In de mooie nieuwe opstelling van de vaste collectie van het RMO (sedert eind november 2016) vond ik 1 minpunt zoals ik hierboven reeds aangaf:
"Ik kan bijna niet geloven dat er geen museumnummers zouden vermeld worden in de nieuwe opstelling. The horror !" Het RMO, heeft een online museumcatalogus:
http://www.rmo.nl/collectie/zoekenMaar wat als ik meer informatie over een veelvoorkomend voorwerp zoek zoals een sjabti? ("oesjebti" geeft 281 treffers)
Of wat als een geïnteresseerde het voorwerp niet kan duiden en dus niet weet welke zoekterm precies ingegeven dient te worden?
Ik hoop dat andere musea dit niet ook gaan doen, want hoe groter de collectie, hoe meer sjabti's. En wat met andere collecties? "Fibula" ingeven in een online museum catalogus kan leuk worden.

Eender, ik dacht - stoute mens die ik ben - dat musea informatie gaven en niet dat de bezoeker zelf basisinformatie moest gaan zoeken. Kortom, als dieper geïnteresseerde amateur was ik bij mijn bezoek - enkel hierover - teleurgesteld.
Daarom nam ik contact op met curator Lara Weiss, die zo vriendelijk was mijn bedenking door te geven aan
directeur Wim Weijland. Hij gaf me toestemming om te quoten uit zijn antwoord en dat doe ik hieronder:
"...
U kunt gerust ondergetekende quoten dat het een bewuste keuze van het museum is geweest om geen inventarisnummers te vermelden. Reden hiervan is velerlei...
Wij hebben er inderdaad voor gekozen om dit in de vaste opstelling niet te doen. Wij houden van tekst en uitleg, maar het moet voor de gemiddelde bezoeker wel behapbaar blijven. De toch al kleine tekstbordjes zouden met een inventarisnummer teveel tekst krijgen. Ik vond het belangrijk om de herkomst van de objecten te laten zien, ook om aan te geven dat wij relaties met particuliere schenkers hebben. Dat is een keuze, maar in het geval van vermelding van schenkers doet goed voorbeeld volgen… Althans, dat is de gedachte. Sinds de opening op 18 november hebben wij een kleine 40.000 bezoekers ontvangen. Ofschoon er ongetwijfeld meer bezoekers zijn die de inventarisnummers missen bent u de eerste die zich in schrift tot ons richt. Ik denk dat het gemiddelde publiek het niet als een gemis ervaart. Bovendien zijn onze inventarisnummers makkelijk te vinden [...] :
http://www.rmo.nl/collectie/zoeken ... "
Duidelijk antwoord van de heer Weijland. En voorkomend van hem om mij uitleg te verstrekken.
Nu, dit doet weinig af van de prachtige nieuwe opstelling. En ik zal vanzelfsprekend in de overgrote minderheid zijn die een probleempje heeft met het niet vermelden van de inventarisnummers. Dat is waar.