Openlucht Museum Karnak archeologisch onderzoek?

Ook: Nubië - latere periode

Moderator: yuti

Openlucht Museum Karnak archeologisch onderzoek?

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Mei 24, 2013 1:13 pm

Weet iemand of het terrein in Karnak waar zich nu het Openlucht Museum bevindt ooit archeologisch onderzocht geweest is?

Vanaf de Eerste Pyloon wijkt het zuidelijk gedeelte van de grote ommuring van Nectanebo I uit naar het westen om de Opet tempel te kunnen omvatten, maar waarom gebeurde dat met het noordelijk gedeelte vanaf de eerste pyloon? Dat omvat nu het Openlucht Museum, maar wat kan daar eerder gestaan hebben? Of ging het enkel om een gedeeltelijke symmetrie te brengen in de ommuring?

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Openlucht Museum Karnak archeologisch onderzoek?

Berichtdoor ancheperoere » Vr Mei 24, 2013 5:25 pm

Of symmetrie hier van doorslaggevende betekenis was, kan ik me niet voorstellen. ER is in de tempel sprake van een hoofdas en een dwaras. Verder zijn verschillende tempels over het terrein verspreid. Het is een kostbare ingreep op zo'n muur te verlengen, daar moet vast een reden voor zijn geweest. Misschien een nog onbekende tempel???
ancheperoere

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Jun 04, 2013 5:26 pm

ancheperoere schreef:Of symmetrie hier van doorslaggevende betekenis was, kan ik me niet voorstellen. ER is in de tempel sprake van een hoofdas en een dwaras. Verder zijn verschillende tempels over het terrein verspreid. Het is een kostbare ingreep op zo'n muur te verlengen, daar moet vast een reden voor zijn geweest. Misschien een nog onbekende tempel???

Dat hoop ik ook. Maar het lijkt me ondoordacht om - indien dit het geval is - monumenten her op te bouwen (of blijven opbouwen) op niet onderzochte grond.

Net buiten de ommuring staat daar ten noorden van het Openluchtmuseum een Heiligdom voor Thot. Terwijl ik er langs gepasseerd moet hebben begin 2012 (per auto op weg naar het Montoe-complex), heb ik het niet opgemerkt. Wist toen jammer genoeg niet eens van het bestaan af. :oops:

http://www.cfeetk.cnrs.fr/index.php?page=projets

http://www.cfeetk.cnrs.fr/index.php?page=axe-4-theme-2
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Vr Aug 02, 2013 11:52 pm

Dit heiligdom van Thot is mij ook nog nooit opgevallen. Ik heb het nu genoteerd en zal er in Oktober zeker naar op zoek gaan. Ik kan me dan ook nu geen voorstelling van maken wat de omvang er van is, en waarom ik het nog nooit gezien heb.
Gebruikers-avatar
Jef

Terug naar Algemene onderwerpen