Sfinxenlaan te Karnak en Luxor

Ook: Nubië - latere periode

Moderator: yuti

Re: Sfinxenlaan Luxor

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jul 26, 2010 6:37 pm

Ik schreef hierboven:
In oktober 2009 waren de mensen die bij de moskee stonden op het einde van de sfinxenlaan bij de tempel van Luxor overtuigd dat de moskee niet zou afgebroken worden en alle schade hersteld.

Dat blijkt dus anders te zijn, zoals je kunt zien op onderstaande foto's, genomen door Patricia F, midden juni 2010.

Wanneer deze moskee niet terug opgebouwd wordt, vind ik dat persoonlijk - voor zover ik daar kan over oordelen - een respectloze beslissing tegenover de mensen van Luxor, en niet verkiesbaar voor de goeie verstandhouding tegenover de toeristen.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Zo Okt 24, 2010 9:04 pm

I.v.m. de sfinxenlaan in Luxor heb ik een interessant artikel gelezen in tijdschrift Time.
De URL van dit artikel is: http://www.time.com/time/world/article/ ... 94,00.html
Dit artikel geeft een visie op de toekomstplannen met het centrum van Luxor
Gebruikers-avatar
gaspard

Sfinxenlaan Luxor

Berichtdoor gaspard » Zo Okt 24, 2010 9:48 pm

Tijdens mijn verblijf in Luxor in september-october 2010 ben ik ook eens naar de sfinxenlaan gaan kijken.
Ik ben gaan kijken thv.Queens Hotel,zodat ik geen ingang moest betalen voor de tempel van Luxor.
Ik moet zeggen dat het daar momenteel een trieste bedoening is!
Men heeft immens grote putten gegraven,waar voorlopig niets is te zien.
Ik heb een uitgebreide fotoreportage gemaakt van het 1e stuk(dat begint aan de 1e pyloon van de tempel van Luxor)
Binnen enkele weken zal ik deze foto's uploaden naar website Flickr.
Ik kom tot de conclusie dat het nog jaren tijd zal duren vooraleer dit (m.i.megalomane) project voltooid is.
Ondertussen heeft men ook de corniche opgebroken en is deze wandelpromenade langs de Nijl ook niet meer toegankelijk voor de touristen.
Uiteraard heeft men niet geraakt aan het Old Winter Palace.
Het new winter palace-hotel moet verdwijnen want men wil een moderne stad met winkelgalerijen en supermarkten uit de grond stampen.
Ik moet helaas tot het besluit komen dat het oude gezellige Luxor plaats moet ruimen voor een "modern"Luxor en ik vind dat dit afbreuk doet aan het archeologisch aspect van het oude Luxor. :x
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Okt 25, 2010 7:11 pm

Bedankt om het artikel
http://www.time.com/time/world/article/ ... 94,00.html
te posten Gaspard.

Indien de verhalen waar zijn dat inwoners - naast het verplichte verhuizen - geen gepaste vergoeding krijgen (mag wel met wat supplement wegens pijn & smarten vind ik), dan is dat ronduit schandalig, inderdaad.

Wat ook wel moet gezegd zijn is dat, om het voorbeeld van de mensen van Sheikh Abd el Qurna aan te halen, een officieel wonen (met de lasten daarvan, zoals wellicht ook belasting betalen) niet verkiesbaar was boven een soort van illegaliteit waarbij niet te bepalen viel wie wat deed in het toerisme. Het verhaal hier elders van Gaspard waarbij hij het heeft over lokale mensen die (groepen) toeristen in tombes toelaten zonder officiele entreetickets, gebeurde inderdaad ... en als ik de geruchten mag geloven: veelvuldig.

Maar ontegensprekelijk waar: er is onvrede bij de mensen in Luxor. Een beetje ongerust ben ik over de vraag tot wie de woede van de misnoegden zich kan richten, indien dit niet naar de overheid of zijn vertegenwoordigers kan.

De plaatselijke bevolking zou in de eerste plaats moeten kunnen meegenieten van de (meer-) opbrengst uit toerisme, en de allereerste bedoeling van de veranderingen zou een beschermen op lange termijn van de monumenten moeten zijn.

