Rijksmuseum voor Oudheden te Leiden

Moderator: yuti

Re: Rijksmuseum voor Oudheden te Leiden

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jan 21, 2017 6:38 pm

Magnifiek boek over de collectie van het RMO in Leiden:

Egypt, MIllenary Splendour
The Leiden Collection in Bologna
edited by Paola Giovetti en Daniela Picchi
2016

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jan 21, 2017 6:48 pm

De nieuwe opstelling anno 2017 is fantastisch !
Ik hoorde een paar mensen klagen over de sombere kleuren van de achtergrond... maar ik vind dat de voorwerpen nu net meer tot hun recht komen ! Knap... nu staat alles niet meer chronologisch hoorde ik ook als een minpunt. Ik vind dit geen enkele probleem: wel integendeel... de zalen spreken op deze manier echt veel meer aan. En sommige voorwerpen kun je ook van meerdere kanten bekijken, wat zeer interessant is. Belichting is eveneens veel beter. Proficiat RMO !

Doordat ik bijna de hele dag in de tijdelijke tentoonstelling 'De Koninginnen van de Nijl' viewtopic.php?f=38&t=3617 gebleven ben, had ik slechts nog tijd om de eerste drie rijen van de eerste zaal te doen van de vaste collectie - behalve eens vlug overal doorgelopen. Geen erg, binnen een paar maanden nog eens terug.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Za Jan 21, 2017 7:28 pm

In de mooie nieuwe opstelling van de vaste collectie van het RMO (sedert eind november 2016) vond ik 1 minpunt zoals ik hierboven reeds aangaf: "Ik kan bijna niet geloven dat er geen museumnummers zouden vermeld worden in de nieuwe opstelling. The horror !"

Het RMO, heeft een online museumcatalogus: http://www.rmo.nl/collectie/zoeken
Maar wat als ik meer informatie over een veelvoorkomend voorwerp zoek zoals een sjabti? ("oesjebti" geeft 281 treffers)
Of wat als een geïnteresseerde het voorwerp niet kan duiden en dus niet weet welke zoekterm precies ingegeven dient te worden?
Ik hoop dat andere musea dit niet ook gaan doen, want hoe groter de collectie, hoe meer sjabti's. En wat met andere collecties? "Fibula" ingeven in een online museum catalogus kan leuk worden. :wink:

Eender, ik dacht - stoute mens die ik ben - dat musea informatie gaven en niet dat de bezoeker zelf basisinformatie moest gaan zoeken. Kortom, als dieper geïnteresseerde amateur was ik bij mijn bezoek - enkel hierover - teleurgesteld.

Daarom nam ik contact op met curator Lara Weiss, die zo vriendelijk was mijn bedenking door te geven aan directeur Wim Weijland. Hij gaf me toestemming om te quoten uit zijn antwoord en dat doe ik hieronder:

"... U kunt gerust ondergetekende quoten dat het een bewuste keuze van het museum is geweest om geen inventarisnummers te vermelden. Reden hiervan is velerlei...
Wij hebben er inderdaad voor gekozen om dit in de vaste opstelling niet te doen. Wij houden van tekst en uitleg, maar het moet voor de gemiddelde bezoeker wel behapbaar blijven. De toch al kleine tekstbordjes zouden met een inventarisnummer teveel tekst krijgen. Ik vond het belangrijk om de herkomst van de objecten te laten zien, ook om aan te geven dat wij relaties met particuliere schenkers hebben. Dat is een keuze, maar in het geval van vermelding van schenkers doet goed voorbeeld volgen… Althans, dat is de gedachte. Sinds de opening op 18 november hebben wij een kleine 40.000 bezoekers ontvangen. Ofschoon er ongetwijfeld meer bezoekers zijn die de inventarisnummers missen bent u de eerste die zich in schrift tot ons richt. Ik denk dat het gemiddelde publiek het niet als een gemis ervaart. Bovendien zijn onze inventarisnummers makkelijk te vinden
[...] : http://www.rmo.nl/collectie/zoeken ... "

Duidelijk antwoord van de heer Weijland. En voorkomend van hem om mij uitleg te verstrekken.

Nu, dit doet weinig af van de prachtige nieuwe opstelling. En ik zal vanzelfsprekend in de overgrote minderheid zijn die een probleempje heeft met het niet vermelden van de inventarisnummers. Dat is waar.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor yuti » Za Jan 21, 2017 8:26 pm

Duidelijk antwoord van de heer Weijland. En voorkomend van hem om mij uitleg te verstrekken.

Bovendien zijn onze inventarisnummers makkelijk te vinden [...] : http://www.rmo.nl/collectie/zoeken ...

Ongetwijfeld een site die de nummers duidelijk weergeeft en daar ben ik heel blij om. Anderzijds blijft het soms een zoektocht. Neem nu "ezels op de dorsvloer" (aangegeven op het label bij een voorwerp in het museum) staat vermeld als "Reliëf met ezel". Zoek je op "dorsvloer" dan vind je een tablet met spijkerschrift en bij "ezel" heb je de keuze uit een 30-tal voorwerpen. De etikettering stemt dus niet altijd helemaal overeen. Maar misschien is dat zoeken naar spijkers op laag water.

Hoe dan ook, de permanente tentoonstelling is een pareltje en daar mag de heer Weijland terecht fier op zijn.
Een aanrader dus.
Gebruikers-avatar
yuti

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Ma Jan 23, 2017 10:00 pm

Heb nog een reactie gekregen van MV die zegt dat een inventarisnummer er gewoon bij hoort. "Het inventarisnummer verleent een zekere wetenschappelijke meerwaarde aan het voorwerp en het lijkt dan minder alsof je naar een vitrine staat te kijken met gewoon kunstzinnige voorwerpen."

