heka-scepter

Ook: Nubië - latere periode

Moderator: yuti

heka-scepter

Berichtdoor yuti » Do Sep 13, 2012 9:28 am

De heka-scepter en de Nekhakha (dorsvlegel) zijn items van koninklijke regalia in Egypte.
Koningen, Osiris en andere goden werden ermee geidentificeerd.
Dat is me wat me altijd voorstond.
Tot ik het graf van Meryre I bekeek en de tekening van Davies erbij nam.
Blijkbaar draagt Meryre aan beide zijden van de ingang van zijn graf EA4 (Noordelijke graven van Amarna)
(aanbidding van Aton en weergave van zijn status) de heka-scepter (en de waaier) als insigne van zijn ambt.
Het voorwerp wordt over zijn schouder gedragen (afbeelding aan de westelijke kant).

Afbeelding

(Davies-Rock tombs of Amarna)
Gebruikers-avatar
yuti

Re: heka-scepter

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Sep 13, 2012 7:09 pm

yuti schreef:De heka-scepter en de Nekhakha (dorsvlegel) zijn items van koninklijke regalia in Egypte.
Koningen, Osiris en andere goden werden ermee geidentificeerd.
Dat is me wat me altijd voorstond.
Tot ik het graf van Meryre I bekeek en de tekening van Davies erbij nam.
Blijkbaar draagt Meryre aan beide zijden van de ingang van zijn graf EA4 (Noordelijke graven van Amarna)
(aanbidding van Aton en weergave van zijn status) de heka-scepter (en de waaier) als insigne van zijn ambt.
Het voorwerp wordt over zijn schouder gedragen (afbeelding aan de westelijke kant).

Ik denk dat beide insignia samen moeten gezien worden.. een letterlijke weergave van zijn titel: waaierdrager van de koning.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: heka-scepter

Berichtdoor gaspard » Vr Jul 21, 2017 3:03 pm

Alberto Siliotti schrijft in zijn boek "The illustrated guide to the Valley of the Kings and the Theban Necropolises and Temples":
Heqa(sceptre) = symbol of royality characteristic of the god Osiris.
Nekhakha = flail = symbol of authority characteristic of god Osiris.
In Touregypt staat een artikel,dat uitgebreid uitleg geeft over 'the crook' en 'the flail'
De Heqa lijkt op een vleeshaak en de Nekhakha lijkt op een dorsvlegel.
Voor zover ik weet worden beide statussymbolen altijd SAMEN gedragen en is het vooral Osiris,die ermee afgebeeld wordt.
In QV44 is op het overgebleven deksel van de sarcofaag van prins Khaemwaset een kinderfiguur afgebeeld met de crook en de flail.
Gebruikers-avatar
gaspard

Terug naar Algemene onderwerpen