In dat laatste verband kan de verhuizing van de inwoners de monumenten wellicht ten goede komen.
Anderzijds vraag ik me af of een groot aantal toeristen te combineren valt met een goeie bescherming van de archeologische sites.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Jef » Ma Okt 25, 2010 9:36 pm

gaspard schreef:Tijdens mijn verblijf in Luxor in september-october 2010 ben ik ook eens naar de sfinxenlaan gaan kijken.
Ik ben gaan kijken thv.Queens Hotel,zodat ik geen ingang moest betalen voor de tempel van Luxor.
Ik moet zeggen dat het daar momenteel een trieste bedoening is!
Men heeft immens grote putten gegraven,waar voorlopig niets is te zien.
Ik heb een uitgebreide fotoreportage gemaakt van het 1e stuk(dat begint aan de 1e pyloon van de tempel van Luxor)
Binnen enkele weken zal ik deze foto's uploaden naar website Flickr.
Ik kom tot de conclusie dat het nog jaren tijd zal duren vooraleer dit (m.i.megalomane) project voltooid is.
Ondertussen heeft men ook de corniche opgebroken en is deze wandelpromenade langs de Nijl ook niet meer toegankelijk voor de touristen.
Uiteraard heeft men niet geraakt aan het Old Winter Palace.
Het new winter palace-hotel moet verdwijnen want men wil een moderne stad met winkelgalerijen en supermarkten uit de grond stampen.
Ik moet helaas tot het besluit komen dat het oude gezellige Luxor plaats moet ruimen voor een "modern"Luxor en ik vind dat dit afbreuk doet aan het archeologisch aspect van het oude Luxor. :x

Helemaal mee eens Gaspard, het ziet er niet meer uit in Luxor.
Het oude Luxor is niet meer.
Een dag of 10 terug tijdens onze wandeling over en naast de sfinxen allee van Luxor Tempel naar de Karnak Tempel waren wij ook zeer verbolgen over de ravage die men hier heeft aangericht.
Mijn vrouw vergeleek het met de beelden die ze laatst gezien had van het bombardement op Berlijn in 1945
Het is er een grote ravage, gesloopte huizen en hopen puin.
De Allee valt mij tot nu ook tegen, mogelijk dat deze in de toekomst er beter uit komt te zien.
Gebruikers-avatar
Jef

Sfinxenlaan Luxor

Berichtdoor gaspard » Ma Okt 25, 2010 10:32 pm

Hallo,Jef,tot mijn grote vreugde ben je terug boven water gekomen na je recent verblijf in Luxor!!
Ik hoop dat St.Joseph-hotel je is bevallen en dat je zonder enige moeite Medina-street hebt gevonden.
T.a.v.u heb ik enkele foto's gemaakt van uw hotel.
Binnen enkele weken zal ik ze uploaden naar Flickr.
Tzt.plaats ik de URL wel op het forum.
Terugkomend op de sfinxenlaan.
Tijdens mijn verblijf in Luxor van 23/9/2010 tem 14/10/2010 heb ik uitgebreid de tijd gehad te spreken met de inwoners van Luxor.
Zij zijn allesbehalve te spreken over de aanleg van het zgn "openluchtmuseum".
De mensen,wiens huizen afgebroken zijn voor de aanleg van de Sfinxenlaan,zijn uiteraard vergoed voor de afbraak van hun woning.
Ze beweren echter dat ze met het geld,dat ze ontvangen hebben van de overheid,onmogelijk een nieuw appartement kunnen huren.
Veel nieuwe appartementen worden gebouwd met geld uit Saoudi-Arabië en deze niet-Egyptenaren hebben de huurprijzen van de appartementen in de hoogte gejaagd,niet alleen voor de mensen,die hun onderkomen verloren hebben voor de aanleg van de Sfinxenlaan,maar ook voor alle andere inwoners van Luxor.
De bouw van appartementen is nauwelijks gebonden aan regels en derhalve is er ook nagenoeg geen controle(noch op de bouwvoorschriften,noch op de huurprijzen).
De inwoner van Luxor is dus slachtoffer van de uit de pan swingende huurprijzen.
Het al even "ambitieus"plan om van Luxor een moderne stad te maken met sjieke winkelgalerijen komt ook weer ten goede aan rijke investeerders en zeker niet aan de gewone inwoner van Luxor.
Het gerucht doet de ronde onder de bewoners dat tzt de calèchen zullen verboden worden en enkel taxi's zullen toegelaten zijn.
Uiteraard raakt men niet aan het Old Winter Palace want daar verblijven die vermogende Saoudi's en men kan moeilijk zijn broodheer de keel afsnijden.
Concluderend kan ik zeggen dat uit mijn talrijke gesprekken met de inwoners van Luxor blijkt dat het leven voor hen veel duurder is geworden(door speculatie in de vastgoedsector)en ze zeker niet verwachten dat het "moderne"Luxor voor hen meer gunstige vooruitzichten-qua inkomen-zal bieden.
Integendeel zelfs!
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Jef » Do Okt 28, 2010 10:10 pm