Is wat voor te zeggen, vind ik.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Ma Jan 23, 2017 10:40 pm

Bij een tentoonstelling met wetenschappelijke waarde is het m.i. noodzakelijk dat er bij ieder tentoongesteld voorwerp staat wat het is en wat het inventarisnummer is.
Vaak ziet men op het EEF dat iemand uitleg vraagt over een bepaald stuk uit een bepaald museum en voor alle duidelijkheid het inventarisnummer vermeldt.
Het vermelden van het inventarisnummer van een tentoongesteld stuk geeft uiteraard geen meerwaarde aan het tentoongesteld stuk maar is wetenschappelijk een must!
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Di Jan 24, 2017 9:42 pm

Ook HD stuurde me een bericht om te zeggen dat inventarisnummers deel uitmaken van de identiteit van het voorwerp... ook voor de geïnteresseerde bezoeker die zich meer wil informeren.

Hij is amateur fotograaf en hij neemt steevast een foto van het bordje met museumnummer na een foto (of meerdere) van het voorwerp... voor identificatie en verder onderzoek.

In eender welke collectie zegt hij.

Tiens... ik ben niet alleen. 8)
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Di Jan 24, 2017 10:11 pm

Allez vooruit...
We hebben weer iets bijgeleerd via dit forum :wink:
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Do Jan 26, 2017 8:24 pm

Ook van forumlid Taa Seqenenre kreeg ik te horen dat het voor hem een teleurstelling is wanneer hij een oud-Egyptische collectie bezoekt waar de inventarisnummers niet vermeld worden.
Fijn dat hij erbij vertelde dat hij van mij op het forum geleerd heeft om telkens na het voorwerp ook een foto te nemen van het museumbordje (met inventarisnummer, voor later opzoekwerk) - ik moet inderdaad toegeven dat ik van ons groepje die-hards vroeger de enige was die dat deed. Spijtig vind ik wel dat Taa Seqenenre dit niet zelf op het forum vertelt, maar mij vraagt dit te posten.
Ook van DH, MvK, UH en AV mocht ik vernemen dat inventarisnummers voor hen bij de voorwerpen horen vermeld te worden.

Dacht dat ik meer oud-Egypte collectie bezocht had, maar dat valt tegen... heb er een collage van gemaakt:
viewtopic.php?f=22&t=3666
Niet opgenomen zijn de tijdelijke tentoonstellingen en musea die geen inventarisnummers vermelden, zoals bijvoorbeeld de Egyptische musea (zoals Cairo, Aswan en Kharga).
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Vr Jan 27, 2017 12:32 am

Philip,
Indien alle leden van dit forum uw wijze raad zouden opvolgen zou de wereld er helemaal anders uitzien :wink:
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Jan 27, 2017 2:40 pm

gaspard schreef:Philip,
Indien alle leden van dit forum uw wijze raad zouden opvolgen zou de wereld er helemaal anders uitzien :wink:

Zoals waarschijnlijk iedereen ben ik gediend met een complimentje Gaspard, maar ga nu ook weer niet overdrijven hé. Straks zien bezoekers van het forum niet meer waarover de berichtenreeks werkelijk gaat.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Berichtdoor gaspard » Vr Jan 27, 2017 3:24 pm

Philip,
Vermits je spreekt als administrator geef ik uiteraard een direct gevolg aan uw verzoek :!:
Gebruikers-avatar
gaspard

Berichtdoor Taa Seqenenre » Wo Feb 01, 2017 8:01 pm

Ik vind zoals Philip hierboven zei dat museumbordjes de nummers moeten vermelden. Het argument dat dit storend is voor de boodschap op die bordjes over de prive schenkingen en die zodoende in de weg zouden staan vind ik niet goed, integendeel indien ik een schenking zou doen aan een museum zou ik het een eer vinden dat mijn voorwerp een defintief musuemnummer krijgt en ik zou daar trots op zijn, maakt het officieel.

Ik ben een tijdje van het forum weggeweest inderdaad, ik dacht dat mijn woorden over Dahshur kwalijk genoeg gevallen waren, maar dit forum, of Philip, is niet rancuneus zo blijkt. En ondertussen weet ik beter over de mensen die me toen inlichtten. Met weggeweest bedoel ik niets gepost, ik heb het wel af en toe gevolgd.
Gebruikers-avatar
Taa Seqenenre

Berichtdoor gaspard » Do Feb 02, 2017 12:07 am

1.Museumstukken moeten een notitie dragen.
2.Philip is zeker niet rancuneus :lol:
3.Wanneer er iets is,dat niet door de beugel kan,zal philip het wel verwijderen.
4.Vergeet niet dat alles wat je hier post in Google verschijnt :!:
Gebruikers-avatar
gaspard

200 VIP-events in het RMO te Leiden

Berichtdoor gaspard » Do Mrt 08, 2018 5:17 pm

Het Rijksmuseum der Oudheden in Leiden bestaat 200 jaar.
Voor dit te vieren worden er 200 VIP-events georganiseerd in het RMO.
Verdere info vindt je op de site :wink:
URL : https://isgeschiedenis.nl/tips/200-vip- ... n-oudheden
Gebruikers-avatar
gaspard

Vorige

Terug naar Musea en organisaties