kleitablet Amenhotep III

Ook: Nubië - latere periode

Moderator: yuti

kleitablet Amenhotep III

Berichtdoor achnatom » Vr Nov 13, 2009 7:17 pm

Ik ben gisteren naar de Egyptische collectie gaan kijken in het koninklijk museum voor kunst en geschiedenis in Brussel. Er ligt daar een klei-tablet uit het archief van Amarna (neem ik aan) waarin Amenhotep III 40 harem-vrouwen vraagt als diplomatiek geschenk.

Ik was eerder verrast toen ik de grootte van het tabletje zag. Ik dacht dat deze tabletten veel groter waren. Waren deze brieven altijd zo klein of was er niet echt een uniformiteit? En waarom waren ze zo dik? Was dit om ze beter te kunnen bakken zodat ze niet zouden barsten?
achnatom

Re: kleitablet Amenhotep III

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Vr Nov 13, 2009 8:37 pm

achnatom schreef:Ik ben gisteren naar de Egyptische collectie gaan kijken in het koninklijk museum voor kunst en geschiedenis in Brussel.

Je meent het...
Was het toevallig over de middag en met je vriendin? 8)
Dat waren zowat de enige anderen daar. :wink:
Sorry voor de nutteloze reply, maar vind het wel grappig.
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Vr Nov 13, 2009 8:38 pm

PS: ik was die jonge blonde god die heel de tijd klik-geluidjes produceerde. :roll:
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Berichtdoor yuti » Vr Nov 13, 2009 9:34 pm

Er zijn ongeveer een driehonderdtachtigtal Amarnabrieven gekend. Ze zijn meestal in Akkadisch spijkerschrift op kleitabletten geschreven en behandelen voor het merendeel de diplomatieke correspondentie ten tijde van het Nieuw Egyptische Rijk (18de dynastie).
Het kleitablet uit Brussel behandelt een brief van Amenhotep III aan Milkilu (ca 1400 v. Chr.)
De tekst bij het kleitablet zegt: Met dit spijkerschrifttablet (Inv. E.6753 – gift Baron A. Lheureux) richt de Egyptische farao zich tot zijn vazal Milkilu in het land van Gezer (Palestina), opdat deze hem 40 haremvrouwen zou sturen.
Waarom kleine tabletten?
Ik heb hierover nog nooit een wetenschappelijke verklaring gehoord. Ik kan me echter wel inbeelden dat de tabletten door hun grootte minder fragiel zijn, kleiner in gewicht, makkelijk om op te bergen en minder makkelijk om in te zien door vreemden. Je mag niet vergeten dat de afstanden tussen de twee landen behoorlijk groot was en de gevaren onderweg niet min.
Gebruikers-avatar
yuti

Re: kleitablet Amenhotep III

Berichtdoor achnatom » Za Nov 14, 2009 4:30 am

Sa-Tjaoe schreef:Je meent het...
Was het toevallig over de middag en met je vriendin?

Wel, ik ben (met mijn vriendin inderdaad) rond 13u binnen gekomen (ik had een hoed op), maar heb geen klik geluidjes gehoord. De Egyptische afdeling was sereen stil :)

yeti schreef:Ik heb hierover nog nooit een wetenschappelijke verklaring gehoord. Ik kan me echter wel inbeelden dat de tabletten door hun grootte minder fragiel zijn, kleiner in gewicht, makkelijk om op te bergen en minder makkelijk om in te zien door vreemden. Je mag niet vergeten dat de afstanden tussen de twee landen behoorlijk groot was en de gevaren onderweg niet min.

Ik dacht daarover inderdaad hetzelfde. Stel je voor dat de toenmalige '(post)bode' een ton aan post meezeulde; het zou weinig waarschijnlijk zijn dat hij zijn brieven veilig afgeleverd zou gekregen hebben. Maar 't is wel vreemd dat niemand ooit wetenschappelijk onderzoek gedaan heeft naar de grootte van de tabletten.
achnatom

Berichtdoor Anneke » Za Nov 14, 2009 11:01 pm

In de catalogus van het Alard Pierson Museum staat een klein stukje over deze tabletten. Ze vertellen niet direct waarom ze zo klein zijn, maar deze brieven zaten wel in een "envelop".

De foto van de brief met envelop laat zien dat het tablet in een doosje (ook van klei) zit waar het net in past. De catalogus vertelde ook dat op de buitenkant van het dekseltje van de envelop hetzelfde stond als in de brief. Men denk dat dit was om de authentiteit van de brief te verzekeren.
Gebruikers-avatar
Anneke

Terug naar Algemene onderwerpen