Egyptische Bibiliotheek in Gent

Moderator: yuti

Egyptische Bibiliotheek in Gent

Berichtdoor Sa-Tjaoe » Do Sep 10, 2009 10:41 pm

In het licht van mijn levenslange queeste "Steeds op zoek naar een nieuwe bibliotheek of boekenhandel" (toegegeven: Philippe's signature klinkt cooler): een iets minder gekende, maar hoogst interessante Egyptische boekencollectie is te vinden in Gent. Meer bepaald in de bibliotheek van de Vakgroep Talen en Culturen van het Nabije Oosten en Noord Afrika (Sint-Pietersplein 5). Ik ben er woensdag geweest en heb me behoorlijk (toch een goeie 5 uur) weten te vermaken.

Je geraakt er oh zo makkelijk met de trein (afstappen in Gent, bus in-de-70 nemen achter het station, afstappen aan de Overpoort, hun roes in de goot uitslapende studenten vermijden en 5 minuutjes rechtdoor wandelen naar het Sint-Pietersplein), met de auto (ondergrondse parking op het Sint-Pietersplein) of te voet (als training voor je volgende godsvruchtige tocht naar Santiago de Compostella). Op het Sint-Pietersplein zelf ga je gewoon naar nr. 5 (niet nr. 6, hoewel dat ter plekke logischer lijkt), de voordeur door en dan direct naar rechts (door witte deuren). Daarna staat de ingang mooi aangegeven. Waarom ik het in detail zeg: je zit behoorlijk gemakkelijk in het onkruidtuintje van de vakgroep. Ik heb een goed gevoel voor oriëntatie, ben er geweest tijdens mijn (wel wat benevelde) studentenjaren en wist het dus ongeveer zijn, maar ben TOCH nog eerst effe verkeerd gaan lopen. Hoe dan ook... de openingsuren:

Maandag 13h30 - 16h30
Dinsdag 09h00 - 12h00
Woensdag 09h00 - 12h00 + 13h30 - 16h30
Donderdag gesloten
Vrijdag 09h00 - 12h00

Iedereen wordt er toegelaten, niet alleen studenten dus, maar wel onder voorbehoud dat je geen vlammenwerper of draagbare boombox-stereo-installatie bij hebt. Ook Westvlamingen zijn welkom. Je hoeft enkel je naam en de datum in te vullen op een lijst voorin, en krijgt hoogstwaarschijnlijk een korte rondleiding/uitleg (eens mooi en onschuldig glimlachen). Bij je eerste bezoek moet je gewoon wat persoonlijke gegevens achterlaten.

Het aanbod bestaat voornamelijk uit de boekencollectie die vroeger verbonden was aan de Gentse Egyptologie-afdeling (triestig verhaal). Boeken jonger dan 5 à 10 jaar moet je hier dus wel niet echt gaan zoeken, maar je hebt er integendeel wel een magnifieke collectie oudere werken. Waaronder vaak van die must-haves of wanna-haves die je enkel nog online kunt kopen met wat sjans (en voor meer dan 300€)... Je hebt er ongeveer 25 boekenplanken over Egypte, aangevuld met monografiën op naam van auteur. Een auteur of boek opzoeken gaat extreem gemakkelijk. Wat wil je ook: Apples in het hele gebouw... (Dankjewel, Mr. Tanret.)

Kopies kun je aan een spotprijs nemen: 2,50€ voor een kaartje van 50 kopies.
Het systeem wijst zichzelf wel uit, maar in geval van nood: genoeg vriendelijke mensen daar.
Verschiet er wel niet van als de studenten en docenten van de vakgroep eens raar naar je kijken.
Blijkbaar zijn ze het niet gewend dat mensen in de Egypte-afdeling komen browsen...

Nog één laatste ding: boeken ontlenen.
Het officiële standpunt is dat het niet gebeurt bij niet-studenten.
Een charme-offensief kost evenwel niet veel moeite.
Gebruikers-avatar
Sa-Tjaoe

Re: Egyptische Bibiliotheek in Gent

Berichtdoor Ranoferhotep » Vr Sep 03, 2010 7:53 am

Bedankt voor te posten, is al een ouder berichtje maar zelfs ik wist dat niet en woon dan nog in Gent :oops: :D
Gebruikers-avatar
Ranoferhotep

Re: Egyptische Bibiliotheek in Gent

Berichtdoor Philip Arrhidaeus » Vr Sep 03, 2010 7:58 am

Ranoferhotep schreef:
Bedankt voor te posten, is al een ouder berichtje maar zelfs ik wist dat niet en woon dan nog in Gent
Ik ben er ook nog nooit geweest en ik kom nochtans nogal eens in Gent ... maar altijd op de verkeerde uren: ofwel een optreden, ofwel een lezing van Egyptologica Vlaanderen.
Ga jij soms eens naar de lezingen, Ranoferhotep? Indien ik indiscreet ben, moet je hier niet op antwoorden hoor ... excuus dan.
Gebruikers-avatar
Philip Arrhidaeus
Site Admin

Terug naar Musea en organisaties