Zonnebark

Ook: Nubië - latere periode

Moderator: yuti

Zonnebark

Berichtdoor yuti » Za Aug 26, 2006 3:25 pm

In de tempel van Edfou staat onderstaande kopie van een bark van de godin Hathor.
Mariette liet deze kopie maken naar schetsen die gemaakt werden naar een origineel, dat kort voordien verpulverde tot stof. Dat werd me toch ter plaatse verteld.
Nu lees ik op:
http://casarlie.free.fr/voyages/Egyptmi ... tures2.htm
Copie de la barque solaire de la déesse Hator dont l'original se trouve en Espagne

mis ik iets????

Afbeelding
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Sep 20, 2006 5:33 pm

Ik heb een tijdje gewacht met reageren, Yuti, omdat ik dacht het antwoord wel te zullen vinden. Niets daarvan echter.

Geen idee waarop deze kopie gebaseerd is, ik dacht gewoon van reliëfs en niet van een 'origineel'?
En dat dit origineel zich in Spanje zou bevinden, dat is het eerste wat ik hiervan hoor.

Heb ik het juist voor dat deze kopie op jouw foto ook soms eens in de kamer met de Naos te zien is?
Met andere woorden: de bark wordt nog steeds rondgedragen. :)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Wo Sep 20, 2006 11:46 pm

Philip,
Jaren geleden stond de bark op dezelfde plaats als waar ik hem vorig jaar en het jaar daarvoor aantrof. Wat ik vorig jaar ter plaatse wel toevallig merkte is dat de "draagbaar" van de rechterzijde (links vooraan op de foto) beschadigd is. Ik heb m'n reisfoto's van de vorige jaren bekeken en die beschadiging is ook daar al op te zien (wel in mindere mate).
Dat de bark in die toestand nog zou rondgedragen worden kan ik dus moeilijk aannemen.
Van minstens drie gidsen op m'n vorige reizen heb ik gehoord dat dit een kopie is van een origineel dat ten tijde van Mariette aangetroffen werd in de tempel.
Vorig jaar werd me verteld dat er tekeningen gemaakt werden van het origineel tijdens de vondst. Na de vondst verpulverde de oorspronkelijke bark en zou Mariette de opdracht hebben gegeven een copie te maken naar die plannen. Nergens kan ik dit bevestigd zien.
Wat Spanje met de originele bark te maken heeft is me helemaal duister.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor erwin » Do Sep 21, 2006 6:18 pm

Ik heb weer een andere versie, waarvan gidsen de bronnen zijn. Die vertelden mij dat de bark een kopie is van een afbeelding op de muur. Onderbouwd met inderdaad afbeeldingen van de bark op verschillende papyri.
Gebruikers-avatar
erwin

Berichtdoor yuti » Za Sep 23, 2006 10:32 am

Erwin,
die versie die je aangeeft heb ik al een aantal keren gehoord.
Toevallig las ik in de
"Hebdomadaire égyptien" op
http://hebdo.ahram.org.eg/arab/ahram/20 ... patri0.htm

Une barque a été retrouvée à l'intérieur du temple mais celle que l'on peut observer aujourd'hui n'en est qu'une reproduction. C'est l'archéologue Mariette qui a reconstitué une de ces barques
Mijns inziens is er dus meer aan de hand. De link met Mariette lijkt me in deze overigens niet onlogisch.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Sep 26, 2006 8:44 pm

Yuti schreef
Dat de bark in die toestand nog zou rondgedragen worden kan ik dus moeilijk aannemen.

Dat was maar een (flauw) grapje van mij, Yuti. :oops:
Ik bedoelde dat, wanneer de bark ook in andere kamers geplaatst geweest is, hij dan rondgedragen geweest is.

Terwijl ik aan het zoeken was achter mijn foto's van de 'talatatmuur' in het Museum van Luxor, welke voorlopig spoorloos blijken te zijn, vond ik dit terug:
er zat maar één draagarm in de bark in 1987.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Vr Sep 29, 2006 1:14 pm

Philip,
Die grap over het ronddragen van de zonnebark lijkt me niet zo onzinnig.
Ik weet niet of je ooit onderstaand tempeltje hebt bezocht in Karnak.
Als je binnenkomt zie je de god Ptah voor je staan. Rechts is er een afgesloten ruimte. Steek daar maar eens je camera door en neem een foto. Het is er zo donker als wat en je kan met je hoofd niet door het traliehek kijken. Je zult op de foto het beeld van Sekmet zien.
Men sluit de ruimte af omdat het naar het schijnt een bedevaartsoord is voor alternatieve sektes.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor erwin » Vr Sep 29, 2006 9:39 pm

Dat tempeltje is toch de tempel van Ptah?

