De lotgevallen van mummies.

Ook: Nubië - latere periode

Moderator: yuti

De lotgevallen van mummies.

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Sep 20, 2006 5:35 pm

Mummies als medicijn.

In de twaalfde tot zelfs de zestiende eeuw n.Chr. werden menselijke mummies vermalen en het stof, ‘mumia’ werd gebruikt als geneesmiddel tegen maagpijn.
Ik heb nog foto’s gezien van de potjes waarin het poeder bewaard werd, maar kan geen vinden op het net.

Soms werden mummies ook gekookt en de vrijgekomen oliën werden gebruikt als zalf om kneuzingen te genezen.

Ik lees in ‘The Mummy in Ancient Egypt’ van Ikram & Dodson dat een zekere Pierre Pomet in een medicijnenboek van 1694 de raad gaf je mummie met zorg uit te kiezen: ‘zwart zonder (zichtbare) beenderen of stof, met een goeie geur…’ Mummiepoeder als geneesmiddel werd ook vermeld in werken van Francis Bacon (1561-1626) en bij Nicolas Lemery, 1714.

Naar het schijnt gebruikte François I, koning van Frankrijk (1494-1547) mummiepoeder als geneesmiddel. Ook Catherine de Medici liet in 1549 iemand van haar hofhouding naar Saqqara reizen op zoek naar mummies om als medicijn te dienen.

Heeft iemand nog voorbeelden van ‘mummie-mishandeling’?
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Rozette » Do Okt 05, 2006 1:51 pm

Quote Philip : Ik heb nog foto’s gezien van de potjes waarin het poeder bewaard werd, maar kan geen vinden op het net.

In "Mummies Onder Het Mes, van Maarten J. Raven" staat op pg. 22 een foto van een potje mumia. Het zou om een apothekerspot gaan die ooit mummiepoeder bevatte, deze pot zou zich momenteel in het Deutsches Apotheken-museum in Heidelberg moeten bevinden.
Nog in 1924 kon de Duitse geneesmiddelenfabriek van E. Merck in Darmstadt Mumia vera aegyptiaca leveren voor twaalf goudmark per kilo !

Quote Philip : Heeft iemand nog voorbeelden van ‘mummie-mishandeling’?

Werden ze ook niet gebruikt als brandstof voor locomotieven? Ik heb ook gelezen dat in Enlgand een massa aan kattenmummies zouden gebruikt geweest zijn als meststof ????????????
Gebruikers-avatar
Rozette

Berichtdoor Malfliet » Vr Okt 06, 2006 11:54 am

Dat verhaal over mummies als locomotiefbrandstof is toe te schrijven aan Mark Twain. Of het effectief ook zo gebeurde, is iets heel anders.

Wel ooit gelezen dat ze mummiewindsels in Amerika importeerden om er pakpapier (voor slagers) van te maken. Ze zijn er wel mee gestopt na een cholera-uitbraak. Maar dat zou de reden ook geweest zijn dat slagers bruingekleurd papier als inpakpapier gebruikten. Als kleine gast heb ik het nog geweten.
Gebruikers-avatar
Malfliet

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Okt 13, 2006 3:37 pm

Malfliet schreef:
Dat verhaal over mummies als locomotiefbrandstof is toe te schrijven aan Mark Twain.

Is dat zo? Weet je ook in welk boek en in welke context dit vermeld werd?

Wel ooit gelezen dat ze mummiewindsels in Amerika importeerden om er pakpapier (voor slagers) van te maken. Ze zijn er wel mee gestopt na een cholera-uitbraak.

Het idee alleen al.
Los van het feit dat dit nu niet direct appetijtelijk lijkt:
hoe kan dat nu kostenbesparend zijn i.p.v. gewoon papier te gebruiken?
Een cholera uitbraak door het gebruik hiervan of was het toeval?

Dat bruingekleurd papier bij de slagers heb ik ook nog goed gekend hoor Malfliet. Ik ben 50. (Mooi getal, niet? Zal ik volgend jaar niet meer kunnen zeggen.)

Rozette schreef:
In "Mummies Onder Het Mes, van Maarten J. Raven" staat op pg. 22 een foto van een potje mumia.

Inderdaad, dat boek heb ik ook.

Nog in 1924 kon de Duitse geneesmiddelenfabriek van E. Merck in Darmstadt Mumia vera aegyptiaca leveren voor twaalf goudmark per kilo !

Vrij prijzig dus als ik het goed begrijp. Niet moeilijk dat het wel moest werken. :wink:

Ik heb ook gelezen dat in Enlgand een massa aan kattenmummies zouden gebruikt geweest zijn als meststof??

Dat heb ik ook eens gelezen, zonder nog te weten waar, evenals dat ooit eens een archeoloog/Egyptoloog/onderzoeker per vergissing (?) een brandende fakkel op de dierenmummies (in Saqqara?) liet vallen waardoor de mummies vuur vatten en men dagenlang niet in de tombe kon gaan wegens de rookvorming.

