de macht van de farao - nog een vraag

Ook: Nubië - latere periode

Moderator: yuti

de macht van de farao - nog een vraag

Berichtdoor gast » Wo Okt 25, 2006 8:25 pm

heey philip ik heb nog een vraag voor je

mijn deel opdracht luidt: maak duidelijk dat heersers over gebieden die vroeger een eigen bestuur hadden, een grote machtspositie hadden in een goed georganiseerd bestuur en een goddelijke status. Dit laatste om hun macht aanvaardbaar te maken

en mijn deel is dan bespreek de Farao van Egypte

kan jij mij hier bij helpen

groeten jim
gast

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Okt 26, 2006 11:10 am

Misschien is mijn antwoord niet in de juiste richting Jim, maar ik doe een poging. Het is een persoonlijk mening, gevormd door enkele boeken te lezen en de ideeën hieruit een tijd te laten ‘gisten’. Kan makkelijk zijn dat andere forumleden onderstaande uitleg anders zien.

Het opkomen van een sterke leider in het oude Egypte is te danken geweest aan verschillende zaken.

De behoefte aan organisatie en samenwerking is een grote oorzaak geweest. Immers, hoe meer mensen gecoördineerd moeten samenwerken om een doel te bereiken - en daar ook in slagen – hoe meer ‘buitenstaanders’ zullen zien dat, wanneer ze tot die groep behoren, ze ook de vruchten kunnen plukken van die samenwerking.

Dit was het geval voor het irrigeren van het land. Wanneer de Nijl buiten zijn oevers trad door de regens die de stroom voedde ver ten zuiden van Egypte, werden grote hoeveelheden mineralen en voedingsstoffen voor de landbouwgrond meegebracht. Dit vruchtbare slib bleef achter wanneer de Nijl terug zijn normale proporties aannam.
Dit lijkt op het eerste zicht een ‘dolce far niente’ leven voor de landbouwer, maar er zijn hier twee aspecten aan die belangrijk zijn. Ten eerste: die overstroming moest in goeie banen geleid worden, wilde hij niet teveel schade aanrichten èn er dienden waterbassins aangelegd te worden en irrigatiekanalen om voldoende water op te slaan achter en tussen de velden voor na de overstroming. Ten tweede: die overstroming was niet steeds optimaal; te groot: vernietigend, te klein: hongersnood.
Dus onder een goed bestuur werd niet alleen het bouwen van watervoorraden en kanalen georganiseerd die aanleiding gaven tot meer voedsel voor het volk, maar er kon ook een voedselvoorraad aangelegd worden welke dienst kon doen als redmiddel wanneer de oogst tegenviel. Maar deze voedselvoorraad diende beschermd te worden en in tijden van nood gestructureerd uitgedeeld. Dat was weer enkel mogelijk onder een goed bestuur.
Wat meer is: door het aanleggen van voedselvoorraden kon dezelfde bestuurder nu ook de mensen die niet voor hun eigen voedsel zorgden, in leven houden: ambtenaren, priesters, kunstenaars en soldaten.

De soldaten zich die dankzij deze voedselvoorraden konden wijden aan hun taak zonder zelf vee te houden of landbouw te bedrijven of belangrijker: te moeten roven, waren niet enkel nodig om interne problemen op te lossen, maar ook om de macht van de heerser aan te tonen, en vooral nodig om de ‘buitenstaanders’ van de georganiseerde samenleving af te schrikken, te bestraffen of door het machtsvertoon aan te zetten tot een andere mogelijkheid dan gewapend conflict: aan te sluiten en zich te onderwerpen.

Dit surplus aan voedsel in de handen van één leider had ook andere gevolgen: de heerser, later met zijn familie en elite, kon het zich permitteren om zich te huisvesten in een mooier en meer prestigieus onderkomen en omringen met voorwerpen die enkel dienden om hun schoonheid en niet praktisch waren. Of enkel praktisch om zijn macht te etaleren. Alleen, hoe meer mensen de leider in trouw aan zich bond om samen de bestuurselite te vormen, hoe meer mooiere onderkomens en kunstvoorwerpen er gemaakt dienden te worden. Dus werd er uitgekeken naar nieuwe bronnen hiervoor en dat waren nieuwe arbeidskrachten en landbouwgrond. Zo kregen de soldaten niet enkel een defensieve taak.
Want die luxevoorwerpen kwamen niet alleen uit het binnenland. De willekeurige ruilhandel van enkelingen waardoor de luxevoorwerpen het eigen grondgebied binnenkwamen vanuit andere gemeenschappen, werd nu door de heersende klasse liever in goeie ‘eigen’ banen geleid. En nog eenvoudiger – en zekerder voor de toekomst - was de oorsprong van die felbegeerde voorwerpen en grondstoffen te annexeren.

