Grote ruimte gedetecteerd in de piramide van Cheops

Moderator: yuti

Grote ruimte gedetecteerd in de piramide van Cheops

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Nov 02, 2017 3:38 pm

02/11/17
"Zo groot als een Boeing": enorme ruimte in piramide Cheops ontdekt met kosmische straling

https://www.demorgen.be/wetenschap/-zo- ... be9f592f8/
"We weten niet wat de bedoeling van deze holle ruimte is", zegt Mehdi Tayoubi van het internationaal wetenschappelijk team. "Daarom willen we ook niet van een kamer spreken".

02/11/17
Wetenschappers ontdekken grote ruimte in piramide van Cheops

https://nl.metrotime.be/2017/11/02/news ... an-cheops/
Drie teams van verschillende instituten en universiteiten uit Frankrijk en Japan onderzochten gedurende twee jaar de 4.500 jaar oude piramide in Gizeh. Daarbij gebruikten de wetenschappers een scan met muonen, een nevenproduct van kosmische straling. Net zoals röntgenstralen bij het menselijk lichaam kunnen die elementaire deeltjes honderden meter steen doordringenen, aldus de vorsers.

02/11/17
Cosmic-ray particles reveal secret chamber in Egypt's Great Pyramid

http://www.nature.com/news/cosmic-ray-p ... id-1.22939
The find is the first discovery since the nineteenth century of a major new space inside the pyramid.
Egyptologists have been quick to dismiss any idea of finding lost treasure in the 30-metre-long void. “There’s zero chance of hidden burial chambers,” says Aidan Dodson, an Egyptologist at the University of Bristol, UK, who studies ancient Egyptian tombs. But experts hope that the finding will lead to significant insights into how this spectacular pyramid was built.
[...]
The chamber could be either horizontal or inclined, the researchers say, and might be made up of two or more smaller spaces. The purpose of the space is unknown, but Tayoubi suggests that it could be “a second Grand Gallery”.

02/11/17
Discovery of a big void in Khufu’s Pyramid by observation of cosmic-ray muons

https://www.nature.com/nature/journal/v ... 24647.html
Here we report the discovery of a large void (with a cross section similar to the Grand Gallery and a length of 30 m minimum) above the Grand Gallery, which constitutes the first major inner structure found in the Great Pyramid since the 19th century. This void, named ScanPyramids Big Void, was first observed with nuclear emulsion films installed in the Queen’s chamber (Nagoya University), then confirmed with scintillator hodoscopes set up in the same chamber (KEK) and re-confirmed with gas detectors outside of the pyramid (CEA). This large void has therefore been detected with a high confidence by three different muon detection technologies and three independent analyses. These results constitute a breakthrough for the understanding of Khufu’s Pyramid and its internal structure. While there is currently no information about the role of this void, these findings show how modern particle physics can shed new light on the world’s archaeological heritage.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Re: Grote ruimte gedetecteerd in de piramide van Cheops

Berichtdoor gaspard » Do Nov 02, 2017 7:27 pm

Op de Nederlandse website van Archeologie Online verscheen op 2/11/2017 een artikel over die lege ruimte in de piramide van Cheops.
URL : http://archeologieonline.nl/nieuws/onde ... -van-gizeh
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor gaspard » Do Nov 02, 2017 7:40 pm

Op de website van de Belgische krant Het Nieuwsblad verscheen op 2/11/2017 ook een artikel over de grote ruimte in de piramide van Cheops.
Die krant heeft het overgenomen van het Tijdschrift Nature en van de BBC.
URL : http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf2017110 ... 3056366941
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor gaspard » Vr Nov 03, 2017 6:31 pm

Op de Nederlandse website NEMO kennislink verscheen op 3/11/2017 een Nederlandstalig artikel over de ontdekking in de piramide van Cheops :wink:
URL : https://www.nemokennislink.nl/publicati ... n%20Cheops
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Taa Seqenenre » Vr Nov 10, 2017 2:14 pm

Geen meningen over het doel van deze ruimte?
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor gaspard » Vr Nov 10, 2017 2:44 pm

Tot op heden zijn er geen nieuwe berichten over de grote ruimte in de piramide van Cheops :(
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Nov 10, 2017 4:06 pm

Gaspard schreef: "Tot op heden zijn er geen nieuwe berichten over de grote ruimte in de piramide van Cheops"

Zal nog wel een tijdje duren denk ik. Hoe zullen ze dat nader onderzoeken? Weet niet of er gemakkelijk vergunning gegeven zal worden om een gaatje te boren voor een camera. En ik heb er ten andere geen idee van hoe ver men een heel klein gaatje (dat anders geen schade zou toebrengen) kan boren, m.a.w. of dit wel tot de mogelijkheden behoort.