Volgens mij was het destijds niet afgesloten, of onze gids heeft ons toegang verschaft. Dat kan natuurlijk ook. Maar ik was inderdaad enorm onder de indruk. Als het helemaal donker is, en van boven valt ligt op het beeld, nou... reken maar dat dat indrukwekkend is...
Gebruikers-avatar
erwin

Berichtdoor Jef » Vr Sep 29, 2006 10:32 pm

Hoi Erwin,

Ik heb dezelfde ervaring als jij, ook bij mijn laatste bezoek aan karnak was deze ruimte niet afgesloten. Ik werd er zelfs door de gids op gewezen dat ik daar naar binnen moest gaan, ik gaf daar gehoord aan.
Op het moment dat ik daar naar binnen stapte wilde hij de deur dicht doen, vond ik best eng omdat ik eerst niet snapte waarom. Toen het waarom mij duidelijk was, ben ik binnen gestapt. En inderdaad een geweldige ervaring, het licht dat dan op het beeld valt.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Jef » Vr Sep 29, 2006 10:37 pm

O ja nog wat, deze ruimte word inderdaad bezocht door bepaalde sectes.

Deze informatie heb ik van Marcel Maesen.

Hij heeft daar zelf in levende lijve een seance meegemaakt.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor yuti » Za Sep 30, 2006 11:11 am

Erwin, Jef,
Je kan zonder problemen de Sekmet-ruimte bezoeken als er toezicht is, anders is die ruimte afgesloten. Ik loop nogal graag op m'n eentje rond in Karnak en dan sta ik wel eens voor een gesloten hek. Men wil al die seances blijkbaar wat indijken. Er zijn immers nogal wat buitenlandse tour-operators die zulke alternatieve reizen voorzien. Dit maar om aan te tonen dat het me geenszins zou verwonderen er morgen een groep met een bark te zien rondzeulen (grapje Philip).
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Sep 30, 2006 9:01 pm

Yuti schreef:
Men wil al die seances blijkbaar wat indijken. Er zijn immers nogal wat buitenlandse tour-operators die zulke alternatieve reizen voorzien.

Dat heb ik ook gehoord.
In Gizeh hoorde ik dat vertellen van één van de koninginnepiramides van Menkaure, 't kan GIIIa geweest zijn of GIIIb, waar binnenin stiekem van de scéances zouden gehouden worden. Ik heb een foto van mezelf waar ik bij de ingang zit van die piramide en ik kan je verzekeren: mij krijg je daar niet door. Gewoon fysiek onmogelijk :lol:

Deze foto van het Sekhmet-beeld in de Ptah tempel in Karnak.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Ma Nov 27, 2006 4:34 pm

Afbeelding
(11/2006)

Om terug te komen op de bewuste bark. Zou Philip nu toch gelijk hebben???

Ik bedoelde dat, wanneer de bark ook in andere kamers geplaatst geweest is, hij dan rondgedragen geweest is.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Dec 09, 2006 9:25 pm

Met 'rondgedragen' bedoelde ik natuurlijk gewoon 'verplaatst', maar dat was al duidelijk.
Ik denk dat het enige wat heden ten dage nog rondgedragen wordt en in connectie gebracht kan worden met de bark, dit is:
viewtopic.php?t=9&mforum=prkmthetegyptef
http://www.isis-und-osiris.de/isisosiri ... fest1.html

Ik vind het fijn dat je deze foto postte, Yuti.

En de naos zonder bark:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Apr 28, 2007 7:15 pm

Op die plaats had ik de naos van Edfoe nog nooit gezien:

http://diglib.lib.utk.edu/cgi/i/image/image-idx?c=egy

Klik op 'Temples and Tombs'

Linksonder
'Shrine in the Temple of Horus'
Gebruikers-avatar