige_of_Dapur.jpg
De bestorming van Dapoer (bij de rivier Orontes) door de troepen van Ramses II

Over Dapoer waren we hier al even bezig:
viewtopic.php?t=727&mforum=prkmthetegyptef

B) British Museum WA 124928, uit Nineveh.
http://medialab.scu.edu/faculty/bgarnan ... hurbeg.gif
De bestorming van een Egyptische stad door de Assyrïers – Assarhaddon of Ashurbanipal? (663 v. Chr.?)
Of is het een ‘versterkte tempel’, zoals Medinet Haboe, indien daar centraal een pyloon zou afgebeeld zijn?
Onderaan zijn de Egyptische krijgsgevangenen en de gedeporteerde families te zien, afgehakte hoofden worden omhoog gehouden.

Op het Assyrisch reliëf zie je de soldaten de muren van de Egyptische versterking vernietigen. Ik meen nog gehoord te hebben van Egyptische sappeurs, maar vind er geen afbeeldingen van behalve misschien soldaten die onderaan de muren afgebeeld staan met hun schilden omhoog, misschien om zo de sappeurs bescherming te bieden.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Taa Seqenenre » Zo Nov 23, 2008 3:16 pm

Philip
afgehakte hoofden worden omhoog gehouden.

Ik heb dat nog gezien op andere Assyrische reliefs. Bij een audiëntie hingen hoofden in bomen als ik met dat correct herinner.

Helemaal niet Egyptisch dat is zeker.
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Zo Nov 23, 2008 7:49 pm

Taa Seqenenre schreef:
Ik heb dat nog gezien op andere Assyrische reliefs. Bij een audiëntie hingen hoofden in bomen als ik met dat correct herinner.

Klopt, dat zegt me ook iets ... ik vind het reliëf echter niet direct.

Maar dat de Assyriërs iets hadden met hoofden blijkt wel hier uit:
toen Ashurbanipal de Elamieten versloeg, sneuvelde de koning van deze laatsten en werd onthoofd op het slagveld:
Afbeelding

Het hoofd van koning Teuman van de Elamieten werd in de tuin van Ashurbanipal opgehangen (helemaal links):
Afbeelding

En het was duidelijk niet alleen het hoofd van de verslagen heersers dat van belang was (hier zijn het wel Babylonische slachtoffers):
Afbeelding

Nu, de Egyptenaren hadden een gelijkaardige gewoonte, getuige deze reliëfs in Medinet Haboe; Ramses III bij de afgehakte handen en ... van de verslagen vijanden:
Afbeelding

Afbeelding

Is het doordat wij een voorliefde voor de Egyptische geschiedenis hebben dat de Egyptenaren ons zachtaardiger overkomen? Of is het doordat de wreedheden bij de Assyriërs misschien wat nadrukkelijker uitgebeeld werden?
Afbeelding
In vergelijking:
viewtopic.php?t=918&mforum=prkmthetegyptef

Dit Assyrisch reliëf van een Elamitische stad na de verovering van Ashurbanipal, laat niets te raden over het lot van de stad zelf ... branden en afbreken.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Taa Seqenenre » Do Dec 04, 2008 4:35 pm

Philip Arrhidaeus schreef:Taa Seqenenre schreef:

Klopt, dat zegt me ook iets ... ik vind het reliëf echter niet direct.

Maar dat de Assyriërs iets hadden met hoofden blijkt wel hier uit:

Tof van je! Ja, ik heb ook wat gezocht in mijn boeken, maar kan de bewuste afbeelding niet meer vinden.
Er was meer dan een afgehakt hoofd in een boom te zien wanneer ik me dat correct herinner.

Je hebt gelijk wanneer je zegt dat er niet veel verschil zal geweest zijn tussen de oorlogswreedheid van de Assyriërs en de Egyptenaren. Misschien toch een verschil in meer gewoo zijn aan de oorlog van de volkeren in Mesopotamie door een opdeling in stadstaten en meer elkaar beconcurerende rijken dan een verenigd Egypte.
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Terug naar Algemene onderwerpen