Taa Seqenenre schreef: "Geen meningen over het doel van deze ruimte?"

Ik zou het niet weten en ik heb het ook niet zo goed gevolgd. Spectaculair nieuws wel, maar ander nieuws vind ik minstens zo interessant zoals tempels in Aboesir viewtopic.php?f=21&t=3761 en Elkab viewtopic.php?f=21&t=3696 , zelfs een gymnasium: viewtopic.php?f=21&t=3771

Dus... ik zal veel meningen (zo niet alle) gemist hebben op bijvoorbeeld Facebook.
Maar het is wel verduiveld intrigerend en het was wereldnieuws!

Maar waar dacht ik zelf aan - op risico af van vele open deuren in te stampen:
Het lijkt de vorm te weerspiegelen van de Grote Gallerij, maar indien dit een plan geweest is dat men liet varen, waarom dan boven de Gallerij?
Verluchtingskamer(s) boven de Grote Gallerij lijken me, indien een helling te hebben, niet doeltreffend.
En voor een holte, ontstaan door weggespoeld opvulmateriaal (door de eeuwenlange regens) lijkt het me te groot.
Een constructieruimte voor en boven de Grote Gallerij die slecht of amper is opgevuld?
Overblijfselen van een slecht opgevulde constructiehelling?

Laat ons hopen dat het een nieuwe Gallerij is die naar een kamer leidt! Hoeft niet groot te zijn die kamer, maar wel vol en onaangeroerd graag. :)

Misschien moet men de piramide van Chephren eens scannen... bijna even groot, maar minder kamers.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Djedi » Zo Nov 26, 2017 5:39 pm

Taa Seqenenre schreef:Geen meningen over het doel van deze ruimte?

Ik denk aan drie mogelijke functies voor de recente (en mogelijk eerder) ontdekte ruimte(s):

1) Puur technische ruimte(s) (zoals Philippe al vermeldde), gebruikt bij de bouw van de piramide en / of om druk op onderliggende kamers te verlichten maar dan op grotere schaal dan in Meidoem waar vroeger reeds zulke ruimtes zijn ontdekt door Gilles Dormion and Jean-Yves Verd'hurt. Waarschijnlijk leeg dus op misschien wat graffiti van de bouwers na.

2) Ruimtes maken deel uit van een tweede gangensysteem waarin het echte graf van Cheops zich zou bevinden.
Dit werd reeds voorgesteld door boven genoemde Gilles Dormion in zijn boek "La Chambre de Chéops" 2004, na het ontdekken van een mogelijk verborgen ruimte in de buurt van de koninginnekamer, waarvan de ingang zich volgens hem onder de vloer van de koninginnekamer zou bevinden.
De nieuwe ontdekte ruimte schijnt echter niet in verbinding te staan met andere gangen of ruimtes maar die kunnen in principe opgevuld zijn.

3) Misschien wat ver gezocht maar voor de fun: Volgens de legende van de papyrus Westcar wou Cheops het geheime aantal kamers van het heiligdom van Thoth laten nabouwen in zijn piramide. Misschien meer dan een legende en heeft de nieuwe ruimte hier iets mee te maken? Zou dit geheime aantal 5 kunnen zijn? Hemioenoe de architect van de Grote Piramide droeg o.a. de titel "Grootste van de vijf van het huis van Thoth". De ontdekte ruimte zou dan de vijfde kamer kunnen zijn (de vier andere: onderaardse kamer, koninginnekamer, grote galerij, koningskamer).

Vrees het eerste, hoop op het tweede (of derde).
Op een antwoord zullen we nog lang moeten wachten vrees ik, want om deze ruimte te bereiken moet men destructieve methodes gebruiken lijkt me en hiervoor is toestemming nodig... Het is nog maar de vraag of die toestemming er ooit zal komen.
Djedi

Terug naar (Recente) ontdekkingen