De sycamore boom, ook in hedendaagse tijden

Ook: Nubië - latere periode

Moderator: yuti

De sycamore boom, ook in hedendaagse tijden

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Dec 20, 2010 9:50 pm

Blijf bij me … niettegenstaande dit op het eerste zicht een postje is dat niets te maken heeft met het Oude Egypte, is het dat wel … vind ik ergens wel.

In een wijk in Caïro, Al Matariya (El-Matariya / Al-Matariyya), bevindt zich de Shagarat Mariam, of The Virgin’s Tree, m.a.w. de Boom van de Heilige Maagd.
Te vinden op net geen kilometer (in vogelvlucht) ten zuiden van de Obelisk van Sesostris I, bij Heliopolis.

Hier bevindt zich dus een boom die de tweede nazaat zou zijn van een origineel waaronder de Heilige Familie zou geschuild hebben … en enkele meters verder bevindt zich een Heilige Bron welke zou ontstaan zijn door toedoen van - of althans tijdens de aanwezigheid van – de Heilige Familie.

Ik moet zeggen: een rustig oord.
Toch zelf los van enige godsdienstige overtuiging welke mij die op deze plaats - en grote omgeving - zou beïnvloeden, vond ik het iets spiritueels hebben.

Na het bezoek werden we militairgewijs de zone uit begeleid.

Ik heb geen overzichtsfoto’s van de site hieronder geplaatst, indien iemand meer wil hebben … gewoon een seintje. Heel de site is uitvoerig gefotografeerd geweest.

De Heilige Bron … een van de plaatsen dus welke de Heilige Familie aangedaan zou hebben in Egypte.
Afbeelding

The Virgin’s Tree:
Afbeelding

Als ik het goed begrepen heb bevinden zich bij de huidige in goeie staat verkerende boom ook de vorige exemplaren waaruit de huidige gegroeid is. De uiterst rustige en zeer vriendelijke dame van dienst vertelde dat er in de boom namen gekerfd waren door de soldaten van Napoleon.
Afbeelding

In die boom bevinden zich vijgen:
Afbeelding

En een klein uitgedroogd exemplaar (ong. 1,5 - 2 cm) welke op de grond gevallen was heb ik als souvenir thuis onder een glazen stolpje:
Afbeelding

Nu waar ik naartoe wou … dezelfde rustige vriendelijke dame vertelde me dat dit een’ sycamore tree’ is. En dan moet ik niet ver zoeken om een min of meer gelijkaardig idee te vinden in het faraonisch geloof van het oude Egypte - gelinkt aan de sycamore …
De bekende afbeelding in KV34: Thoetmosis III die de borst krijgt vanuit een sycamore.
http://litscapeart.com/Artist/021/Egypt ... s_III.html

Of ook bij Sennedjem … niet de borst, maar voedsel aangeboden vanuit een sycamore.
http://www.osirisnet.net/tombes/artisan ... em1_03.htm
Op ¾ van de pagina … Ceiling, north side, based on Farid

Nog dit:
- Zowel Isis, Hathor en Noet werden gelinkt aan de sycamore.
- En het gaat hier over de ficus sycomorus:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ficus_sycomorus
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: De sycamore boom, ook in hedendaagse tijden

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Okt 16, 2013 6:01 pm

Ondertussen lijkt het dat de boom aan het afsterven is...

15/10/13
Polémique sur la nouvelle de la chute de l’arbre de la Vierge Marie dans le quartier de Mataria

http://www.bonjouregypte.com/ArticleDet ... leID=54416
La nouvelle de la chute de l’arbre de la Vierge Marie, qui se trouve dans le quartier de Mataria, a suscité une polémique parmi le peuple égyptien, d’autant plus que certains ont exploité ce sujet pour semer la zizanie confessionnelle durant cette période critique que traverse le pays.
Un des employés chargés de la protection de l’arbre de la Vierge Marie, ayant requis l’anonymat, a indiqué que toute nouvelle sur la chute de cet arbre était infondée.
Dans des déclarations au journal Al-Fajr, cet employé a souligné la chute d’un autre arbre datant de la visite historique de la Sainte famille en Egypte, affirmant que personne n’avait réussi à savoir la raison de sa chute; certains disent que c’est les eaux de drainage alors que d’autres indiquent c’est le vent.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Algemene onderwerpen