Ik las nu ook in 'Mummies onder het mes' dat Otho van Heurn, hoogleraar in de anatomie aan de Leidse hogeschool in 1621 vermelde dat de geneeskrachtige werking van mummiepoeder "... berust op de grondige vermenging van de substantie van het geconserveerde lichaam zelf en van de 'specerijen' waarmee het door de Egyptenaren behandeld is."

Dezelfde van Heurn schreef ook:
" ... want het van den Bassa [Pasja] , Vice-Roy van Egypten, opden hals verboden is die [mummies] de Christenen toe te voeren, om dat de Turcken meynen dat de Christenen daer mede eenighe toverie en besweringe teghen den staet van haer Rijck attenteren willen. Oock is de ghemeen opninie dat de schepen die Mumie in hebben, altijt met teghenspoet van Tempeest en Rovers ghequelt werden; blijckt mede bij experientie dat die meest veronghelucken."
(Mummies onder het mes, Maarten J.Raven, De Bataafsche Leeuw, 1994)

Dus als ik het goed begrijp was mumia niet slecht voor de gezondheid, tenminste wanneer je het basisprodukt niet zelf transporteerde.

Het 'voeren' slaat hier waarschijnlijk op de link met kannibalisme.

In 1614 werd 'mummie' als één van de zestien belangrijkste importprodukten uit Egypte vernoemd. Welke faraomummies zijn tot nu toe nog niet teruggevonden? :(
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Malfliet » Za Okt 14, 2006 11:58 am

Het boek van Mark Twain zou over zijn reizen in het buitenland gaan. Nooit zelf gelezen, dus de juiste titel ken ik niet; maar het zou eventueel A Traveller Abroad kunnen zijn.

Die cholera epidemie zal wel een ongelukkig toeval zijn geweest. Dekans zal wel uitermate klein zijn dat ziektekiemen zo lang zouden overleven. Spijtig genoeg heb ik dat jaren geleden ooit gelezen en ik weet echt niet meer in welk boek. Het geheugen verbetert er met de jaren niet meer op.
Gebruikers-avatar
Malfliet

Berichtdoor ramses » Wo Nov 01, 2006 3:16 pm

echt ranzig om mumies te gaan importeren man. dat is nou echt heiligenschennis! een beetje respekt mag je toch wel hebben voor een dode? en dan ga je ze gebruiken als inpakpapier? dan ben je dus echt gek!

ramses
ramses

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Nov 01, 2006 8:52 pm

'Gek' weet ik nog zo niet.
Maar 'niet goed bezig' dat is zeker. :lol:

En zeker: zoekende.

Je mag de tijdsgeest niet vergeten. De kennis van onze anatomie welke nu gemeengoed geworden is en die op posters te zien is in de consultatieruimte bij onze huisarts, was toen nog te ontdekken gebied.

De mummies waren, bij de eerste kennismaking, dat wat 'het eeuwige leven' het dichtst benaderde.
Ik kan begrijpen dat de mensen toen dachten dat in die blijvende lichamen (in vergelijking met de skeletten in onze kerkhoven) bepaalde positieve, geneeskrachtige stoffen zaten.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Dec 12, 2008 7:37 pm

LW, een sympathieke dame met een serieuze interesse in het oude Egypte wees er me gisteren na de lezing van Egyptologica Vlaanderen op dat men in de negentiende eeuw met overblijfselen of fragmenten van mummies een bruine verf maakte of 'Mummy Brown'.

Dit las ze in een boek van Victoria Finlay, vertaald door Meile Snijders: 'Kleur, een reis door de geschiedenis':
"Het bijzonderste was echter mummiebruin, dat zoals de naam aangaf, van dode antieke Egyptenaren gemaakt was. ...
Mummiebruin was een dikke, bitumenachtige substantie waarmee schijnbaar heel goed schaduwen geschilderd konden worden, maar die niet erg geschikt was voor aquarel.
... in 1712 werd er in Parijs een winkel voor kunstbenodigdheden geopend die humoristisch 'A la Momie' heette."

Victoria Finlay verwijst ook naar een passage in 'The Mummy in Ancient Egypt' (Thames & Hudson, 1998), van Salima Ikram en Aidan Dodson, p. 71:
"Een aparte verf, Mummy Brown genoemd, werd gemaakt van fragmenten van gemummificeerde lichamen en gebruikt voor olieverfschilderijen. Een uitzonderlijk vroom artiest die te weten kwam dat gemummificeerde lichamen gebruikt waren om zijn verf te produceren, was zo ontzet dat hij al zijn tubes met 'mummiebruin' in zijn tuin een waardige begrafenis gaf."
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Algemene onderwerpen