Sfinxenlaan te Karnak en Luxor

Ook: Nubië - latere periode

Moderator: yuti

Nieuwe sfinxen opgegraven bij aanleg van sfinxenlaan

Berichtdoor gaspard » Di Nov 16, 2010 11:01 pm

Ik kreeg nog een artikel doorgemaild over de 12 gevonden sfinxen in Luxor :cry:
URL : http://www.lchaim.nl/
Gebruikers-avatar
gaspard

Re: Sfinxenlaan Luxor

Berichtdoor Jef » Wo Nov 17, 2010 9:30 pm

Er schijnt een weg gevonden te zijn die van de sfinxenlaan naar de nijl loopt.

Iemand al iets over gehoord of gelezen ?
Gebruikers-avatar
Jef

Sfinxenlaan Luxor

Berichtdoor gaspard » Wo Nov 17, 2010 10:21 pm

Jef
Wil je even in de board index naar onder scrollen en clicken op(recente)ontdekkingen :lol:
Ik heb daar een aantal een aantal posts geplaatst over die weg
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor gaspard » Vr Jun 17, 2011 5:55 pm

Ik heb nog een interessant artikel hoe men in het centrum van Luxor te werk is gegaan voor de aanleg van de Sfinxenlaan.
URL : http://www.zita.be/nieuws/buitenland/13 ... route.html
Gebruikers-avatar
gaspard

Sfinxenlaan Luxor

Berichtdoor gaspard » Vr Jun 17, 2011 8:46 pm

Een ander artikel belicht wat de bewoners van het centrum van Luxor hebben moeten doorstaan ivm.het plan van Hawass om de Sfinxenlaan te kunnen aanleggen.
URL : http://ipsnews.net/news.asp?idnews=56123
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Jef » Ma Jul 04, 2011 10:07 pm

Ik ben geïnteresseerd in foto's van de situatie voor het opgraven van de sfinxenlaan. En dan met name van het stuk van de Savoymarket (is ter hoogte van het Emiliohotel) tot aan de Luxor tempel. Ook foto's van het parkje dat achter de Luxor tempel lag, waar nu dat grote plein ligt.
Er zijn daar zoals jullie weten veel gebouwen gesloopt, er liggen daar enkele herinneringen van ons aan de oude tijd. Vandaar de vraag.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor gaspard » Zo Okt 30, 2011 2:00 pm

Ik heb nog een interessante link ivm de manier waarop men te werk is gegaan in Luxor vooraleer men kon beginnen met het aanleggen van de Sfinxenlaan.
URL : http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2 ... sfinxroute
Gebruikers-avatar
gaspard

Sfinxenallee

Berichtdoor yuti » Zo Dec 25, 2011 10:04 am

Tijdens een inspectie op de archeologische sites van Luxor heeft de minister van Oudheden Mohamed Ibrahim aangekondigd dat de Sfinxenallee gedeeltelijk opengesteld zal worden voor het publiek medio maart.
http://english.ahram.org.eg/NewsContent ... March.aspx
(Ahram Online 25 december 2011)
Gebruikers-avatar
yuti

Re: Sfinxenlaan te Karnak en Luxor

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Feb 25, 2012 8:51 pm

Enkele foto's januari 2012.

Het rode punt is de plaats van waaruit de foto's getrokken werden.
Afbeelding

Op de eerste foto kijk je vanuit dat punt richting Karnak tempel. Je kijkt dwars op de eerste pyloon van Karnak, de ene helft van de pyloon van Chonsoe tempel is te zien en de poort van Ptolemaeus III Evergetes.
Een foto (genomen vanop de pyloon van Chonsoe tempel) van de 'oude' toestand is hier te zien: viewtopic.php?f=30&t=189&start
Afbeelding

Voor de tweede foto heb ik me 180° gedraaid richting Luxor tempel. Ik wist dat de sfinxenlaan niet helemaal recht van Chonsoe naar Luxor liep, maar is er hier sprake van een hoogteverschil met voorgaande? Stond hier een gebouw? Of een bassin met verbinding met de Nijl?
Afbeelding

Een paar meter opschuiven dan, en je kijkt rechtstreeks naar Luxor tempel.
Afbeelding

Nog wat verder op de sfinxenlaan richting Luxor tempel.
Afbeelding

De foto boven ingezoomd ... de sfinxenlaan leidt netjes naar het midden van de pyloon.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Di Feb 28, 2012 1:24 pm

Uit de beelden van Philip van januari 2012 moet ik concluderen dat men met het aanleggen van de Sfinxenlaan nog niet veel verder is als in maart 2011.
Zahi Hawass had nochtans beweerd dat de Sfinxenlaan klaar zou zijn tegen maart 2011.
Kent Weeks meent echter dat het nog jaren zal duren vooraleer de Sfinxenlaan voltooid zal zijn.
Ik denk persoonlijk dat laatstgenoemde meer"met zijn voeten op de grond staat"dan Hawass :lol:
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Aug 10, 2013 8:05 pm

HD vroeg me een tijdje geleden om meer duidelijkheid in verband met mijn bovenstaande foto's.

Hieronder nog een foto van dit 'kruispunt van sfinxenlanen', genomen vanuit het westen.

