Bilal: hergebruikte stenen?

Ook: Nubië - latere periode

Moderator: yuti

Bilal: hergebruikte stenen?

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Feb 09, 2013 8:43 pm

Op de oostoever van de Nijl ten oosten van het eiland El Heisa, tussen de twee dammen ten zuiden van Aswan, is deze aanlegsteiger met een versteviging van de berghelling en omhoog leidende trappen te zien. Vanuit de verte leek dit een vrij recent bouwwerk, maar wat ons er naartoe deed varen waren de rotsblokken die zo plompverloren voor de aanlegsteiger uit het water staken (rotsinscripties? :wink: ), en het feit dat het van ver leek of er twee bouwstijlen waren: de helling en het plateau van de aanlegsteiger.
Afbeelding

Het duidelijk moderne gedeelte:
Afbeelding

Het plateau van de aanlegsteiger, op het eerste zicht andere stenen ter ommuring van het plateau, en duidelijk onderhevig geweest aan veel meer slijtage dan de rest - door het hoogstaande water?
In de verte, ongeveer in het midden van de foto, is een minaret van Bilal zichtbaar.
Afbeelding

Zicht richting Nijl, weg dus van de helling met de trappen. Overgebleven stenen van de vloer van het plateau zijn zichtbaar:
Afbeelding

De noordoostelijke hoek van het plateau, met een lager gelegen gedeelte, en grotere stenen:
Afbeelding

De stenen die een versteviging aan de constructie verlenen, en die me door hun gaten van zwaluwstaartverbindingen deden denken aan een mogelijk oudere constructie, of hergebruik van oudere stenen omdat die gaten meestal niet bleken tegenover elkaar te liggen:
Afbeelding

Hergebruik van een oudere constructie of hergebruik van oudere stenen?
Of ben ik nu te veel amateur-archeoloog aan 't spelen?
Dat kan makkelijk hoor, die neiging heb ik. :wink:
Iemand die hier iets meer van weet ... van harte welkom.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Algemene onderwerpen