Wat ons brengt op het volgende probleem: hoe kon de heerser zijn volk en nieuw toegetreden of veroverde gemeenschappen overtuigen om in hem en al zijn beslissingen en daden te geloven? Heel simpel, maar toch geniaal gevonden: de koning werkte onder goddelijke inspiratie of nog beter: hij was goddelijk.
Hij volgde een goddelijk patroon, hij hield de orde in stand, de ‘orde’ die zelf een goddelijke status kreeg.
Doordat hij deze orde volgde en in stand diende te houden, was het niet enkel zijn goddelijke taak om het land verenigd te houden (politiek natuurlijk uitermate interessant), maar ook – en dit was een goeie zaak voor de gewone mens, niet alleen in een zo oude samenleving – zijn taak orde te houden voor zijn volk: m.a.w. voor hen zorgen en deze goeie zorg in stand te houden, lichamelijk en geestelijk.
Alle plaatselijke (bescherm)goden werden gerespecteerd, maar enkele waren belangrijker doordat ze betrokken werden bij het koningschap. Hierdoor konden mensen hun eigen geloofsbelijdenis volgen, maar ook de voor hem nieuwe goden, die nodig waren voor het instandhouden van het koningschap, aanvaarden. Zo konden ze ook, bijvoorbeeld wanneer hun eigen (bescherm)god faalde, zich wenden tot een veel grotere goddelijke macht, die onverbrekelijk verbonden was met hun leider, en omgekeerd.

De leider bond zijn heersende elite niet enkel aan zich door meer luxe in het werkelijke leven, maar ook in het hiernamaals: de mooi versierde mastaba’s of tombes waren, samen met de bijhorende grafgiften bestemd voor de elite; enkel zij konden zich dit permitteren. De tombes en hun grafgiften verzekerden de overledene niet alleen van een blijvende herinnering voor zijn omgeving, maar waren ook een middel om het hiernamaals te bereiken en daar om aangename manier het leven verder te zetten.
Je zou voor minder je best doen om proberen deel uit te maken van die elite en vooral: wanneer je er in geslaagd bent dit doel te bereiken, alles in het werk stellen om je voordeel in het leven èn in het hiernamaals te behouden.

Door deze samenwerking van de behoeftige gewone mens en de goddelijke heerser (en zijn elite) was een duizendjarig rijk mogelijk, waar beiden – het volk en de bestuurders – wel bij voeren. Althans naar de normen van die tijd en de omringende landen.

Kun je hier wat mee aanvangen Jim, of is de uitleg te lang?
Laat me weten indien ik naast de kwestie zit, of ik een kortere versie moet geven.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

prima

Berichtdoor jim » Do Okt 26, 2006 1:06 pm

heey philip je uitleg was prima, ik heb er veel aan voor me werkstuk

hartelijk dank

jim
jim

ZKRuQKTvHj

Berichtdoor guido » Wo Nov 21, 2007 8:36 pm

Gewoon negeren zeker!
guido

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Wo Nov 21, 2007 9:31 pm

De opmerking hierboven van Guido "Gewoon negeren zeker!" heeft NIETS te maken met de berichtenreeks van Jim, maar met de spamberichten, welke ik nu verwijderd heb.

De laatste tijd dien ik dagelijks verschillende van die nutteloze en vervelende berichten te verwijderen. Deze worden gepost in de rubriek 'Gasten kunnen hier vragen stellen', omdat men zich hiervoor eerst geen lid hoeft te maken.

Ik blijf deze geduldig verwijderen - dat kunnen Yuti en Anneke ook - tot het (me) te veel wordt. Dan denk ik eraan deze rubriek 'Gasten ... ' te verwijderen en de reeds geposte berichtenreeksen in het geheel op te nemen.

We zullen zien.
Voorlopig ... inderdaad zoals Guido zegt: gewoon negeren tot ik, Yuti of Anneke ze verwijderen.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Algemene onderwerpen