Museo Archeologico Nacional Madrid Spanje

Moderator: yuti

Museo Archeologico Nacional Madrid Spanje

Berichtdoor steven » Zo Okt 25, 2009 9:23 pm

Vrijdag 23/10/2009 langsgeweest in het Archeologisch Museum van Madrid. Het museum krijgt momenteel een flinke opknapbeurt waardoor de Egyptische collectie bijna volledig in depot zit. Enkel een tiental voorwerpen zijn momenteel te zien waaronder 2 sarcofagen uit het oude en het Middenrijk. Verder een heel mooie canope en "de estele van Taeskheret" waarvan er een mooie uitgebreide infobrochure van bestaat. De toegang is gratis en er is al een mooie 3D presentatie te zien van het vernieuwde museum waar de egyptische collectie een volledig verdiep zal krijgen.

Verder nog 3 dvd's gekocht gemaakt in opdracht van de BBC met als titel : "Egipto todos sus misterios" met als afzonderlijke afleveringen "Alexandrië, de mummificatie en Karnak"

Verder ook nog 2 mooie fotoboeken gekocht van de fotografen "De Keiichi Tahara" en "Laziz Hamani" met mooie foto's van egyptische kunst

grt,
steven
steven

Berichtdoor Jef » Ma Okt 26, 2009 1:30 pm

Heb je enig idee wanneer de verbouwing gereed is, en de Egyptische collectie weer volledig tentoongesteld kan worden ?
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor steven » Ma Okt 26, 2009 2:03 pm

Er is sprake van voorjaar 2010, maar een concrete datum kon ik er niet uit opmaken. Ik denk dat het in fases zal geopend worden. Ook op hun website spreken ze niet van een concrete datum
steven

Berichtdoor vangilspatrick » Wo Okt 28, 2009 8:56 pm

typisch mediteraanse attitude!
Gebruikers-avatar
vangilspatrick

Berichtdoor Jef » Do Okt 29, 2009 1:49 pm

steven schreef:Er is sprake van voorjaar 2010, maar een concrete datum kon ik er niet uit opmaken. Ik denk dat het in fases zal geopend worden. Ook op hun website spreken ze niet van een concrete datum

Mochten we plannen in die richting hebben (zomer vakantie in spanje) dan kijk ik wel op hun website, in ieder geval bedankt voor je reactie.
Gebruikers-avatar
Jef

Re: Museo Archeologico Nacional Madrid Spanje

Berichtdoor Jef » Vr Mei 21, 2010 12:35 pm

Is de Egyptische collectie al weer te bezichtigen, iemand enig idee ?
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Djedi » Za Mei 22, 2010 10:20 pm

Nog steeds niet Jef, volgens de website van het museum zijn de renovatiewerken nog bezig. Er is enkel een tentoonstelling van 300 topstukken te zien (geen idee of er daar egyptische tussenzitten). Zolang er geen concrete heropeningsdatum wordt gemeld vrees ik dat er nog heel wat werk moet verzet worden...
Djedi

Berichtdoor Jef » Zo Mei 23, 2010 10:12 pm

Dat is slecht nieuws Djedi :( , a.s. zaterdag vertrekken we naar Madrid, dan begint onze zomervakantie.

Toch zal ik mij niet laten weerhouden door het slechte nieuws om niet naar het museum te gaan, ik neem de gok en wie weet wat we zullen zien.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Djedi » Ma Mei 24, 2010 10:32 am

Er zijn natuurlijk nog andere musea en collecties in Madrid die egyptische voorwerpen bezitten, maar natuurlijk niet zo uitgebreid als het Archeologische Museum: http://www.desheret.org/spain.htm Er is natuurlijk ook nog de Dabod tempel en er is zelfs een hotel met een egyptische collectie (moet dit nog aan lijst toevoegen, zal voor juni-update zijn): http://www.derbyhotels.com/page.php?id=519
In ieder geval een goede reis toegewenst!
Djedi

Berichtdoor Jef » Ma Mei 24, 2010 9:02 pm

Dabod Tempel gaan we zeker bezoeken.

Kun je daar trouwens bijkomen, op alle foto's die ik tot nu gezien heb staat de tempel rondom in het water.

En.... bedankt voor je lijstje.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Djedi » Di Mei 25, 2010 6:31 pm

Je kan zonder probleem tot aan de tempel, ook de binnenkant is te bezichtigen zie fotoreportage: http://alain.guilleux.free.fr/hors_egyp ... _dabod.php
Djedi

Berichtdoor Jef » Vr Mei 28, 2010 7:53 pm

Genoeg te fotograferen zo te zien, de tempel zien is dus een must.
Morgen vertrekken we richting Madrid.
We zien of we terecht kunnen in het Museum, ik laat nog wel weten hoe het afgelopen is.
Gebruikers-avatar
Jef

Berichtdoor Jef » Do Jul 15, 2010 10:05 pm

Djedi schreef:Nog steeds niet Jef, volgens de website van het museum zijn de renovatiewerken nog bezig. Er is enkel een tentoonstelling van 300 topstukken te zien (geen idee of er daar egyptische tussenzitten). Zolang er geen concrete heropeningsdatum wordt gemeld vrees ik dat er nog heel wat werk moet verzet worden...

Inderdaad nog niet klaar met de verbouwing, dat was ff balen.
Wel nog de topstukken bekeken, er zaten enkele Egyptische tussen.
Het was dus een kort bezoekje aan dit Museum.
Gebruikers-avatar
Jef

Terug naar Musea en organisaties