Ten opzichte van mijn medereiziger op de foto (hij kijkt naar rechts):
aan zijn linkerkant (tegen de zon in, 't was 's morgens vroeg) naar het oosten, loopt een sfinxenlaan naar Moet tempel.
En ongeveer voor hem naar het zuiden, loopt de bekendere sfinxenlaan naar Luxor tempel.
In de rug van mijn medereiziger, naar het noorden, moet dan de kade (of/en tribune?!) gelegen hebben op het eind van de sfinxenallee die van Chonsoe tempel kwam.

Intrigerend is dan om zien dat de laan die van Moet tempel komt (vanuit het oosten aan zijn linkerkant) voorbij de aftakking naar Luxor tempel, verder aan zijn rechterkant doorloopt naar het westen, althans in de vorm van een weg maar misschien geen sfinxenlaan. Maar daar verdwijnt die weg onder de moderne bewoning, waarvandaan ik die foto genomen heb.

Hoop dat dit duidelijker is, en de zaak niet nog meer ingewikkeld maakt. :wink:

Anders: L'Allée sacrée du temple de Khonsou. Rapport sur les fouilles de l'avenue de sphinx à têtes de béliers effectuées en 1982-1983, Magdi El-Molla, El-Sayed Hegazy, Abd El-Hamid Maarouf
http://www.cfeetk.cnrs.fr/index.php?page=karnak&n=9&a=5

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Sep 20, 2013 1:50 pm

Verschillende mooie filmpjes op Luxor Times van enkele sfinxenlanen, startende van bij de Poort bij Chonsoe tempel in Karnak naar de laatste moderne weg welke dichtbij Luxor tempel de sfinxenlan onderbreekt...
http://luxortimesmagazine.blogspot.be/2 ... ue-of.html

Voor alle duidelijkheid onderstaand kaartje, want de sfinxenlaan tussen Karnak en Moet tempel zit er niet bij:
viewtopic.php?f=11&t=2737

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Okt 30, 2013 9:41 pm

In deze berichtenreeks
viewtopic.php?f=16&t=3079
vroeg Jef op 15/10/13:
"Afbeeldingen (reliëfs) waarop een sfinxenlaan te zien zijn, zijn niet gevonden ?"

Ik antwoordde daar toen onder meer op (berichtje 16/10/13):
"Goeie vraag. Er schiet me niet veel te binnen. Niet op de Rode Kapel... "

Gisteren ontving ik van iemand een e-mail die me vriendelijk uitlegde dat dit een overbodige overweging van me was, omdat er tijdens de regering van Hatsjepsoet gewoon geen sfinxenallees bestonden.

Is dat wel zo zeker?

Foto's hieronder:
1) Het Opet feest greep reeds plaats onder Hatsjespoet (reliëf Rode Kapel).
2) In wat nu de voorhof is van Luxor tempel staat een door Ramses II overgenomen barkstation van Hatsjepsoet.
3) Net voor de ingang van de Moet tempel te Karnak staan tegenover elkaar de Amon-Kamoetef tempel en een barkstation van Hatsjespoet (waarvan foto).
( nog meer van dat laatste: http://www.desheret.org/photogallery/Ba ... photo.html )

Een Opet festival en barkstations, betekenen een processieweg. Of er daar toen al sfinxen langs stonden, of de weg op een andere manier 'opgefleurd' werd, weet ik niet. Maar onzinnig is die overweging niet, dacht ik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jan 24, 2014 2:52 pm

Ik schreef hierboven:
2) In wat nu de voorhof is van Luxor tempel staat een door Ramses II overgenomen barkstation van Hatsjepsoet.

Dr. Karl Leser maakte me via e-mail erop attent dat 'overgenomen' hier verkeerd geïnterpreteerd kan worden. En hij heeft volkomen gelijk! Ik had veel beter gezegd: ... in Luxor tempel werden onderdelen van een barkstation van Hatsjepsoet hergebruikt door Ramses II.

Karl Leser schrijft:
" this triple shrine was definitely built by R. II who reused fragments of a building of Hatshepsut (e.g. the four red granite columns). If you check the 3 columns erected by R. II on the left side of the triple shrine you will see that the first one was decorated on its south side but became part of the western wall of the shrine before it was finished - so you see the decoration vanishing between the column and the wall of the shrine. But on the northern side this column is not decorated, it is fully integrated into the wall. The next column has become completely part of the wall - just the protruding parts were rounded (but not decorated). "
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jan 24, 2014 3:26 pm

Verder nog eens over de mogelijkheid van een haven ten zuiden van de Chonsoe tempel (zoals ik hierboven reeds op een plannetje aanduidde), en de route van de Opet processie onder Hatsjepsoet - en Thoetmosis III.

Hieronder een plan waarop ik de route in rood aangeduid heb, met een hypothetische 'zuidelijke' haven die in verbinding stond met de NIjl, en waarvandaan de processie in oostelijke richting tot aan het barkstation van Hatsjepsoet (bij de Moet tempel) een verbinding had, vooraleer naar het noorden via de Achtste Pyloon (en onder Th III ook de Zevende) de connectie te maken met de Amon tempel.
Mogelijk stopte de processie ook bij het barkstation van Thoetmozes III bij het Heilig Meer.
viewtopic.php?f=10&t=3108
Of 'mijn' hypothetische zuidelijke haven (later) een verbinding had met de noordelijke, laat ik op het plannetje ook open ter discussie. ;-)

(Voor de 'noordelijke' haven, zie: viewtopic.php?f=16&t=2831 )

Afbeelding

Onder deze huizen ligt misschien een haven:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

VorigeVolgende

Terug naar Algemene onderwerpen