Zonnebark

Ook: Nubië - latere periode

Moderator: yuti

Berichtdoor yuti » Ma Apr 30, 2007 10:13 pm

Philip,
jammer dat er geen jaartal staat bij de foto. Ik vraag me af of de naos daar al stond ten tijde van Mariette en wanneer ze verhuisd werd. Onbeschadigd zo een granieten blok verplaatsen lijkt me ook niet zo evident. Het zal wel niet zo gemakkelijk gegaan zijn als met de verplaatsing van de houten bark twee jaar geleden. Ze zeulen nogal wat rond in Egypte :lol:
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Mei 01, 2007 5:47 pm

Yuti schreef:
jammer dat er geen jaartal staat bij de foto

Ik denk dat de foto genomen is in of rond 1880; als ik het goed voorheb bezocht de fotograaf Pascal Sebah toen deze tempel.

Ik vraag me af of de naos daar al stond ten tijde van Mariette en wanneer ze verhuisd werd.

Was het niet rond 1860 dat Auguste Mariette de tempel van Edfoe van puin vrijgemaakt heeft?
Geen idee van wie de naos daar geplaatst heeft en wie hem terug op zijn plaats in het heiligdom gezet heeft, maar ik vond die foto ook intrigerend.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Nov 21, 2007 10:13 pm

Ik schreef:
Geen idee van wie de naos daar geplaatst heeft en wie hem terug op zijn plaats in het heiligdom gezet heeft, maar ik vond die foto ook intrigerend.

Gevonden! In 'Temples of the Last Pharaohs' (1999) van Dieter Arnold p. 339 in noot 135:
" De naos stond oorspronkelijk in de hoek van de kamer. In 1903 liet A. Barsanti het naar het midden van het heiligdom slepen ... "

Met 'oorspronkelijk' zal hij wellicht 'bij de (moderne) ontdekking' bedoelen. :wink:

Van de gelegenheid heeft Barsanti gebruik gemaakt om de stenen van het dak van het heiligdom te restaureren. Op die oude foto zie je de zon binnenschijnen.

Arnold verwijst naar "Rapport sur les traveaux executés à Edfou en 1902-1905." ASEA 7 (1906): 105-107.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Do Nov 22, 2007 9:10 am

Philip, ik veronderstel dat het hier gaat om dezelfde egyptoloog die het graf van Echnaton ontdekte. Alvast bedankt voor de info.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Nov 22, 2007 3:42 pm

Yuti schreef:
... dezelfde egyptoloog die het graf van Echnaton ontdekte ...

Dat klopt ... alhoewel de tombe al eerder ontdekt was door plaatselijke mensen. Ik denk ook niet dat het helemaal zeker is of Barsanti (hij zei van wel) de tombe op eigen houtje vond of dat ze hem aangewezen werd door dorpelingen.

Hier kwam de expeditie van Barsanti even ter sprake in verband met mogelijke resten van de mummies in de tombe:
viewtopic.php?t=43&mforum=prkmthetegyptef
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Vorige

Terug naar Algemene onderwerpen