En wat te denken van de Savoy Market, vele winkeltjes zijn hier al dicht.
Op termijn zal ook deze galerij gesloopt gaan worden. De regering probeert ook hier alle huurders uit te verjagen, dit volgens Mostafa de eigenaar van de shop Opera Aida Bazar op de bovenverdieping.
De Savoy Market ligt vlak naast het Mercure en vormt een verbinding van de Cornische naar het centrum je loopt recht op de sfinxen laan schuin tegenover het Emilio Hotel

Mostafa vertelde dat als hij deze shop moet verlaten ten gronde is, de huurprijzen voor de nieuwe shops kan hij niet betalen.
Gebruikers-avatar
Jef

Nieuwe sfinxen opgegraven bij aanleg van sfinxenlaan

Berichtdoor gaspard » Ma Nov 15, 2010 5:48 pm

Bij de aanleg van de sfinxenlaan hebben archeologen weer een aantal sfinxen opgegraven.
URL :http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1182802/2010/11/15/Twaalf-sfinxen-ontdekt-nabij-Egyptische-Luxor.dhtml
Gebruikers-avatar
gaspard

Re: Nieuwe sfinxen opgegraven bij aanleg van sfinxenlaan

Berichtdoor gaspard » Ma Nov 15, 2010 8:44 pm

In de daily mail staat een uitgebreider artikel ivm.opgraven van 12 sfinxen in Luxor.
URL is:
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... l?ITO=1490
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor gaspard » Ma Nov 15, 2010 10:03 pm

Ik kan maar niet stoppen met berichten te posten over die 12 opgegraven sfinxen :lol:
Deze keer in het AD van Nederland.
Voor de niet-Nederlanders:AD is Algemeen dagblad(een gazet uit Holland)
De URL van bericht is:
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/ ... ypte.dhtml
Gebruikers-avatar
gaspard

Sfinxenlaan Luxor

Berichtdoor gaspard » Di Nov 16, 2010 12:36 pm

Ik heb nog een artikel gevonden over de sfinxenlaan in Luxor.
Het dateert weliswaar van februari 2010 maar lijkt de moeite voor te posten.
URL is:
http://www.independent.co.uk/news/scien ... 88212.html
Gebruikers-avatar
gaspard

Sfinxenlaan Luxor

Berichtdoor gaspard » Di Nov 16, 2010 12:42 pm

Vermits Philip momenteel toch te egyptologen zit in de pyramidenregio post ik nog maar een artikel over de sfinxenlaan in Luxor. :lol:
De URL is:
http://www.independent.co.uk/news/scien ... 70995.html
Gebruikers-avatar
gaspard

Sfinxenlaan Luxor

Berichtdoor gaspard » Di Nov 16, 2010 12:47 pm

Uiteraard kan een artikel van Zawi Hawass over de sfinxenlaan niet ontbreken :wink:
De url is: http://www.drhawass.com/blog/avenue-sphinxes
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor gaspard » Di Nov 16, 2010 12:54 pm

Ik post nog maar een artikel over het opgraven van 12 sfinxen.
De url is :
http://heritage-key.com/blogs/ann/ancie ... xes-longer
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor gaspard » Di Nov 16, 2010 2:39 pm

Nog een artikel over de 12 opgegraven sfinxen :roll:
URL : http://www.scientias.nl/archeologen-ont ... nxen/19658
Gebruikers-avatar
gaspard

VorigeVolgende

Terug naar Algemene onderwerpen